Att inte begränsa storleken på mail är galenskap. Det slutar med att /var filsystemet är fullt och att inga mail går fram.
Det har vi aldrig haft problem med. Galenskap kanske man tycker som administratör, men som användare tycker jag det är galenskap att det inte funkar. Men jag, som delvis administrerar servern, håller med. Det är fel att skicka stora filer på mailen. Men det är hopplöst rent ut sagt att få folk att tänka om.
Jag skule säga att det är rent ansvarslöst att släppa ut mail på över 10Mb på internet.
Varför? Kan du ge en BRA förklaring till varför detta som en icke-dator intresserad person förstår?
Folk måste lära sig att dela filer med mer normala metoder (http,ftp, Instantmessingingklienter osv)
Jo, det vore ju bra kanske, men är det sådan enorm skillnad? Jag haft diskussioner om detta med vår ÅF och de ansåg INTE det vara ett jätteproblem med "lite större mail" (10-20 MB c:a).
Personligen tycker jag det är irriterande med en 10MB gräns. Så pass stora mail kommer man lätt upp i med lite bilder och dyl. 100MB mail är GALENSKAP. Det håller jag med om. Men 10-20 MB är väldigt lätt att komma upp i.