Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailserver i OSX 10.3

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 10:55

En fråga vad gäller mailservern i OSX 10.3.

Går det att någonstans se TILL och FRÅN VEM och VAR mail på på väg IN och UT.

Exempelvis har det hänt att en användare dunkat iväg ett 150 MB mail och senare fått svar att "vi kan inte ta emot mail större än 10 MB". I detta fallet hade det varit smart om jag kunde gå in på servern o ta bort det utgående mailet.

Går det? Hur gör man? Hjälp?

Ursprungligen av Erik.dv:

En fråga vad gäller mailservern i OSX 10.3.

Går det att någonstans se TILL och FRÅN VEM och VAR mail på på väg IN och UT.

Exempelvis har det hänt att en användare dunkat iväg ett 150 MB mail och senare fått svar att "vi kan inte ta emot mail större än 10 MB". I detta fallet hade det varit smart om jag kunde gå in på servern o ta bort det utgående mailet.

Går det? Hur gör man? Hjälp?

Är nästan säker på att Postfix inte fixar detta. den utgående mailen finns i /var/spool/postfix/deferred/ Kolla där och se om det går att stoppa den vägen? Exim däremot har möjlighet att övervaka inkommande och utgående mail. Ett enklare sätt är ju att begränsa hur många MB dina mailanvändares mail kan vara. 150MB låter ju rätt vansinnigt. :eek:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-06 18:52

Hmmmkejm, nej, begränsning blir bara problem. Vi har prövat det och alla klagar. "Tekniken ska inte styra…" bla bla bla. 150MB mail är extremt sällsynt, men det har hänt att jag ex. råkat skicka en original videofil på 100-500 MB istället för komprimerade 20 MB filen. Det vore då bra att kunna ta bort dessa på server-sidan...

Exim säger du? Waz iz daz?

Jag använder i och för sig Sendmail i Linux och inte Postfix i Mac OS X. Men så här borde du kunna lösa det hela (i Terminalen):

Kolla utgående kö:
postqueue -p

Döda visst ID
postsuper -d <ID>

Se dessa för mer information:

man postqueue
man postsuper

Denna kan också vara bra:

man qmgr

//Mikael

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-07 17:05

gütt, skall kolla det

Kolla:
man sendmail
man postfix

Att inte begränsa storleken på mail är galenskap. Det slutar med att /var filsystemet är fullt och att inga mail går fram.

Argumentet att tekniken inte kan styra osv faller på sin egen otroliga dummhet. Självklart är det tekniken som sätter begränsningar. Man hoppar inte falskärm med drinkparaplyn, det är tekniken som sätter begränsningarna. Jag skule säga att det är rent ansvarslöst att släppa ut mail på över 10Mb på internet.

Folk måste lära sig att dela filer med mer normala metoder (http,ftp, Instantmessingingklienter osv)

vet inte hur postfix/sendmail funkar, men det vore väl konstigt om inte det finns möjligheter att logga sådanna saker..

tex exim, som jag kör, har ett antal loggar, tex exim_rejectlog som visar vilka mail som har blivit rejectad, tex om avsändaren är svartlistad på nån av rbl sidorna.. Sen finns ju exim_mainlog där man kan hitta det mesta om vad som har hänt (in, ut osv), bara att greppa tills man blir tokig..

..vet att det inte är så mycket hjälp att snacka om hur ett annar system fungerar, men som jag sa, det vore konstigt om dom möjligheterna inte finns din mta

• Oregistrerad
  • 2004-02-27 17:58

Förlåt för en dum fråga men hur fungerar egentligen mailservern i os x?

Är det webmail eller POP3-liknande variant?

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-02-27 19:46

I 10.2 så bestod mailservern av SMTP+POP+IMAP som gemensamt kallades för Apple Mail Server.
I 10.3 består SMTPn av Postfix och POP/IMAP av Curys.
I båda versionerna består webmailen av SquirrelMail.

Lite förenklat för den som inte kan:

SMTP = den tjänst som tar emot epost från användare / andra servrar och skickar eposten vidare till andra användare eller servrar.
POP = den tjänst som gör att du som användare kan hämta ner epost från en server ner till din klient (epostprogram, tex Eudoa, Outlook osv)
IMAP = en tjänst som lite grann som en väldigt avancerat POP. Du kan ha kvar posten på servern samtidigt som har tagit ner en kopia lokalt till ditt epostprogram.
Webmail = samlingsnamn på websidor som tillsammans fungerar som en ett webbaserat epostprogram. En webmail använder sig av IMAP för att hålla koll på posten.

Man skickar epost med SMTP, du hämtar med POP och/eller IMAP.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-28 01:28

Att inte begränsa storleken på mail är galenskap. Det slutar med att /var filsystemet är fullt och att inga mail går fram.
Det har vi aldrig haft problem med. Galenskap kanske man tycker som administratör, men som användare tycker jag det är galenskap att det inte funkar. Men jag, som delvis administrerar servern, håller med. Det är fel att skicka stora filer på mailen. Men det är hopplöst rent ut sagt att få folk att tänka om.

Jag skule säga att det är rent ansvarslöst att släppa ut mail på över 10Mb på internet.
Varför? Kan du ge en BRA förklaring till varför detta som en icke-dator intresserad person förstår?

Folk måste lära sig att dela filer med mer normala metoder (http,ftp, Instantmessingingklienter osv)
Jo, det vore ju bra kanske, men är det sådan enorm skillnad? Jag haft diskussioner om detta med vår ÅF och de ansåg INTE det vara ett jätteproblem med "lite större mail" (10-20 MB c:a).

Personligen tycker jag det är irriterande med en 10MB gräns. Så pass stora mail kommer man lätt upp i med lite bilder och dyl. 100MB mail är GALENSKAP. Det håller jag med om. Men 10-20 MB är väldigt lätt att komma upp i.

• Medlem
  • 2004-02-28 14:09

Öppna terminalen...

skriv: tail -f /var/log/mail.log

Då får du en löpande uppdatering av vad som händer in och ut på mail-servern.

skriv: tail -100 /var/log/mail.log

Då får du de 100 senaste raderna i loggen

skriv: cat /var/log/mail.log | grep "söksträng"

då kan du söka på enbart "söksträng"

1
Bevaka tråden