Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statliga avgifter för Enskild Firma

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kör enskild firma och jag kör efter samma tumregel som någon sagt tidigare - räkna att du får ut ca 50% i handen av vinsten. Dvs fakturerar du 10 000:- exkl moms blir det ganska exakt 5000:- i fickan efter alla skatter och avgifter.. Inte så knepigt. Sedan om momsen är för hög, att Persson har konstiga framtidsplaner, hur Sverige förhåller sig till resten av Europa etc hör väl inte direkt hit..

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-03-22 10:17
Ursprungligen av Kermit:

Jag kör enskild firma och jag kör efter samma tumregel som någon sagt tidigare - räkna att du får ut ca 50% i handen av vinsten. Dvs fakturerar du 10 000:- exkl moms blir det ganska exakt 5000:- i fickan efter alla skatter och avgifter.. Inte så knepigt. Sedan om momsen är för hög, att Persson har konstiga framtidsplaner, hur Sverige förhåller sig till resten av Europa etc hör väl inte direkt hit..

Jag är helt nollad på det här med eget företag, vad man betalar och dyl så jag undrar:
Vad är det för skatter och avgifter (momsen är ju redan "borta") som ska betalas av dessa 10 000.- om man INTE tar ut någon lön? Alltså, om jag bara vill låta pengarna stå kvar i företaget för att användas till investeringar (för det förstod jag tidigare i tråden att man kan göra)?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-03-22 11:13
Ursprungligen av Tesa:

Vad är det för skatter och avgifter (momsen är ju redan "borta") som ska betalas av dessa 10 000.- om man INTE tar ut någon lön? Alltså, om jag bara vill låta pengarna stå kvar i företaget för att användas till investeringar (för det förstod jag tidigare i tråden att man kan göra)?

Har man enskild firma så gör man en uppskjutning av skatten. Då betalar man inget för den summan man skjuter upp det året. Använder man sedan de pengarna till investeringar så blir det ingen lön och heller inget att skatta för.

Har man AB är det andra regler. Men det får någon annan förklara.

Ursprungligen av Kalle W:

Har man enskild firma så gör man en uppskjutning av skatten. Då betalar man inget för den summan man skjuter upp det året. Använder man sedan de pengarna till investeringar så blir det ingen lön och heller inget att skatta för.

Har man AB är det andra regler. Men det får någon annan förklara.

Good point, det glömde jag!

Om du har ett AB
Du har fakturerat 10.000:-, lagt på moms, 2500:-. Samlat in det från kunden och betalat 2500:- till Staten och behållit 10.000:- så har du ju gått med vinst det året. Återigen, i vårt väldigt begränsade exempel, så anser vi att du gör aldrig några investeringar, dvs du köper aldrig något och har alltså inga kostnader. Då vinst är dina intäkter minus dina kostnader så har du gått med 10.000:- i vinst. På det är bolagsskatten 28%, dvs 2800:-. Det betalar du också in på ditt skattekonto, detta görs årligen.

Det beräknas i deklarationen (ett annat kodord som refererar till en lapp som består av flera delar som har en massa rutor och kolumner och konstiga ord som ingen vet vad de betyder och fyller man i den fel får man betala böter).

I enskilda firmor och handelsbolag då?
Då är det liknande regler som i AB't men lite annorlunda.

Om vi i vårt begränsade exempel räknar med att du inte köper något för dina 10.000:-, dvs du har inga kostnader, så går du även i din enskilda firma/HB med vinst lika mycket. Så om pengarna bara ligger på kontot och du inte haft några kostnader, eller tagut ut dem så har du i alla fall gått med vinst och vinst i ett HB eller enskild firma räknas som lön.

Så därför skickar du 5000:- (halva vinsten) till staten i samband med att du fyller i din deklaration och där räknar ut beloppet att sätta in på ditt skattekonto. 5000:- är arbetsgivaravgifter + personalens källskatt på 10.000:-.

(Det finns lite lagligt trixande man kan göra för att skjuta upp skatten ett tag för att få loss pengar för investeringar.)

Någon som undrar varför man försöker överdriva kostnaderna i ett bolag?

Ursprungligen av Tesa:

Jag är helt nollad på det här med eget företag, vad man betalar och dyl så jag undrar:
Vad är det för skatter och avgifter (momsen är ju redan "borta") som ska betalas av dessa 10 000.- om man INTE tar ut någon lön? Alltså, om jag bara vill låta pengarna stå kvar i företaget för att användas till investeringar (för det förstod jag tidigare i tråden att man kan göra)?

Om du inte tar ut pengarna för att köpa tex mat, betala hyra mm, så tillkommer inga speciella skatter egentligen. Så länge de finns i företaget så betalar du inte skatt på dem (med det förbereds ett lagförslag även på detta - ett företag som har en "förmögenhet", skall förmågenhetsbeskattas är tanken, den kallas Lex Uggla efter Magnus Uggla, googla på det).

När du sedan använder dina 10k för att betala något, tex en ny skrivare, frimärken, bredband, leasingavtalet på bilen, lokalhyra, tidningsprenumerationer osv (för att nämna några saker med olika momssatser), så betalar du ett belopp inkl moms. Men moms du betalar kan du dra av, så efter några månader skickar Staten tillbaka dessa pengar till dig. De skickar alltså tillbaka 2000:- till dig.

Om vi gör ett väldigt begränsat exempel.
Du fakturerar en kund 10.000:- och lägger på moms på det, 2500:-. Fakturan blir på 12.500:-.

Av dessa 12.500:- så behåller du 10.000:- och du skickar in 2500:- till Staten (det gör du genom att deklarera moms varje år eller månad och sedan sätta in 2500:- på ditt skattekonto, ett plusgirokonto Skatteverket har. Du anger ett speciellt referensnummer dvs ditt bolags organisationsnummer + lite extra siffror och det är ditt skattekontos nummer).

Nu har du 10.000:- och betalar inte mera i skatt på det beloppet. De ligger och mognar på ditt bankkonto.

En dag vill du handla något för dina 10.000:-. Inte ta ut i lön (se alla inlägg ovan), utan handla något, tex en skrivare som har 25% moms. Då kostar skrivaren 8000:- + moms som är 2000:-, dvs totalt 10.000:-. Du betalar alla dina 10.000:- i butiken och går hem med en skrivare och ett kvitto som det står:

* 8000:- "fina grejer"
* 2000:- "onödiga pengar till skattetrollen" <-- Oftast är det ersatt med kodordet "moms"
Summa: 10.000:-

Då deklarerar du i din momsdeklaration att du har betalt moms för 2000:-. Inom ett par månader så får du tillbaka 2000:- som Staten sätter in på ditt skattekonto. Om du valt att ha det så, betalas det dessutom ut till ditt företags bankgiro eller plusgiro.

Så nu har du fått tillbaka de 2000:- du betalade i moms och kan använda dem till något annat igen.

Håller med Kermit.

En fungerande tumregel är att man får behålla hälften av det fakturerade beloppet exklusive moms. När man sedan deklarerar visar det sig ju i allmänhet att man får behålla lite mer än hälften, vilket brukar vara en välkommen ”överraskning”.

Sen brukar jag alltid preliminärdeklarera och uppskatta årets inkomster lågt. Det är bättre att sätta av hälften för skatten av de pengar man får in och sedan göra fyllnadsinbetalning(ar) året efter. Tycker i alla fall jag.

Satyricon:

Jo, det fungerar bra att göra så, så länge man har ordentlig koll på hur mycket man ska betala in Det är lätt hänt att man i början uppskattar årets inkomst lågt och inte betalar in eller sätter av tillräckligt till skatter.. Sedan får man ett roligt inbetalningskort på en sisådär 100 000:- i slutet av året när man inte har så mycket pengar kvar ;).

Själv sätter jag alltid in all inkommen moms samt lika mycket som jag tar ut i lön på ett skattekonto, och använder bara dom pengarna till skatteinbetalningar.. En bra säkerhet.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-03-22 13:26

Tack, det var bra förklarat!

Privata omkostnader utanför näringsverksamheten har per definition inte med företagandets villkor att göra.

Frågor som rör skattenivån för privata omkostnader, eller skattenivån rent allmänt ligger därmed utanför ämnet och kommer att plockas bort som off-topic.

  • Medlem
  • 2006-03-23 10:14

William m.fl,

Antalet år man skriver av en vara på är en praxis eller rekommendation från skattemyndighetens sida. Det är helt ok att skriva av varan direkt eller på en annan tid än den rekommenderade, däremot kommer man i så fall att få motivera för revisorn varför man gjort på det sättet och frångått praxis. Det är inte olagligt att under ett år då man gjort större vinster än normalt också göra större avskrivningar och därmed minska vinsten på pappret.

Du kan alltså skriva av din dator på ett år i stället för tre men måste vara beredd på att revisorn kommer ifrågasätta detta och har du då en bra förklaring är det helt ok.

Ett tips för dem som vill göra sådant man inte får, dvs "ta det på firman" är att registrera in verksamhetskoden för industridesign. Dett möjliggör en hel massa.

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-03-23 10:23
Ursprungligen av hpe:

William m.fl,

Antalet år man skriver av en vara på är en praxis eller rekommendation från skattemyndighetens sida. Det är helt ok att skriva av varan direkt eller på en annan tid än den rekommenderade, däremot kommer man i så fall att få motivera för revisorn varför man gjort på det sättet och frångått praxis. Det är inte olagligt att under ett år då man gjort större vinster än normalt också göra större avskrivningar och därmed minska vinsten på pappret.

Du kan alltså skriva av din dator på ett år i stället för tre men måste vara beredd på att revisorn kommer ifrågasätta detta och har du då en bra förklaring är det helt ok.

Ett tips för dem som vill göra sådant man inte får, dvs "ta det på firman" är att registrera in verksamhetskoden för industridesign. Dett möjliggör en hel massa.

/hpe

hpe,

tyvärr inte korrekt. Bortsett från fastigheter, fastighetsanläggningar och liknande finns i skattemyndighetens ögon SKATTEMÄSSIGT bara en avskrivningstid, 5 år. Antingen har du en "korttidsinventarie" som lever kortare än tre år eller värdemässigt kostar max 5.000, 10.000 eller 20.000 beroende på om du är ett litet, mellan eller stort företag (exakta definitioner finns - över tio anställda i snitt de senaste tre åren = mellan, etc).

REDOVISNINGSMÄSSIGT kan du komma överens med din revisor vilka avskrivningstider som skall gälla. Är dessa kortare än fem år, så uppstår en restpost som är skillnaden mellan avskrivet värde och det skattemässigt tillåtna, s k "skattemässiga överavsrivningar" som i bokslutet måste balanseras upp.

Det ena är vad som företagsekonomiskt är korrekta värden, där kan du ha avskrivningstid på 150 år om du kan motivera det. Eller två. Det andra är vilka belopp som är skattemässigt giltiga i din deklaration. Enklast för dig själv är så klart om de överensstämmer.

Basta.

För er som inte är intresserade av finliret: 1) Kan du motivera att livslängden är kortare än tre år eller om värdet är max 5000 plus moms - skriv av direkt på konto "5410 Korttidsinventarier". 2) Om inte 1) fungerar, gör livet lätt för dig och skriv av på fem år. Då slipper du skattemässiga överavskrivningar.

William N du är en underbar informationskälla!
Jag älskar sakliga inlägg av folk som kan, inte har hört eller tror. Mer sånt.

/Martin

  • Medlem
  • 2006-03-23 12:03

William,

nu blev jag förvirrad. Jag känner själv till företag som skrivit av bilar redan vid inköpet. Menar du att de i så fall begick ett lagbrott?

Räkneexempel:

Säg att jag säljer en tjänst utan produktionskostnader (förrutom arbetet) för 300.000 kr. Skippar moms här eftersom det inte hör till resonemanget. Menar du att, om detta görs i ett bolag, jag inte kan köpa exempelvis en bil för 200.000 kr, med hjälp av den kostnaden på 200.000 kr om den skrivs av direkt, och sedan skatta för 100.000 kr? När jag studerade redovisning (har inte studerat skatterätt) har jag för mig att det handlade om praxis och att man använde olika avskrivningsregler för att bättre återspegla verkligheten och den faktiska kostnaden då bilen har ett värde som inventarie även efter en avskrift.

Du menar att man inte får göra så?

Om så är fallet, hur har i så fall (ok, ska inte nämna dem vid namn) ett stort tobaksföretag som köpte in 20 bilar till sin säljkår och skrev av dem direkt kunnat göra det? Har de betalat en massa skatt i samband med detta?

Min erfarenhet är att en del bolag, de med synnerligen god likviditet ibland gör så för att slippa eventuellt bränna pengarna och sedan tvingas gå med förlust senare och ha en mindre komplicerad bokföring med en massa olika avskrivningar på olika inventarier.

Tack för lektionen
/hpe

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2006-03-23 12:08

Det enkla svaret är "ja". Inte en chans i h-e att det håller för en revision att skriva av en bil direkt. Enbart om den är gjord av lego, smyckad överallt med reklam för "Arrangemanget sommaren 2006" som är inristat i plåten och inte går att ta bort och bevisligen därefter skrotad skulle det kanske kanske hålla. Det kan finnas kanske extrema omständigheter som i exceptionella fall kan hålla för den typen av direktavskrivningar, men att ge "vanligt folk" det rådet är...bara dumt. Det är att be om problem. Man skall veta vad man gör om man ger sig in i det gungflyt. Och det vet inte 99,99% av alla som försöker sig på det.

/W

Ursprungligen av hpe:

William,

nu blev jag förvirrad. Jag känner själv till företag som skrivit av bilar redan vid inköpet. Menar du att de i så fall begick ett lagbrott?

Räkneexempel:

Säg att jag säljer en tjänst utan produktionskostnader (förrutom arbetet) för 300.000 kr. Skippar moms här eftersom det inte hör till resonemanget. Menar du att, om detta görs i ett bolag, jag inte kan köpa exempelvis en bil för 200.000 kr, med hjälp av den kostnaden på 200.000 kr om den skrivs av direkt, och sedan skatta för 100.000 kr? När jag studerade redovisning (har inte studerat skatterätt) har jag för mig att det handlade om praxis och att man använde olika avskrivningsregler för att bättre återspegla verkligheten och den faktiska kostnaden då bilen har ett värde som inventarie även efter en avskrift.

Du menar att man inte får göra så?

Om så är fallet, hur har i så fall (ok, ska inte nämna dem vid namn) ett stort tobaksföretag som köpte in 20 bilar till sin säljkår och skrev av dem direkt kunnat göra det? Har de betalat en massa skatt i samband med detta?

Min erfarenhet är att en del bolag, de med synnerligen god likviditet ibland gör så för att slippa eventuellt bränna pengarna och sedan tvingas gå med förlust senare och ha en mindre komplicerad bokföring med en massa olika avskrivningar på olika inventarier.

Tack för lektionen
/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 17:31

tackar för lektionen

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-26 23:54

Någon som vet huruvida Skatteverket ser på nystartade (i mitt fall enskild) firma och vinstkrav? Alltså när kommer Skatteverket att kräva att min firma uppvisar vinst? Och hur mkt är "godtagbar vinst" för att firman ska få drivas vidare utan närmare granskning? Tack för en stundvis lysande tråd. Jag kör benhårt på tumregler å sen dumpar jag en bunt papper hos min deklarerare och håller tummarna. Roligare än trisslott!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-27 00:41

Nej, du behöver väl inte visa vinst, bara du betalar dina skatter och övriga kostnader. Sedan om du vill täcka upp ett ev minus resultat med privata pengar är väl bara din ensak.

Bevaka tråden