Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är DELL det enda alternativet?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 22:54

Har märkt att många mac användare vänder sig till DELL när de refererar till Priser eller när de kolla på eventuella PC köp... Det är knappt någon som handlar ifrån dell,, känner maximalt en person som använder sig utav dell (då snackar vi utanför jobbet)..
De flesta köper i närmaste butik där de får nästan samma låda och produkter fast till ett mindre pris.. eller samma pris fast bättre hårdvara...
Med närmaste butik menar jag inte Siba,Elgiganten eller OnOff, då hela sveriges befolkning borde tresseras att inte köpa därifrån..

Här skall man inhandla PC
http://www.alienware.com/gaming_main_desktop.aspx

Bärbara har de också, men nja lite vulgärt kanske

Anledningen varför många jämför med Dell är antagligen p.g.a. att Dell är den största OEM-tillverkaren åt Wintendo-imperiet. Jag känner också ytterst få som har en Dell, men man kan inte använda sig själv som en måttstock alla gånger.

Skolan där jag jobbar på sommrarna sa upp sitt kontrakt med IBM och köpte förra året Dellmaskiner för ca 500kkr. Och Macar för 30kkr... Så visst säljer Dell maskiner. Skulle dessutom kunna tänka mig att de har relativt goda marginaler på grund av sin lilla F&U.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-16 23:36
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Skolan där jag jobbar på sommrarna sa upp sitt kontrakt med IBM och köpte förra året Dellmaskiner för ca 500kkr. Och Macar för 30kkr... Så visst säljer Dell maskiner. Skulle dessutom kunna tänka mig att de har relativt goda marginaler på grund av sin lilla F&U.

"(då snackar vi utanför jobbet).."

Ja visst säljer de, men inte många PC orienterade personer som köper det pprivat,,, om man nu ska köpa PC så ska man inte köpa från någon av de stora tillverkarna

Ursprungligen av jockeleu:

"(då snackar vi utanför jobbet).."

Ja visst säljer de, men inte många PC orienterade personer som köper det pprivat,,, om man nu ska köpa PC så ska man inte köpa från någon av de stora tillverkarna

Missade det... Men skulle jag köpa PC någon gång skulle det inte bli en no-name-maskin, utan det skulle bli en IBM, HP, Dell eller motsvarande pga att då vet jag att jag får kvalitetskomponenter som testats av yrkesfolk i hårdvaran.

Ursprungligen av jockeleu:

"(då snackar vi utanför jobbet).."

Ja visst säljer de, men inte många PC orienterade personer som köper det pprivat,,, om man nu ska köpa PC så ska man inte köpa från någon av de stora tillverkarna

Varför ska man inte köpa av dom stora tillverkarna ? De flesta små datorhandlare är ju dyrare på hembyggen än vad Dell Fujitsu och HP tar för ett komplett system inkl. skärm support och operativsystem.Man ska dock inte köpa större HD eller minne från stortillverkarna utan där lönar det sig att köpa till spotpris.

Och kolla priserna på bärbart Datorbutiken Komplett m.fl. tar över 10000 för en omodern klumpig bärbar 256meg celeron Acer medan Dell tar runt 10000 ink. moms för en toppmodern lätt 512meg Centrino med inbyggt trådlöst nätverkskort.

Dell säljer mängder av PCs till privatpersoner bl.a till följd av sin marknadsföring som riktar in sig på just privatpersoner. Kolla alla utskick dom gör i DN m.fl. , jag får säkert minst tre i veckan.

jag skulle inte köpa någon Dell själv eftersom jag verkligen gillar MAC OS men jag förstår dom som gör det. Och jag rekommenderar alltid folk att köpa från stora tillverkare istället för hembyggen eftersom hembyggen oftast aldrig fungerar så bra som dom borde och support och garantiärenden brukar vara usla.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 18:59
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Skolan där jag jobbar på sommrarna sa upp sitt kontrakt med IBM och köpte förra året Dellmaskiner för ca 500kkr. Och Macar för 30kkr... Så visst säljer Dell maskiner. Skulle dessutom kunna tänka mig att de har relativt goda marginaler på grund av sin lilla F&U.

Inte för att jag brukar ta Dell i försvar, men rätt ska vara rätt.
Dell spenderar faktiskt mer på R&D än Apple.
Dock är det ju uppenbart att de inte spenderar de lika bra.

källa:
http://www.macminute.com/2003/11/21/dell

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 00:35

Jag känner massor som kör Dell privat. De är ju väldigt stora då det gäller personalköp. Och för folk som inte är insatta i datavärlden och alla dess märken så spelar det nog mindre roll om det står Dell eller något annat märke på datorn. Jag tror det är majoriteten av privata datorköpare som bara vill köpa en dator (PC) och inte ett specifikt märke.

Jag vet massor av privatpersoner som köper Dell. Vet tom folk som jobbar på små datorfirmor som köper Dell privat.

På företagssidan är Dell halvstora. HP slår Dell på fingrarna. Dell riktar sig i huvudsak till små företag och privatpersoner.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 18:02

Det har ju fördelar att köpa "allt i ett".
Krånglar något kan man ju be dom ta hela skiten och fara…
Har man köpt delar så får man ju själv leta felet för att kunna reklamera på garantin.
Sen att det finns billigare krajjare än Dell må vara hänt - men hur lång tid tar en reklamation på komplett ex.v.

Och vad har allt detta med mac att göra?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 18:40
Ursprungligen av Johan S:

Och vad har allt detta med mac att göra?

När du nämner det - inte mycket
(offtopicskadad)

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 19:02
Ursprungligen av Johan S:

Och vad har allt detta med mac att göra?

Inte mycket alls, inte mycket alls.

Anledningen till att Dell är så pass vanliga är ganska enkel: De har hyfsat välbyggda datorer (med undantag för de bärbara) som har väldigt bra prestanda, svårslagbara priser och utmärkt garantiservice. Dessutom har de förstått värdet av att marknadsföra sig på bred front.

HP uppfyller iofs de flesta av de punkter jag listade också, men de brukar ofta kunna ligga snäppet efter prestandamässigt och hålla lite högre priser. Annars är det ganska ont om tillverkare i samma klass. Fujitsu-Siemens är för dyra och för långsamma, och värre skräp än det som IBM:s pc-division numera tillverkar får man leta bra länge efter (stationära alltså, deras bärbara är tvärtom helt utmärkta).

1
Bevaka tråden