Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Runda ATA-kablar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kan dela med sig erfarenheter av att ha bytt till runda ATA-100 & ATA-133 kablarna. De som säljer påstår gärna att luftflödet i burken blir bättre, dvs. att det inte blir onödig värme i maskinen... vad ska man tro, finns det något att vinna och är någon tillverkare bättre än andra ??? Ser att både NetOnNet, samt Biltema säljer sådana, hade hoppats att t.ex Macoteket sålde sådana men se där gick jag bet. Kostar bara ca: 80 kronor för varianten på bilden. Är det så att de vänstra hårdiskarna på en MDD kör ATA-100 och de högra kör ATA-133 ???

Är lite fåfäng med att vilja ha ett par gula sådana, fast då erkänt hög kvallité

Olle

runda

Har satt runda i en G4 med fyra HD (250, 180, 180, 100). Tycker den låter mindre nu. Datorn står dock ganska kallt. Har inte mätt tempen .... Största problemet är att komma åt och trycka dem på plats i HDanslutningen (inga problem med ATAkort). När det gäller detta är platta definitivt att föredra. Å andra sidan byter jag inte diskar så ofta.

olle, du har väl en mdd 2x867 va? i min så sitter stort sett all ide kablage utanför luftflödet så jag funderar på hur mycket det finns att vinna för dig/oss i just detta falllet..

Hej Johan - nej jag har en MDD 2x1 GHz. 2x867 Mhz var väl Quicksilver - dvs. så står det på din bild till vänster av dina inlägg ??? Tror att MDD som lägst hade 1x933 MHz. Ska förbi NetOnNet på fredag och kan titta på kablarna då... dom förefaller för oformbara.

Ursprungligen av [email protected]:

Hej Johan - nej jag har en MDD 2x1 GHz. 2x867 Mhz var väl Quicksilver - dvs. så står det på din bild till vänster av dina inlägg ??? Tror att MDD som lägst hade 1x933 MHz. Ska förbi NetOnNet på fredag och kan titta på kablarna då... dom förefaller för oformbara.

MDD hade faktiskt som lägst 2x867 MHz. De var instegsmodellen i den första revisionen, d.v.s. burkarna som levde om så gräsligt mycket. Och det är precis som johan säger - i MDD-macarna är ide-kablarna dragna så att de i princip inte alls är i vägen för luftgenomströmningen. Du vinner inget på att ha runda kablar i det chassit, och det kan dessutom bli väldigt jobbigt att montera dem. Originalkablaget går de märkligaste vägar genom smala springor och annat elände, så det kan bli riktigt pilligt.

  • Medlem
  • 2004-02-19 20:25

Quicksilver:733MHz. 867MHz, 2x800Mhz
Quicksilver 2002: 800MHz, 933MHz, 2x1GHz
MDD: 2x867MHz, 2x1GHz, 2x1,25GHz
FW800: 1GHz, 2x1,25GHz, 2x1,42GHz

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 23:16
Ursprungligen av [email protected]:

Är det så att de vänstra hårdiskarna på en MDD kör ATA-100 och de högra kör ATA-133 ???

MDD:n har ATA-100 på de högra diskarna och ATA-66 på de vänstra. Optiska enheterna har ATA-33. Alla har dock möjlighet till 48-bitars LBA och kan alltså formatera mer än 128GB disk.

ATA´ans va fel jag hade... men frågar man inte så lär man sig inget... tack Johan (Schuckert) och Samuel... tror jag avstår från de där kablarna... jag flyttade ut de diskar som gick på ATA-66 och som nu är i 2 FW-lådor istället, blev nog lite bättre luftcirkulation på det viset. Samlade sedan ihop alla Veraxkablar och knödde in dom under Superdriven. Blev 4-5 grader svalare så.

1
Bevaka tråden