Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hemligt: MacMaffian

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vore det inte ganska enkelt att starta något vi kallar för "macmaffian" som är aktiva på alla landets datorforum och pushar för mac? Skriva små notiser, berätta om nya produkter osv osv.

Skulle antagligen göra mer susen än man tror.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 18:29

Kolla lite i "unix" och "köpa dator" -forumen på sweclockers så ser du några i u-länderna utskickade missionärer…
(Och ett och annat retasinlägg i win-forumet dår man postar hur man gör, och när dom frågar så säger man att lösningen är på mac men det borde väl vara nästan lika lätt på en wintendo:-D )

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 18:31

Hade detta varit offtopic.se så skulle jag skojjat om 'björnligan' - men det får man väl inte här

Jag tror inte det är en bra idé, därför att:

1. En "MacMaffia" vars enda uppgift är att gratis göra reklam för Apple inte kommer att tas på allvar. Om vi säger att du och ett gäng surfar runt och propagerar för Apple (vilket i sig inte är dåligt) då kommer folk att se och förstå, om ni inte håller det hemligt förstås, att ni är obetalda PR-människor för Apple. Och vem litar igentligen på PR? Det är mycket mera effektfullt om "Nisse Svensson" som inte kan mycket om datorer en dag skriver ett inlägg på SweClockers om hur mycket han älskar sin nya Mac, än om Björnström, ett stort Mac-fan som driver en av Sveriges största forum med inriktning på Mac gör det. Att ha en "hemlig" klubb som smyger runt på nätet tror jag inte är en bra idé, det måste vara öppet.

och

2. Det där med namnet.. MacMaffian ger inte riktigt rätt vibbar. Jag får upp bilder i mitt huvud av galna Mac Zealots (se SpyMac) som tänker helt okritiskt och köper allt Apple släpper. PC-nissarna kommer väl tyvärr tolka namnet som att det är öppet för ytterligare ett PC vs Mac-krig tror jag.

Men idén kanske kan fungera om man sätter upp en webbsida där man presenterar personerna i föreningen OCH på ett bra, enkelt och objektivt sätt förklarar varför Apples datorer är ett riktigt alternativ till Wintendo (inga virus, UNIX-baserat etc). Man förklarar att man inte är intresserade av datorkrig utan bara vill informera om en bra dator som de flesta antagligen kommer att gilla om de bara får sätta sig vid en burk ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 19:14
Ursprungligen av Sundevall:

2. Det där med namnet.. MacMaffian ger inte riktigt rätt vibbar. Jag får upp bilder i mitt huvud av galna Mac Zealots (se SpyMac) som tänker helt okritiskt och köper allt Apple släpper. PC-nissarna kommer väl tyvärr tolka namnet som att det är öppet för ytterligare ett PC vs Mac-krig tror jag.

Håller med, det känns lite Mactalibaner över det namnet.
Dessutom tror jag inte att det skulle vara uppskattat på de olika pc-forumen. Tänk bara om det var en skara wintel-användare som surfade runt på olika macforum och propagerade för windowsplatformen. Även om det känns oskyldigt att gå in på ett windowsforum och skriva om hur bra det är med tex Panther så tror jag inte det hade varit mer uppskattat än när någon kommer in här på 99mac och skriver hur bra Xp är för dom.
Internetforum har en tendens att locka ut de extremaste fanatikerna så jag tror inte att det leda till annat än "mac vs wintel"-krig.
Istället, när det är en virusattack mot windowsplattformen som det ständigt är så skulle man skicka in seriösa och objektiva insändare till tidningar och liknande.

Jag hade nog inte tänkt starta någon förening och göra detta superseriöst utan mest hänga lite varstans och snacka mac. Det var nog en dum idé trots allt när jag läst era argument.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 19:32

Jag tycker det verkar vara en utmärkt idé. Jag gör iofs redan såhär, på de amerikanska forum jag frekventerar. Detta är väl om jag inte minns helt fel ett markandsföringsknep som utnyttjats av b.la Ericsson? Att låta några killar/tjejer springa omkring på stan med nya kameratelefoner och använda dom och så för att folk ska se dem i användning. Lite samma stil, fast online.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 19:43
Citat:

Apple skuldfria och 35 miljarder i cash

Jag visste inte att det fick plats så mycket på ett cashkort

1
Bevaka tråden