Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PageMaker 6.5 under Classic

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-21 13:51

Funkar det, eller måste man ha en dator som bootar i OS9 ?
Just nu är alternativet att uppdatera PM inte aktuellt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-21 19:17

Jag kan inte svara på frågan, men måste varna för att installera PageMaker!
Om du installerar PageMaker 6 eller senare på Mac OS 9.0.4 eller senare så kommer systemet att förstöras och inga program kommer gå att öppna. Det enda som kommer hända är att texten "Programmet gick inte att öppna eftersom TextEncodingConverter inte kunde hittas" kommer upp hela tiden. Det enda som hjälper om systemet blir förstört av PageMaker är att installera nytt system.
Dock funkar installationen bra i Mac OS 9.0.
Kom ihåg att det bara är installationen som kraschar datorn, inte programmet. Du kan alltså installera programmet på en dator med OS 9.0 eller tidigare och sen flytta mappen till datorn du ska använda det på, utan att något förstörs.

Tillägg: Detta gäller inte PageMaker 7 har jag för mig, bara PM 6-serien.

Ursprungligen av Rajje:

Jag kan inte svara på frågan, men måste varna för att installera PageMaker! Om du installerar PageMaker 6 eller senare på Mac OS 9.0.4 eller senare så kommer systemet att förstöras och inga program kommer gå att öppna. Det enda som kommer hända är att texten "Programmet gick inte att öppna eftersom TextEncodingConverter inte kunde hittas" kommer upp hela tiden. Det enda som hjälper om systemet blir förstört av PageMaker är att installera nytt system.

Det finns en mycket enklare lösning. Problemet är att PageMaker-installeraren skapar tomma mappar med engelska namn i Systemmappen. T.ex. Extensions istället för Tillägg. Systemet letar sedan efter tillägg i mappen Extensions först. När det inte hittar några rasar allt ihop. Lösningen är att ta bort mapparna med engelska namn. Nu var det väl en tre-fyra år sedan jag gjorde detta sist så jag kanske glömt någon detalj, men i stora drag är det detta som gäller. Jag har aldrig fattat hur MacWorld lyckades missa denna enkla lösning. Tack vare dem tror alla att PageMaker "förstör" Systemmappen...

Jag tror det var lite strul att installera via Classic men vi kör PM 6.5 i Classic och det funkar ganska bra. Däremot har jag inte upplevt att det förstör hela systemet. Vi kör 9.2 för Classic.

Ska man inte kunna köra Classic från en disk-image? I så fall kan man ju ta en kopia innan man installerar och skulle det kracha är det ju bara att gå tillbaka till tidigare image.

Har precis installerat PageMaker 7 under classic i en OSX-burk. Och när jag skall starta PM så får jag upp ett "Application Launch Failure" där det står; "The application "Adobe PageMaker" could not be launched because of a shared library error: "-<PageMaker 7.0><PageMaker 7.0><Translation><>".

Är det någon som vet vad som är fel? Vad skall jag göra för att få det att funka?
Går det överhuvudtaget att köra PM7 i classic?

/Thomas

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-19 11:18

Tidigare arbetade jag med redigering i PM 6.5 i Classic under X utan problem överhuvudtaget. Jag blir alldeles förbryllad av alla de problem ni tycks dras med. Kanske är det dags att uppgradera systemen till InDesign (vilket man numera kan köra i något form av "PageMaker-mode" med hjälp av plug-in, om jag har rätt för mig). På Adobes hemsida är systemkraven för PM 7 listade: http://www.adobe.se/products/pagemaker/systemreqs.html

PageMaker och Classic är inga problem. Funkar med både 6.5 och 7.0.

Vi har vissa problem med stabiliteten men det beror nog mest på Classic och inte just PM. Men det går att jobba utan större problem. Någon omstart av Classic-läget på en dag kan man ju tåla. Fortfarande vår huvudapplikation för manualer, datablad m.m.

Det vore ju fint om Adobe kunde typ släppa koden til PM och låta någon annan Carbonisera programmet, men det är nog önsketänkande.

Det är även lite lustigt att de aldrig släppt buggfixen 7.0.1 till svenska versionen när den finns till engelska, tyska och franska versionen sen 2002. Kör man svensk 7.0 antar jag att man får leva med de problem som nämns här:

http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=1375

  • Medlem
  • 2005-03-02 20:31

Efter övergång från 9.2 till classic startar inte PM6.5. Program NULL har oväntat avslutats-2624. Vad menas? Hade det PM sparat på en extra HD när jag partitionerade ord. HDn. OSX.2 på första part. och kopierade över PM till part.2. Har även prövar att install. om PM.
Har startat i OS9 och install. PM. Nu går det och får se om de gör det i Classic.

Senast redigerat 2005-03-02 21:42
1
Bevaka tråden