Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny DVD ripper - MacTheRipper

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-02-22 21:34
Senast redigerat 2004-02-23 16:53
  • Medlem
  • 2004-02-23 16:53

Även YadeX har äntligen börjat vidareutvecklas

YadeX
http://www.macetvideo.com/yadex/dl_yade.html

Ursprungligen av eQ:

Observera dock att det rapporterats fel i regionkodningen i version 1.0. Felet uppstår slumpmässigt vid rippning av främmande regionkoder, eller försök att ställa om till region Noll. Ibland "häftar" den gamla koden fast vid kopian, vilket kan bli lite snopet.

Ändring utlovad till 1.0.1 som ännu inte setta på nätet. Annars fungerar Ripper bra. Inga inställningar att tala om, bara köra.

Är den bättre än dvdBackup ? Vad är skillnaden ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-23 18:21

Nån med en fungerande länk till download?

http://www.wormintheapple.gr/macdvd/mtr.html

Finns både för Panter och Jaguar. Ser ingen kvalitetsskillnad, men det ska det väl å andra sidan heller inte vara. Har använt DVDbackup och OSEx tidigare, men testade MacTheRipper och tyckte att den kändes enklare. Särskilt OSEx känns förvirrande med alla sin inställningar.

Edit:
Dessutom slipper man spela filen fem minuter för att DVDbackup ska fatta vilken film det är. Det slipper man ju iofs åxå med OSEx.

Senast redigerat 2004-02-23 19:53

Länken för panther verkar inte funka för mig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-02-26 09:58

1000 tack!

Hm, nu funkar inte länken?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-29 18:33

Det fattas ett r i mactherippeg5, lägg till det så prova igen.

Mvh Sören

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-04 11:45

Är det någon som verkligen har fått bort Macrovision-skyddet vid rippning av en DVD? Jag har testat osex, DVDBackup och MacTheRipper men det funkar inte. Rippningen går dock finemang i sig.

Jag har kopplat PowerBooken till video-in på min video (måste ha det så eftersom jag inte kan ställa in extern videokälla manuellt på min TV eller kabel-TV-box) och spelar av med Apples DVD-spelare. Har testat VLC men den funkar inte lika bra som Apples DVD-spelare så jag vill helst köra på den. (MPlayer har jag inte lyckats få att spela DVD överhuvudtaget).

Någon som har en aning vad som inte funkar? Bilden är visserligen fullt "tittbar" men med jämna mellanrum ökas ljusstyrkan, mörkas ned och upp några gånger för att sedan återgår till normalläge några sekunder...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-04 12:10

Kan man misstänka att det är den automatiska ljusjusteringen på PB som även påverkar video-utgången?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-04 14:18

Hmm, ja det är möjligt... Kan man stänga av den på något sätt?
Grejen är att när jag testar med VLC så uppträder inte detta fenomen.

Den i mitt tycke bästa platsen på nätet för Maccare att ösa information om DVD ur är

http://www.videohelp.com/

tidigare känd under namnen DVDRHelp.com & VCDHelp.com. Det finns en dedicerad Mac.diskussion som bl.a. innehåller länkar till den absolut senaste versionen av MTR. Dessutom finns det massor av tips och FAQ att ösa ur. MTR står infor en snar release av v2.0 och ärväl i dag uppe i 1.5.6 (eller kanske t.o.m. bättre. Att sajten döps om, och flyttats till en server på Grönland, ska väl tas som intäkt att detta är en ljusskygg verksamhet i RIAAs mfls ögon.

Jag har följande förstaval; Mac The Ripper - DVD2oneX - Toast för att göra slit-och-släng-kopior på de DVD jag är rädd om. DVD Backup kräver att varje enskilt kapitel ska spelas minst en halv minut och osex är i mitt tycke lite opålitlig. Jag har dem kvar på datorn men använder dem inte längre efter det att MTR nådde 1.5.

Edit: Direktlänk till WormInTheApple på Grönland Version 1.5.6 är den som finns ute nu. Removal of Macrovision added . . . Det pågår betatestning av 2.0 sedan April 26. Just nu verkar det vara problem med vissa modeller av PowerBook, men det ska inte beröra ljusstyrka, utan att regionkoden bara kan rippas om till samma som originalet, inte ändras till det som spelaren klarar av (=regionfri spelare alltid att föredra).

Senast redigerat 2004-05-04 16:36
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-04 19:29

Jo det är 1.5.6-versionen av MacTheRipper jag använt. Trots att det finns Macrovision removal-funktion så verkar det på något sätt finnas kvar skydd i och med att det "blinkande" beteendet fortfarande finns kvar...

Vad gäller automatisk ljusinställning på PowerBooken så hittade jag inga inställningar för detta under Bildskärm i Systeminställningar.

Noterade en lustig sak nu när jag komprimerat den rippade DVD:n med DVD2One. När jag nu spelar upp den resulterande VIDEO_TS-mappen (alltså den som DVD2One producerat) och spelar med Apples DVD-spelare så är blinkningarna borta... skumt indeed. Verkar på något sätt som om DVD-spelaren har kvar i minnet när man spelar den VIDEO_TS-mapp som blivit resultatet vid rippningen att det varit Macrovisionskyddat...?

Det finns en inställning (se den röda pluppen i bilden)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-04 14:29

Ja, det finns (väl?) en inställning i Bildskärm för att låta datorn automagiskt justera ljuset.

Fast Clabur har en 12" PowerBook och på den finns inte den inställningen. Bara till vissa 15" och alla 17".

Fyffans alltså - fort men fel :eek:

1
Bevaka tråden