Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta Kortnamn (X)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Natti! Jag är väldigt frustrerad just nu ;(.... hmmm

Så här ligger det till.
I går så laddade jag ned Darwin.. glömmde att partitionera hdd så allt blev fucked upp!
Så jag ominstallera allt.. (progg osv fanns kvar ).

När jag skapade en ny användare så gav jag den fel namn (inte dom namn som den förra anv, hade!!)
Så nu för att saker o ting ska fungera behöver jag byta Kortnamn!

Hur kan jag göra det?

Tacksamm för svar!

Vill inte verka otrevlig eller så, men det ämnet har tagits upp något tiotal gånger i det här forumet redan. Använd sökfunktionen (sök på "byta kortnamn" eller något liknande) så kommer du garanterat att hitta en hel massa info

• Oregistrerad
  • 2004-02-29 11:38

Sorry, men du kan inte ändra kortnamnet!

När du väl skapat kontot kan du ändra namn och lösenordet, men kortnamnet är som hugget i sten ...

Ursprungligen av Samuel K:

Vill inte verka otrevlig eller så, men det ämnet har tagits upp något tiotal gånger i det här forumet redan. Använd sökfunktionen (sök på "byta kortnamn" eller något liknande) så kommer du garanterat att hitta en hel massa info

Och vill man vara riktigt lat så har jag sökt fram ett gäng av dessa här.

Ursprungligen av Samuel K:

Samuel - du skrev en liten beskrivning i den här tråden:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=8044

Jag är ju med på hur man gör en ny användare, men den del jag inte fattar är hur får man alla filer i den gamla användarmappen att hamna i den nya? Är det detta ditt kommando gör eller ska man först se till att kopiera allt från gammal användare till ny (som root då antar jag) innan man kör det där kommandot?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Samuel - du skrev en liten beskrivning i den här tråden:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=8044

Jag är ju med på hur man gör en ny användare, men den del jag inte fattar är hur får man alla filer i den gamla användarmappen att hamna i den nya? Är det detta ditt kommando gör eller ska man först se till att kopiera allt från gammal användare till ny (som root då antar jag) innan man kör det där kommandot?

Det som find-kommandot gör är att traversera igenom hela filsystemet och skapa en lista över de filer som tillhör det gamla användarkontot. Listan skickas vidare till programmet "xargs", som i sin tur kör programmet "chown" för att ändra ägarskap på var och en av filerna. Inga filer flyttas alltså, utan de byter bara ägare.

Ska man dessutom flytta om så att den gamla användarens hemkatalog (som man bytt ägare på) blir den nya användarens hemkatalog kan det rentav göras i Finder. Det man behöver göra då är bara att logga in som root, kasta den nya användarens hemkatalog och sedan döpa om den gamla användarens hemkatalog så att den får samma namn som det nya användarkontot. Går självklart hur bra som helst att göra i terminalen i stället:

mv -f /Users/gammalt_konto /Users/nytt_konto

hmmmmmmmmm ok......

Kortnamn kan visst ändras, gör som Samuel föreslår och sök.. Tror senaste diskussionen om detta var nu i veckan tom.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-29 15:50

MarMan: Mitt tips är att INTE försöka byta kortnamn. Det är inte lätt. Apple har lagt ut en 30 punkts lista på sida support sidor om det, nån annan site sa att Apple "genväg till att byta shortname kunde i vissa fall leda till problem" och slängde upp en 48 punkters lista på hur man gör.

Skapa en nya användare och flytta över all din data. Det är klart lättast. Vi försöka byta kortname på en burk här och den blev inte glad... Bara strul! OSX hade stora problem att fatta vem användaren var, vilka rättigheter den hade osv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-01 09:59

Tja, byter kortnamn lite då och då på vissa burkar, så svårt ät det inte. Det finns dokumenterat här på forumet om hur man skall göra det.

Jag har gjort ett litet program (Accounts Enhancer) som gör det enkelt att byta kortnamnet.

http://www.macupdate.com/info.php/id/14536

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-21 22:06

Skapa en ny profil med rätt kortnamn. Flytta över filerna dit. Kasta den gamla profilen.

1
Bevaka tråden