Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail går bort!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-08 08:56

Jag tror inte att det har med en full hårddisk att göra när Mail glömmer lösenorden. Isåfall skulle det väl märkas först nästa gång när man startar Mail?

I mitt fall beror det på att en av de mailservrar som jag använder är så förbaskat seg - när Mail stöter på patrull (mailservern säger "access denied" eller liknande) så frågar Mail efter lösenordet till det mailkontot. Det verkar som att Mail alltid antar att man har hel lösenord om mailservern inte svarar som den ska. Dumt men sant (?).

Själv har jag andra problem med Mail:

* Det är några mail på ett mailkonto som mail aldrig tycks radera från servern. De går dock finfint att radera om jag kopplar upp mig till servern via telnet.

* Mina loggar fylls upp med sådant här (för mig obegripligt bladder):

2004-03-08 08:33:53.769 Mail[4114] rejected messages (rule Skräp), count 1
2004-03-08 08:33:53.776 Mail[4114] failed to append message <POPMessage: 0x4b87a00> (_rangeOfBytes: Out of bounds)
2004-03-08 08:34:03.856 Mail[4114] failed to append message <POPMessage: 0x4663280> (_rangeOfBytes: Out of bounds)
2004-03-08 08:34:04.103 Mail[4114] failed to append message <POPMessage: 0x4b08430> (_rangeOfBytes: Out of bounds)
2004-03-08 08:34:05.757 Mail[4114] failed to append message <POPMessage: 0x4bdcde0> (_rangeOfBytes: Out of bounds)
2004-03-08 08:34:16.823 Mail[4114] *** Failed to decode text/plain data, treating as binary
2004-03-08 08:34:16.824 Mail[4114] *** Failed to decode text/plain data, treating as binary
2004-03-08 08:34:16.825 Mail[4114] *** Failed to decode text/plain data, treating as binary
2004-03-08 08:34:16.829 Mail[4114] *** Failed to decode text/plain data, treating as binary
2004-03-08 08:34:16.867 Mail[4114] *** Failed to decode text/plain data, treating as binary
2004-03-08 08:34:16.868 Mail[4114] *** Failed to decode text/plain data, treating as binary
2004-03-08 08:34:16.869 Mail[4114] *** Failed to decode text/plain data, treating as binary
2004-03-08 08:38:39.313 Mail[4114] failed to append message <POPMessage: 0x7d3c170> (_rangeOfBytes: Out of bounds)
2004-03-08 08:38:39.316 Mail[4114] rejected messages (rule Skräp), count 1

• Medlem
  • 2004-03-08 13:13
Ursprungligen av tei:

Det är några mail på ett mailkonto som mail aldrig tycks radera från servern.

Jag har samma problem. Dessutom slutar Mail att tanka ner nya mail från det kontot. Aktivitetsfönstret hävdar att inloggning sker osv, men hittar inga nya mail. Enda lösningen jag har är att logga in via web-mail (det gäller ett home.se-konto) och radera alla mail.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-03-08 13:29
Ursprungligen av Syrsa:

Jag har samma problem. Dessutom slutar Mail att tanka ner nya mail från det kontot. Aktivitetsfönstret hävdar att inloggning sker osv, men hittar inga nya mail. Enda lösningen jag har är att logga in via web-mail (det gäller ett home.se-konto) och radera alla mail.

Ja, där ser man. jag har också ett home.se konto som beter sig så där. Jag brukar låta det vara, men återaktivera den (lilla blixt-tecknet i in-mappen i Mail) efter en stund eftersom den avaktiveras om man struntar i att åter fylla i lösenordet vid kommunikationsfel. Jag har alltid betraktat det kontot som ganska opålitligt via Mail, men fungerade utmärkt i Eudora. Men är det kritiskt kan man, som du skriver, gå in via deras webmail.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-04-22 16:41
Ursprungligen av pichia:

Ja, där ser man. jag har också ett home.se konto som beter sig så där. Jag brukar låta det vara, men återaktivera den (lilla blixt-tecknet i in-mappen i Mail) efter en stund eftersom den avaktiveras om man struntar i att åter fylla i lösenordet vid kommunikationsfel. Jag har alltid betraktat det kontot som ganska opålitligt via Mail, men fungerade utmärkt i Eudora. Men är det kritiskt kan man, som du skriver, gå in via deras webmail.

Jag har gått lite längre och själv lekt POP3-klient från tangentbordet för att se vad det är som går fel. Det är inget kommunikationsfel mellan Macen och home.se utan ett internt (prestanda-)fel inne hos home.se. Pop3-servern får inte kontakt med en NMAP-server hos home.se för att kunna kolla kontouppgifterna (namn & lösen) utan returnerar bara ett felmeddelande. Jag har inte gått längre och kollat om själva pop3-protokollet ska kunna hantera det där felet på ett mer intelligent sätt ännu.

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 17:27

Jag har bara gott att säga om Mail.app. Har tyckt det varit väldigt stabilt och Skräpsorteringen är underbar.... Har använt Mail sen det kom. Jag har ca 3000-3500 mail sparade, har 30 mappar som jag sorterar in det mesta, får ca 25-80 mail om dagen, 150 om man räknar med spam som jag för övrigt nästan aldrig ser.

Har nyligen upptäckt funktionen "Returnera till avsändaren" som har minskat spammailen ca 40%, även funktionen "Trådar" som prydligt samlar ihop mail som hör ihop.

Saknar fortfarande funktioner som kopplar samman mail med aktiviteter i iCal, det finns ju redan kopplingar till både adressbok och chat så det är nog bara en tidsfråga.

Hade problemet med att mina konton alltid ville få tillåtelse att koppla upp. Detta skedde lite titt som tätt. Men gick in i nyckelhanteraren och satte "Tillåt alltid åtkomst till detta objekt" så var den saken ur världen.

/Pontus

Ursprungligen av frazze:

Jag har gått lite längre och själv lekt POP3-klient från tangentbordet för att se vad det är som går fel. Det är inget kommunikationsfel mellan Macen och home.se utan ett internt (prestanda-)fel inne hos home.se. Pop3-servern får inte kontakt med en NMAP-server hos home.se för att kunna kolla kontouppgifterna (namn & lösen) utan returnerar bara ett felmeddelande. Jag har inte gått längre och kollat om själva pop3-protokollet ska kunna hantera det där felet på ett mer intelligent sätt ännu.

Är det nåt du har buggrapporterat till home? Det är ju extremt irriterande. Nu går det inte ens att få kontakt med home.se-mejlen via webbmejl. Tvär***stopp.

Nu har jag skickat dem den här dumpen:

Senast redigerat 2004-04-25 23:06
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-09 16:04

Jag har fetproblem med min Mail.app, men det kan iof bero på den mail-server jag använder. Men just på min PB så sparas inte utgående mail från ett konto. Från alla andra konton går det fint (.Mac och POP3), men inte mitt IMAP-konto. Det problemet uppkom efter jag uppgraderade till Panther, men gjorde samma sak på min QS och där var det inga problem. Har prövat alla inställningar som finns i hela mail, men inget hjälper. Varje gång man skriver ett mail från det kontot så gnäller den att "brevet kan inte sparas". Loggar man in via webmail på det kontot så sparas utgående mail, men det syncas inte med mail.app. Trots att det ska vara IMAP...*suck.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-18 18:29

Jag har haft problem med att mejl har försvunnit (i inkorgen och skickade) och det är riktigt irriterande! Dessutom kraschar Mail lite då och då utan någon som helst anledning.

Vill inte byta till något annat mejlprogram eftersom Mail har ett så pass bra gränssnitt, men för mig är det avgörande att mitt mejlprogram är tillförlitligt. Vet ni om Apple kommer fixa detta?

Sedan den senaste uppdateringen av systemet har det flutit på riktigt bra. Inga krascher längre för min del. Håller tummarna för att det håller i sig.

Har haft em del sghetsproblem samt förstås att det hänger sig, men som många andra här i tråden så vill jag ogärna byta, spamfiltret är fantastiskt bra, när det funkar Det jag har mest problem med är ett yahoo konto som fylls på med ett hundratal spam om dagen, mail ballar ur och det tar evigheter för mail att indexera vissa mail. En bra feature förresten - activity viewer - man ser vad som händer och det går att avbryta en aktivitet om man så vill.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-22 04:37

Har senaste uppdateringarna, men Mail krashar ändå. Arrghh! Skickade mejl försvinner dessutom fortfarande. Just nu bcc:ar jag alla mail till mig själv.

Andra problem som jag har är:

* segt att skicka mejl ibland (tar ca 20 min att skicka)

* mejl laddas ibland hem flera gånger

Jag kör IMAP, kontot är fyllt till hälften (max 250 MB) och jag har ca 2100 mejl. Kan det vara problem med mailservern eller inställningarna?

Senaste veckan har mitt Mail börjat strula. Den vill inte läsa ett av mina konton, utom någon enstaka gång. Det funkar fint på en annan burk med Eudora. Det har funkat perfekt i ett halvår.

Några förslag?

/ Claes

Bevaka tråden