- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Din dator är snuskigare än toalettringen om man får tro en nyligt genomförd undersökning:
KEYBOARDS, computer mice and telephone dials are more infested with microbes than toilet seats, according to a University of Arizona study.
The study recommends that office workstations be regularly disinfected since they can on average contain 400 times as many germs as a toilet seat, said Charles Gerba, a University of Arizona microbiologist.
According to the study, telephones harboured up to 25,127 germs per square inch, keyboards 3295 and computer mice 1676. The average office contains 20,961 germs per square inch.
"Desks are really bacteria cafeterias," Mr Gerba said in a press release. "They are breakfast bars, lunch tables and everything else, as we spend more hours at the office.
"When someone is infected with a cold or flu bug, the surfaces they touch during the day become germ-transfer points because some cold and flu viruses can survive on surfaces for up to 72 hours," he added. "An office can become an incubator."
Men det gäller ju förstås bara PC, macen är klinisk ren, eller hur?
Läs hela artikeln här: Your computer is dirtier than a toilet [via [URL="http://www.gizmodo.com/archives/your_computer..."]Gizmodo[/URL]]
Tror det är bra - härdar oss. I Japan är de tydligen så fixerade vid bakterier och desinficeringar att allergierna rusar i höjden…
Frågan är ju bara, hur tvättar man tangentbord etc på ett bra sätt? Dom mår ju inte direkt bra av att doppas i vatten, om dom inte ska stå på tork en vecka dvs..
Ploppa av alla knappar och koka upp dem i en kastrull med vatten så allt skit löses upp. Häll dem sedan i en sil och skölj av dem under kranen så skiten rinner iväg. Sedan kan man torka av det "tomma" tangentbordet med en inte alltför blöt disktrasa. Låter tangenterna torka 12-24h och sätter tillbaka dem (förhoppningsvis på rätt plats). Man kan ju alltid titta på ett annat tangentbord eller ta foto innan.
Så gjorde jag iaf när jag rengjorde mitt gamla Pro tangentbord.
Frågan är ju bara, hur tvättar man tangentbord etc på ett bra sätt? Dom mår ju inte direkt bra av att doppas i vatten, om dom inte ska stå på tork en vecka dvs..
Bästa sättet brukar vara att demontera eländet och låta plastdetaljerna ligga i en hink med rengöringsmedel över natten. De större tangenterna (enter, mellanslag, etc.) är besvärligare, eftersom de brukar få sin stuns av en metallfjäder som glider mot en infettad plastyta på tangentens undersida. Försvinner fettet blir de tröga och otäcka, så antingen rengör man dem bara på ovansidan eller så kletar man på någon lämplig gegga efter blötläggningen.
När jag hade stationär dator så brukade jag regelbundet duscha mitt tangentbord. Sedan väntade jag ett lämpligt antal timmar innan jag kopplade in det igen. Det gjorde susen!
Jag köpte ett Pro tangentbord, begagnat, från nätet. Säljaren sa att det skulle vara toppskick så jag slog till. När jag fick tangentbordet blev jag nästan äcklad över det. Vidrigt är ett milt uttryck i förhållande till hur det såg ut!
Jag tänkte att det fick bära eller brista och tog bort alla tangenter för att lägga dem i en hink med diskmedel.
Själva tangentbordet, tomt från tangenter, slängde jag in i duschen där jag duschade och skrubbade det med en diskborste. Rent blev det och efter att ha stått på tork i 42 timmar satte jag fast alla tangenter och kopplade in det.
Funkade prima!
Hur man sen kan sälja ett tangentbord i det skicket, det är en annan fråga och en annan tråd.
Eller som vi "jag" säger hemma, lite skit rensar magen. Bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
Det fanns tidigare en sorts spray som man applicerade på tangenterna och därefter väntade en minut eller så sedan borstade man av skummet som efter utsatt tid hade hårdnat och dragit till sig smutsen...:) Kommer dock inte ihåg vem som tillverkade underverket...
Min kollega stod inte ut längre idag utan började gnugga sitt tangentbord med Ajax. Hans tangenter var nästa ludna. Han var sjuk en vecka nyligen och under den tiden fick de bakterier som fanns där ligga och gro. Ungefär som en sån där odling man gjorde i biologin
Gör man det ofta så räcker nog lite Ajax på ett par pappersnäsdukar att gnugga med. Det är väl lämpligt att dra ur sladden på tangentbordet först bara.
Tror egentligen att det är litet överdrivet att oroa sig för bakteriefilmen på tangentbord. Om det är ens egen dator lär man vara immun eller tillvand till de flesta bakterierna. Eventuella virus som trivs i bakterie- och smutsfilmen har ju också kommit från en själv, så även om man kanske inte är immun mot dem redan, så har man ett större problem med att de finns i ens kropp än att de finns på ens tangentbord.
Avseende lånedatorer eller gemensamma datorer så gäller väl samma försiktighetsåtgärd som alltid: I förkylningstider, eller om någon i din närhet insjuknar; tvätta händerna ofta och strunta i att pilla dig i ansiktet! Tror inte att god tangentbordshygien är en framkomlig väg på delade datorer - man kan ju knappast rengöra tangentbordet varje gång man skall använda datorn.
I operationssalar brukar man ha släta tangentbord med touch-knappar. Där anses det tillräckligt viktigt att undvika baskilurver (=teknisk term för sjukdomsalstrande mikroorganismer) för att man skall köpa den undermåliga känslan i touch-tangentbord. Men på kontoret. Jag tror inte det.
Bakterierna på tangenterna kan vi leva med, men problemet här på jobbet är att tangenterna man trycker på för att logga in på teknikernivå blir så skitiga att lösenordet inte längre är hemligt
En sak är säker: tangentbordet hos snusare är ungefär 100 gånger skitigare än hos ickesnusare... (jag har empiriskt undersökt detta bland kollegor )
Ingen fara om man snusar portionspåsar som jag gör, men annars håller jag med dig. Mina bröder snusar lössnus och tvättar inte direkt händerna efter det, och deras PC-tangetbord är så äckligt så man kan spy.
Själv håller jag mitt tangentbord rent och fint, torkar av det med en microfiberduk typ varannan vecka. Musen däremot, den får en omgång med fuktad trasa och ajax minst varannan dag. Minsta lilla smuts och klet på en Apple Pro Mouse både syns och känns tydligare än på andra möss.
Nu när vi snackar tangentbord.
Skulle rengöra mitt tangetbord för ett tag sen, det gick ju utmärkt under tangeterna. Men av nån anledning har jag massa brödsmulur och annat trevligt under dessa utrymmena man inte kommer åt. Hur öppnar man ett pro-keyboard egentligen? E det nån minimal insexnyckel man ska ha? Vilken storlek..? går det överhuvudtaget?
Nu när vi snackar tangentbord.
Skulle rengöra mitt tangetbord för ett tag sen, det gick ju utmärkt under tangeterna. Men av nån anledning har jag massa brödsmulur och annat trevligt under dessa utrymmena man inte kommer åt. Hur öppnar man ett pro-keyboard egentligen? E det nån minimal insexnyckel man ska ha? Vilken storlek..? går det överhuvudtaget?
Dags att väcka en sovande diskussion...
Jag är också ute efter någon form av verktyg för att öppna pro-keyboard. Vad är det för insexnycklar man behöver och var köper man dem? Går det att plocka bort själva tangenterna för att rengöra under?
Dags att väcka en sovande diskussion...
Jag är också ute efter någon form av verktyg för att öppna pro-keyboard. Vad är det för insexnycklar man behöver och var köper man dem? Går det att plocka bort själva tangenterna för att rengöra under?
1/20". Insexnycklar mindre än 1/16" brukar vara lite svåra att komma över i vanliga affärer, men de finns att beställa från bl.a. Elfa.
1/20". Insexnycklar mindre än 1/16" brukar vara lite svåra att komma över i vanliga affärer, men de finns att beställa från bl.a. Elfa.
Är det 1/20" som gäller för att skruva isär tangentbordet?
Jag köpte en "Hex key screwdriver set" hos Elfa, och använder mig av den som heter 1,3 för att skruva upp det vita Apple Keyboard.
Hittar inte "Hex key screwdriver set" hos Elfa (http://www.elfa.se/se/index1.html)
Den har artikelnummer 80-255-08 hos Elfa.
Kallas för Miniatyrmejselsats nr.6187 Gul.
Tack.
Hade en liknande upplevelse när jag köpte ett begagnat tangentbord i "nyskick". Det låg en massa hår och annat skräp under tangenterna. :/
Samma här, fick ett ruskigt lortigt tangentbord som jag köpte begagnat på nätet, men å andra sidan var det så bra pris att det kändes okej att pilla isär och rengöra.
Tog inte bara bort tangenter, utan demonterade så mycket det gick och fick det riktigt fräscht.
Den transparenta plasten vart rätt så många toner ljusare...
Kom föresten på att jag öppnade min promouse också, den svarta. Det krävdes ett lite mer avancerat ingrepp för att få upp den, använde skalpell.
Den rackarn köpte jag för 40kr, eftersom den var så sunkig. Bara lort, inga repor som tur var.
Lyckades dock avstå från att måla det vita äpplet i regnbågsfärgerna :rolleyes: