Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvitto på mail!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I Windows finns en funktion där man kan begära ett kvitto från mottagaren att han mottagit mailet.
Finns nån liknande funktion i MacOsX ?
Har letat men inte hittat

mvh
sventa

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 10:51

Hej,
* Eftersom det inte är operativsystemen som sköter om mail så vore det nog bra att tala om vilka mailprogram du tänker på?
* Reciepts är nog inget som finns i mailprotokollet i sig utan är nog tillägg som är mailserverspecifika (finns ju miljöer med massa trace och jox i på mailet oxå)
* Reciets är ju egentligen ett mail i retur, så det är/bör vara upp till mottagaren om han vill skicka sådant i vilket fall…

mvh

tja det är det mailprogrammet som följer med OSX.
1.3.4 (v614/613) står det när jag klickar på Om Mail.

I Win så får mottagaren upp en ruta där det står att avsändaren vill att du kvitterar det här mailet.
Mycket bra funktion, har man skickat en order för en miljon så vill man gärna veta att den kommit fram
på rätt sätt!
mvh
sventa

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:14

Mail.app har inte den funktionen - men det är ju bara att lägga in ett mailprogram som har det (något från MS exempelvis).

[skickar man ordrar för miljonen så gör nog inte det som mail :-D]

Ursprungligen av Pär:

Mail.app har inte den funktionen - men det är ju bara att lägga in ett mailprogram som har det (något från MS exempelvis).

Jag har Mail.app och jag får tillbaka ett mail när de som jag skickar till har mottagit mitt mail. Kommer varken ihåg eller vet hur jag har aktiverat funktionen. Kanske något tilläggsprogram någonstans på min hårddisk?

Men bra är det.

Outlook har det i windows, men det funkar bara inom samma exchangesserver, dvs alla externa mail finns det ingen garanti för kvitt. Har för mig att Entourage har kvittensfunktion.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:26
Ursprungligen av pizzabudet:

Outlook har det i windows, men det funkar bara inom samma exchangesserver, dvs alla externa mail finns det ingen garanti för kvitt.

Jo, det är väl ungefär det jag försökt säga…

Pär !
Jo jag skickar såna ordrar lite då och då till företaget jag jobbar på.
Eftersom jag jobbar ute på fältet så använder vi mailen mest för all ordergivning.
Det strular ju nästan aldrig men ibland kan en order vara viktigare än nån annan , det är därför jag
vill åt den funktionen
För övrigt tack för svaren!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-20 11:55
Ursprungligen av sventa46:

Pär !
Jo jag skickar såna ordrar lite då och då till företaget jag jobbar på.
Eftersom jag jobbar ute på fältet så använder vi mailen mest för all ordergivning.
Det strular ju nästan aldrig men ibland kan en order vara viktigare än nån annan , det är därför jag
vill åt den funktionen
För övrigt tack för svaren!

Då skall du se till att få en mailklient som är anpassad för er mailserver…

i.e. Kolla upp vad det är för mailserver och välj klient för detta, du skall icke ha mailklient vilken som i strikt mening…

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-20 12:05

Läskvittenser är som sagt ej standard och det är upp till varje enskilt mail-program att använda sig av det.

Rent tekniskt sett så är det två s.k. headers som man lägger till mailet:

X-Confirm-Reading-To:
Return-Receipt-To:

Har för mig att det den första är tänkt att fungera som en kvittens på att det aktuella mailprogrammet har öppnat mailet. Sen om man som användare verkligen har läst (och förstått) är en helt annan sak.
Den andra används somen kvittens på att mailet i fråga har kommit fram till din brevlåda, dvs mailprogrammet erkänner sig ha mailet men det är inte på något sätt nödvändigtvis öppnat än.

Ok!
Ska kolla det !

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-03-20 12:20

Man kan som mottagare använda webmailfunktionen på mitt webhotel till att skicka tillbaka autosvar på att mail har mottagits.........

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-03 16:41

Det finns MacResponder som kanske passar dej
http://www.macupdate.com/info.php/id/11583

Tack för tipset!

Kolla efter MailPriority på versiontracker. Den fixar kvitto. Funkar, har precis testat själv. En annan bra plugin till Mail är MailEnhancer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-07 13:43
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Kolla efter MailPriority på versiontracker. Den fixar kvitto. Funkar, har precis testat själv. En annan bra plugin till Mail är MailEnhancer.

Vad kul. Nu har jag testat MailPriority ett tag nu. Jag får kvitto ibland och ibland inte.
Bra program.
Men varför får man inte kvitto ibland ? Kan det vara att vissa mailserver har kvittofunktionen avstängd ?

Hmm, så det är det programmet eller pluginen som fixar det. Nu minns jag att det var bl a därför som jag installerade MailPriority.

plugin till mail , är det alltså till det ordinarie mailprogrammet i OSX?
Det vore ju toppen!

Japp, till Mail.app i OS X. Funkar så fint så.

Jo det är helt upp till mailservern att lämna kvitto eller inte. Det är ingen tvingande standard på det. Och det finns inte ens implementerat i alla mailservrar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-07 14:52

Okey, då vet jag nu hur det ligger till.... :rolleyes:

1
Bevaka tråden