Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quark 6.0 och MS Word

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker importera ett word dokument i Quark Xpress 6.0 Passport (båda körs i win2k). Problemet är att endast texten imorteras, inga bilder eller ritningar, ramar, streck och liknande förljer med? Hur importerar jag ett word dokument fullt ut i Quark? Andra vägen är lika problematisk, när jag markerar allt i mitt Quark dokument och sparar i .doc format samt öppnar det i word så är det bara texten som följer med...snälla hjälp

Jag tror inte att det går!

Nu är jag inget super proffs på detta men...jag tror inte du kan motera ett worddokument rakt av in i Quark. Texten går utmärkt att montera. Vill du sedan ha hela dokumentet som det ser ut så för du göra en PDF av wordfilen ( "skriv ut"...."spara som pdf" ) och sedan montera den i Quark. Då missar du ju redigeringsmöjligheter men det går.

Själv sitter jag med ett jobb till en kund som innebär just detta. Kunden levererar färdiglayoutade wordfiler. Jag gör PDF av den (sen sparar jag faktiskt om dem till eps-filer (via Acrobat) innan jag monterar. Då kan jag leverera dessa som tryckoriginal till tryckeriet. Det går ju normalt inte med wordfiler. Man får dock se upp med färgerna i word om dessa ska tryckas.

/Per

• Medlem
  • Haparanda
  • 2004-03-23 22:41

Word-filtret, alltså det som gör att det går att suga in information från word till Qxp, hanterar enbart text. De apskallar som försöker designa i word är att beklaga. Men de finns - och måste hanteras. Per Lundin levererar en bra lösning på detta/dem.

Det beror ju lite på vilken typ av jobb du har och vad du ska leverera enligt din överenskommelse med kund. Vill du göra ett grafiskt kontrollerbart och förädlat jobb importerar du först texterna. Sedan klipper/klistrar du över bilder via photoshop, sparar i lämpligt format och monterar sedan i Qxp.

Du måste förstås göra en hel del formateringsjobb och då rådgöra med kund om vad ditt åtagande och kundens ambitionsnivå är.

1
Bevaka tråden