Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Med mycket jobb och frustation - Mera Macar till skolan!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är äntligen färdig att med det sista stadiet att få införskaffa mera Mac:ar till min skolenhet. Totalt 17 klassmaskiner och ca. 4-5 G5 maskiner. Efter denna upphandlingsrunda har vi snart 53 hyfsat nya macar på vår avdelning. Men Vägen dit har varit lång och mödosam.

Först skall allt planeras och utredas mycket nogrant och sen skall det debatteras i all evighet med för och nackdelar. Sen skall specialbeslut göras och undertecknas av ledande tjänstemän. Mac som många vet strider emot diverse städers IT-strategi. I alla fall i Finland.

Nåja jag fick min vilja igenom precis som jag fick 3 år sedan då den första Macklassen skaffades. Då var det lite lättare iallafall.

Jag fick en funderare idag på eftermiddagen. Då jag fick ett mental kolaps för att det krävdes ytterligare specialbeslut innan jag kunde skicka iväg offertanbuden. Jag började fundera nämligen på vad får jag för detta? Absolut ingenting. Jag har satt ner över 50 timmar på införskaffning och planering och jag får ingenting för besväret annat än att jag får nya macar till eleverna.

För 3 år sedan då jag jobbade med samma problem kanske tidsåtgången var ungefär 12-15 timmar max. Det kunde jag leva med att få nya bättre maskiner för den ringa kostnaden att jobba gratis. Jag viskade lite faktist åt den Apple-representant som kontaktade mig angående "skolrabatter" att kunde inte han skicka en OS X -t-skirt för allt besvär jag hade haft. Tror ni att jag fick nåt - nepp...

Det har faktist inte nåt att göra med mutor eller sånt... men en liten uppskattning och uppmuntran att man valde Apple tycker man kunde vara på plats. Det är tillräckligt svårt iallafall att få in Mac i PC-nissarnas arbetsmiljöer.

Kanske man skall sluta med Mac över huvudtaget! Då slipper man bry sig iallafall!

Har nån annan befunnits i samma eller motsvarande situation?

Hade det inte varit för sådana som dig så skulle plattformen vara stendöd för länge sedan. All heder till dig.

Du får denna av mig istället.

Ursprungligen av Solitere:

Det har faktist inte nåt att göra med mutor eller sånt... men en liten uppskattning och uppmuntran att man valde Apple tycker man kunde vara på plats. Det är tillräckligt svårt iallafall att få in Mac i PC-nissarnas arbetsmiljöer.

Kanske man skall sluta med Mac över huvudtaget! Då slipper man bry sig iallafall!

Har nån annan befunnits i samma eller motsvarande situation?

Men ni slipper ju förhoppningsvis en massa PC strul vilket är värt en hel del............

Allvarligt talat så är det nog så att din situation till viss del illustrerar varför PCs har så mycket större marknadsandel än macar , det är ju bara att jämföra vissa av PC tillverkarnas (och MS) erbjudanden och fringiesar med Apples

Senast redigerat 2004-03-31 16:51

O.K mitt förra inlägg var nog inte så konstruktivt så jag vill bara tillägga att jag har råkat ut för samma sak som dig. Det gällde en skola och det var minsann inte lätt, många timmar blev det och Apple Store var allt annat än proffsiga i sitt agerande. Dom tappade bland annat bort våran ansökan om education priser, och vi fick vänta ca: tre månader från att vi först bestämde oss till att G5:an anlände. Det finns många turer runt det hela som jag har valt att förtränga. I ärlighetens namn så vill jag säga att vi fick så kallad förtur på G5 leveransen när papperskvarnsproblemet var löst, men ingen som helst kompensation av annat slag. Dessutom så kan jag garantera att skolan i fråga inte hade övervägt att välja Mac om det inte vore för mig. Utan sådana som oss så skulle inte plattformen finnas kvar, och då menar jag faktiskt allvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-31 21:44

Jag försöker slåss för att få lite mac:ar till den KY-utbildningen jag går (systemadmin), folk (lärare) verkar lite små intresserade och säger att det kan vi väll göra. Bland övriga elever på utblidningen finns det ett par stycken som gärna skulle köra mac, eller är på jakt efter en hyffsad mac till ett schysst pris.

Mest snack och lite verkstad men att dem kan tänka sig köpa in mac är iallafall ett litet framsteg i en annars tyvärr väldigt M$ baserad utbildning.

1
Bevaka tråden