Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ordna maillistor utan mailserver

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-08 17:23

Hej!

Jag undrar om det finns tjänster ute på internet där man kan sätta ihop en brokig samling epostadresser från olika håll till en enkel och snygg epostlista som man når mha en enda adress?
Sånt är en baggis om man har en egen mailserver, men om man inte har det, hur gör man det (gratis)?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-04-08 17:34

Mja, du måste ju ha någon sorts server. Kanske en "vanlig" webb-server med plats för ett formmail skript som skickar till alla adresserna. Sen ett formulär kopplat till skriptet. Åsså sätt lås på sidan så bara behöriga kommer in.

Eller så kan du kanske använda Entourages eminenta epost-list-möjlighet. Skapa listan, folk skickar mailet till dig och du skickar vidare till listan. Visserligen low-tech och manuellt, men det går ju snabbt att ordna jämfört med en webbsida...

Men OM du kan ordna en mailserver, så kan man sätta upp relativt begränsade listor genom att lägga in adresserna i epost-kontots "forward". Men då måste du kolla med supporten hur många adresser programmet klarar att "forwarda" till, vilket brukar vara max 20-50 stycken.

har för mig yahoo har en sådan tjänst, finns säkert fler som jag inte känner till...

En till: http://lists.topica.com/

Annars skulle jag söka på "free list" eller "free mailinglist" på http://www.yahoo.com/

Här är direktadressen till den som Johan nämner: http://groups.yahoo.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-13 08:45

Tack för förslagen! Det finns åtminstone ett problem med Yahoo-grupper och dylik.
-Var och en i föreningen måste själv anmäla sig till gruppen. Man är aldrig säker att alla involverade får den informationen som skickas ut till gruppen. Det är lättare och smidigare om en administratör har möjlighet att lägga till och ta bort adresser från listan.

Senast redigerat 2004-04-13 08:57
Ursprungligen av pichia:

Tack för förslagen! Det finns åtminstone två problem med Yahoo-grupper och dylik.
-Det enat är att grupperna är öppna. Vem som helst kan ansluta till din grupp. Vilket inte är tanken bakom en epostlisa för "intern" bruk i en förening.
-Det andra är att var och en i föreningen måste själv anmäla sig till gruppen. Man är aldrig säker att alla involverade får den informationen som skickas ut till gruppen. Det är lättare och smidigare om en administratör har möjlighet att lägga till och ta bort adresser från listan.

Prova Topica, dar kan man inte anmala sig utan att du vet om det.

CX

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-13 08:58
Ursprungligen av Charles Xavier:

Prova Topica, dar kan man inte anmala sig utan att du vet om det.

CX

Jag testa de lite med Yahoo. Och där var det så också. Man kan välja att man måste godkänna användarna.

1
Bevaka tråden