Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bankernas E-leg finns ej för Mac

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-01-19 17:24
Ursprungligen av Johan Svärd:

Fick idag följande svar från Nordea

Jag också (fast med sunkiga åäö):

"Hej

Jag har precis varit i kontakt med de som utvecklar tj‰nsten och ja, de
arbetar intensvit med detta.
Eventuellt kan tj‰nsten, e-legitimation fˆr Nordeas Mac-kunder, vara klar
fˆr anv‰ndning redan p mÂndag.

V‰nliga h‰lsningar
Nordea Bank AB (publ)
K Ingstrand"

Med SEB/Telia går det inte ens att göra det med VPC. Fick bara upp en sida där det stod "Felkod 5". Jag ringde supportnumret och ville höra vad det var som var fel. Tydligen fanns inte felkoden i supportens handbok. Mycket märkligt. Nu har jag anmält föräldraledighet för mig och min sambo på jobbet (Windows) men det hade ju varit väldigt bekvämt om det gick att lösa hemifrån.
Det är alltså en exe-historia som körs med massa popup och elände i vanlig Windows-maner där man ska godkänna och fylla i en massa. Momenten pendlar mellan denna exe-applet och webinterfacet. Det verkar vara ett härkum, men det fungerar väl för dem som är vana med härkum på sin dator.
Bah! Jag blir så arg på nåt vis.

Försening av Nordea

Undrade varför Nordea inte kom med sin tjänst när det verkade vara på gång sedan en längre tid tillbaka. Fick fökjande svar:

Hej

.

Dom andra bankerna har inte samma säkerhetslösning som Nordea. Det kommer att komma ett program till hösten preliminärt som ska fungera även för MAC kunder.

.

Med vänlig hälsning

Nordea Bank AB (publ)

.

June Larsson

Så det är bara att vänta eller byta bank.

Johan

BYT BANK!

Det kommer jag att göra om inte SEB har en lösning som är klar inom 6 månader.
Då tar jag ut rubbet och går till Sparbanken Finn som bevisligen har lösningar som funkar.

Bank ID på Föreingssparbanken

Jodå...Jag har ett fungerande Bank-ID. Fick det via min bank som är Föreningssparbanken. Inga problem nånstans, inga omställningar av webläsare...Nada! Bara att tuta och köra. Nu håller jag på med min deklaration online. Smärtfritt! (Safari)
Håkan

Har också deklarerat precis med FSB's bankId via Safari. Inga speciella inställningar - funkade klockrent.....

I dag gick det äntligen: fungerande bank-ID från Skandiabanken med Firefox, sedan deklaration hos skatteverket med Safari, med samma bank-ID! Inga problem nånstans; förut var det som att slåss med en vägg...

Vad jag gjorde? Uppgraderade till 10.3.9 (combo, inte Programuppdatering!), följt av Javauppgraderingen (den fick Programuppdatering fixa). Som alltid privilegiereparation och totalbackup omedelbart innan uppgraderingen.

Och nu fungerar allting!!! Tror jag har förtjänat en maltwhisky i kväll... Och Tiger, du får allt vänta utanför tills du blivit lika avlusad som Panther nu äntligen är!

Bevaka tråden