Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HemPC - statlig myndighet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har idag fått tillgång till ett färskt erbjudade från en statlig myndighet.

Glädjande nog finns 3 macalternativ:

iMac 17" 1,25 GHz, 1 GB minne, 80 GB hårddisk
Powermac G5 Dual 1,8GHz, 512 MB Minne, 160 GB hårddisk och en LG 19" TFT
Powerbook 15" Superdrive, 512 MB Minne, 80 GB hårddisk, airportkort

Så det finns lite att välja på!

G5:an är vid första anblick 250 kr/månaden dyrare att skaffa än den mest avancerade PC:n, en P4 3,2 GHz med 1536 Mb minne. Närmare koll visar att skärmen ingår i G5 men tillkommer för PC:n. Så skillnaden halveras till 130 kr.

Men det första intrycket en ovan läsare får är att G5:an är mycket dyrare.
Taktik?

Fast jag vågar inte räkna upp priset på G5:an med mer minne och 500 GB hårddisk.

(Nä, jag talar inte om vilken myndighet det är och vilka priser som ges)

Senast redigerat 2004-04-15 14:58

Du bortser ifrån andrahandsvärdet vid utlösen och senare försäljning - räkna så och jag vågar nästan ta gift på att en mac är mer ekonomiskt vettigt. Gardera er med att det är senaste varianten som kommit på marknaden som ska gälla. Så hade vi på SVT en uppgörelse som strök 933 MHz och ersattes av 2x1 GHz - iof 1,5 år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 16:24

Jag skulle ta KraftBoken och köpa till en Samsung-skärm med DVI-anslutning. Mjaaa, eller kanske G5:an med dubbla proppar.

G5:an är den enda i samlingen som fortfarande kommer att kännas modern om ett år. Så det får bli mitt svar...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 09:00

Statlig myndighet = momsfritt = ännu bättre affär för den anställda
Som sagt; kolla restvärdena.

Restvärdet har egentligen ingen betydelse i sammanhanget.
Om den anställda får lösa ut datorn till ett lägre pris än marknadsvärdet så bör skillnaden tas upp som en förmån. M.a.o. det borde bli dyrare att lösa in en Mac...

1
Bevaka tråden