Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen mer Maya för Mac...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lovar att det kommer hända.. Alias kommer bli uppköpta av Accel-KKR och de kommer säkert dra in Mac versionen för att spara pengar eller något liknande.. Jag vill kunna köra Maya på Mac men nu ser det mörkt ut..
Jag önskar att Apple köper upp Alias för att säkra att Maya finns kvar till Mac men det kommer inte att hända.. F jag blir förbannad.. Jag kanske är för negativ men det verkar som flera och fler drar in program för Macen typ Symantec och Adobe för att nämna några, så varför skulle det inte kunna hända att Accel-KKR dumpar Maya för Mac eller vad tror ni?

http://maccentral.macworld.com/news/2004/04/15/alias/index.php?redirect=1082022697000

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 20:24

Maya lär ta väldig stor nytta av G5 processorn, om de gör programmet till 64 bits.
Sen så är Maya ganska stor på Mac sektorn(?).
Jag är inte direkt bäst på denna delen. Men vi har stora möjligheter, som finns på pc.
Men om det skulle hända, så tror jag nästan att Apple rycker in med deras program för Pixar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 20:43

Maya finns ju för Sun Solaris, som bygger på BSD Unix precis som Mac OS X, och som dessutom är ett äkta 64-bitars operativsystem. Så varför skulle de lägga ner Maya för Mac OS X när det finns en fix och färdig marknad där?

Ursprungligen av Mondo:

Maya finns ju för Sun Solaris, som bygger på BSD Unix precis som Mac OS X,

Inte längre. Kolla mer om Solaris här.

Ciryon

Apple kanske skulle ta och tvinga fram lite HighEnd Grafikkort...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 20:56
Ursprungligen av Chaosstar:

Apple kanske skulle ta och tvinga fram lite HighEnd Grafikkort...

Deffinitivt…
Där saknas det tyvärr väldigt mycket på plattformen.

Jag förstår inte varför Apple envisas med specialversioner av grafikkorten? Även om nu dom kanske tjänar en slant på detta så är jag övertygad att dom förlorar i längden. ADC är rent ut sagt löjligt, och jag misstänker att det är där som skon klämmer.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 07:39
Ursprungligen av whoami:

Jag förstår inte varför Apple envisas med specialversioner av grafikkorten? Även om nu dom kanske tjänar en slant på detta så är jag övertygad att dom förlorar i längden. ADC är rent ut sagt löjligt, och jag misstänker att det är där som skon klämmer.

Det är agpbussen...

Ursprungligen av whoami:

Jag förstår inte varför Apple envisas med specialversioner av grafikkorten? Även om nu dom kanske tjänar en slant på detta så är jag övertygad att dom förlorar i längden. ADC är rent ut sagt löjligt, och jag misstänker att det är där som skon klämmer.

Nej, ADC har absolut inget med saken att göra. Att konvertera ett befintligt grafikkort med DVI ut till att ha en ADC-kontakt är nästan löjligt enkelt för en grafikkortstillverkare - allt de behöver göra är att leda ut USB och 28 V likström förutom videosignalen. Själva signalen är i övrigt exakt densamma som DVI använder.

Problemet ligger i att Macar kör med Open Firmware i stället för att använda samma sorts arkaiska BIOS som x86-datorer har. Ett grafikkort som ska kunna användas i en Mac måste därför ha en ROM med Open Firmware-kod i stället för kod som är kompatibel med en x86-BIOS. I många fall går dock vanliga pc-grafikkort att flasha om så att de blir Open Firmware-kompatibla, fast då åker ju garantin all världens väg.

Ursprungligen av Samuel K:

Problemet ligger i att Macar kör med Open Firmware i stället för att använda samma sorts arkaiska BIOS som x86-datorer har. Ett grafikkort som ska kunna användas i en Mac måste därför ha en ROM med Open Firmware-kod i stället för kod som är kompatibel med en x86-BIOS. I många fall går dock vanliga pc-grafikkort att flasha om så att de blir Open Firmware-kompatibla, fast då åker ju garantin all världens väg.

Fast nog borde man kunna skriva om Open Firmware så att den kunde läsa grafikkortets PC ROM. Eller är det omöjligt? Misstänker att det skulle gå om vilja verkligen fanns, men som sagt jag kan ha fel.

Ursprungligen av whoami:

Fast nog borde man kunna skriva om Open Firmware så att den kunde läsa grafikkortets PC ROM. Eller är det omöjligt? Misstänker att det skulle gå om vilja verkligen fanns, men som sagt jag kan ha fel.

Det allra bästa vore ju egentligen ifall pc-industrin kunde kasta ut sina hopplöst föråldrade sjuttiotalsbiosar eller åtminstone uppdatera eländena till ett arkitekturoberoende gränssnitt (som Open Firmware har), men i teorin borde det vara möjligt att lösa problemet med emulering. Misstänker att det skulle bli en ganska bökig och slö lösning, och att Apple inte tycker det är värt besväret. Ett alternativ skulle kunna vara att ha bättre flexibilitet på grafikkortssidan. Har för mig att Gainward säljer ett ganska dyrt "dubbelkompatibelt" GeForce FX-kort med någon sådan lösning, men jag vet inte hur de isf löst bios-problemet.

Varför inte ta bort ADCn och fixa så att korten har stöd både för x86s bios och för OpenFirmware.
Borde ju rymmas båda tycker man.

1
Bevaka tråden