Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Granskning: Apple Xserve G5

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Foto: Mats Björnström
99mac har tittat närmare på Apples nya rackserver Xserve G5 och presenterar härmed första svenska testet.
Idag är det 16:e April och dom första maskinerna har precis nått Sverige trots att maskinen introducerades för ett kvartal sedan. Vår maskin är utrustad med en enkel Power PC G5 (970FX är det riktiga namnet).

Eftersom jag personligen är macanvändare sedan tio år men ändå valt att använda intelbaserade servrar under dom senaste fyra åren och därför har vi avslutat testet med en prisjämförelse.

Designad ifrån topp till tå

När vi först får se den mattsvarta kartongen och får se innehållet blir det tydligt att designers varit involverade hela vägen ifrån utformningen av förpackningen, packmaterial till hur kretsarna och fläktarna är placerade inuti metallchassit.

När vi öppnar Xserve G5 blir vi imponerade över att det ser så städat och genomtänkt ut. Det märks att man satsat på servern även ska vara fin beskåda inuti.

Förutom vår Xserve finns ett rackmonteringskit, några manualer och Mac OS X Server 10.3 i lådan.

Innan första generationens Xserve lanserades med G4 processor var alla Appleservrar baserade på vanliga G4 chassin vilket inte är attraktivt för oss som har dedicerade servrar på webhotell där man oftast betalar för rackhöjden som mäts i "U" (4,5 cm höjd). På vårt webhotell kostar en extra U rackhöjd 600kr per månad vilket gör att man helst inte använder annat än 1U eller 2U maskiner.

Xserve är endast 1U hög vilket är perfekt för den som vill rackmontera sin server, det finns ett ställ ifrån tredjepartstillverkare som gör att man kan ställa sin Xserve vertikalt om man saknar rack. Xserve G5 är 1U hög och 19" bred (som alla rackservrar) men 71cm djup vilket du måste tänka på innan du beställer rackskåp som kan vara 60cm djupa. Vikten är strax över 15kg.

Upp till 8GB internminne

Nya Xserve G5 använder en eller två 2.0GHz Power PC G5 processorer med 512kb cache på processorn. 512MB internminne medföljer av typen PC3200 ECC och monteras parvis. Det finns plats för totalt åtta stycken 1GB moduler - 8GB RAM totalt. För att utnyttja processorns prestanda skulle jag rekommendera minst 1GB, gärna 2GB internminne och priset är 1095kr per 512MB modul på Macoteket.

SATA men inte SCSI

Som standard finns en CD-ROM och en 80GB hårddisk av serial-ATA (SATA) typ med plats för upp till tre hårddiskar. Alla diskplatser är av hot-plug typ vilket innebär att dom enkelt kan tas ur server genom att trycka till rejält på diskens frontplatta. Apple erbjuder 80GB (1595kr) eller 250GB moduler (4295kr) med 7200rpm rotationshastighet och det ger maximala 750GB lagring vilket är mycket imponerande för en 1U server.

Tyvärr går det inte att välja SCSI gränssnitt för diskarna vilket många serveradministratörer föredrar eftersom det ger lägre belastning på processorn, snabbare hårddiskar på upp till 15.000rpm och diskarna har högre kvalitet.

Dom flesta serveradministratörer vill använda RAID för att ge högre prestanda och bättre redundans om en hårddisk går sönder. Apple ger två alternativ - använd RAID-funktionaliteten i Mac OS X Server för att uppnå RAID 0 (stripe), 1 (spegling) eller köp ett PCI-kort som ger hårdvarubaserad RAID-5.

PCI-kortet kostar 5.395kr och går endast att köpa som specialkonfiguration (det går inte att köpa löst pga monteringen av kablage är komplicerad) ifrån AppleStore eller ifrån en återförsäljare med möjlighet att specialkonfigurera maskiner på fabriken. Kortet har 64MB cacheminne och ger tre separata SATA-kanaler á 150MB/sek. Kortet har inbyggt reservbatteri som säkerställer att data inte försvinner ifrån cacheminnet i händelse av strömavbrott.

För den som vill använda RAID-5 blir merkostnaden minst 8585kr och resultatet blir 160GB användbar lagringsyta. Det hade varit trevligt att haft fyra diskplatser (som Xserve G4) vilket givit oss 240GB tillgängligt.

Jag vill dock påpeka att 160GB är väldigt mycket - som jämförelse kan jag säga att hela 99mac inkl alla databaser och alla bilder vi någonsin tagit är under 5GB. För den som ska använda sin Xserve som webbserver är det bortom tillräckligt mycket data.

Gott om anslutningsmöjligheter

Xserve G5 har dubbla gigabit Ethernet anslutningar, dubbla Firewire 800 portar, dubbla USB2 portar, en vanlig Firewire port och en RS-232 seriell port med DB9 kontakt som används för att ansluta en UPS.

Apple har använt utrymmet väl i det tunna chassit - det finns plats för dubbla kortplatser vilket inte är så vanligt i en 1U rackserver. Korten är av 64bit, 133MHz PCI-X vilket ger goda prestanda men gör att du inte kan använda dina gamla PCI-kort i en Xserve G5. Å andra sidan är det nog få som behöver stoppa i kort förutom RAID-5 kontrollern om man inte behöver fler Ethernetportar eller Fibre Channel anslutning mot exempelvis Xserve RAID.

Support dygnet runt för 250kr/mån

För den som vill ha snabb service och support kan man köpa 36 månaders AppleCare Premium Service och SupportPlan för Xserve vilket ger 30 minuters responstid via telefon eller email dygnet runt och 4 timmars utryckningstid för tekniker under kontorstid - annars dagen efter. Priset är 8.995kr och är inte ett dåligt köp för den som är beroende av sin Xserve (250kr/mån).

Xserve G5 levereras med en obegränsad version av Mac OS X Server 10.3 med alla dess tjänster. För dig som har en blandad miljö tar det inte många minuter innan du kan fildela för både PC och Macar i nätverket utan problem.

Xserve är fylld med sensorer vilket gör att du kan avläsa temperaturen på tio platser i chassit, mäta fläkthastigheten på dom 8 fläktarna och mycket annat. ÖVervakningen görs i Server Monitor på servern eller på din egen dator. Liknande programvaror levereras normalt även med intelservrar från exempelvis Dell och HP.

Vi jämför mot Dell

Jag började testet med att nämna att jag använder Intelbaserade servrar idag med en kombination av Linux, FreeBSD och Windows 2000/2003 i serverparken idag. Apple har inte en stor marknadsandel på servermarknaden idag och därför blir en prisjämförelse med en konkurrent intressant.

Sanningen är att det är svårt att hitta en direkt motsvarighet till Xserve G5 genom att varken Dell eller HP använder Serial-ATA RAID i sina servrar ännu, men det är bara en tidsfråga. Vi har valt att prisjämföra vår Xserve G5 mot en Dell PowerEdge 1750.

Vår utgångspunkt är en webbserver med reduandans och rejält med processorkraft. Därför är minst 3 diskar, RAID-5 och 2GB RAM minimikravet.

Apple Xserve G5 2.0GHz
2GB RAM
3st 80GB SATA 7.200rpm hårddiskar (160GB tillgängligt)
RAID-5 hårddiskkort PCI med 64MB cache
Mac OS X Server 10.3 unlimited
Pris: 37.960kr exkl moms ifrån Macoteket.

Dell Poweredge 1750 3.2GHz Intel Xeon
2GB RAM
3st 73GB SCSI 10.000 rpm hårddiskar (146GB tillgängligt)
RAID-5 hårddiskkort med 128MB cache PERC 4/Di
Windows 2003 Server Standard med 5 klienter
Pris: 49.087kr exkl moms ifrån Dell.se.

Slutsats: Xserve G5 är billigare

Jämförelsen är intressant och visar att Apple faktiskt kan vara med och slåss när det gäller detta marknadssegment. Priset för Dellmaskinen blir 6.290kr lägre för den som väljer ett gratis Linux eller Unix operativsystem. Väljer vi dubbla processorer i maskinen är skillnaden faktiskt ännu större (11560kr för Dell och 8000kr för Apple).

För den som behöver en kraftfull rackserver med gott om lagringsmöjligheter och ett stabilt UNIX-baserat operativsystem är Xserve G5 är riktigt bra alternativ. Den lever enkelt sida-vid-sida med andra UNIX och Windowsmaskiner i nätverket och är relativt lättanvänd tack vare trevliga GUI applikationer för administration även om UNIX-kunskaper trots allt är nödvändiga för att utnyttja alla möjligheter med denna server.

Man kan kritisera jämförelsen ovan genom att säga att man kan bygga sin egen server, man kan välja IDE-diskar som saknar hotplug, och man kan använda långsammare processorer. Du får gärna kommentera testet vi gjort.

Om nu bara Apple kunde leverera sina dual Xserve G5 maskiner - senaste löftet är att dom skall komma i slutet på April. Då återkommer vi med ett rejält och långvarigt test av en Xserve dual G5 med just RAID-5 kort och 3x80GB diskar. Den som väntar på något gott...

Länkar:

http://www.apple.se/xserve/

Senast redigerat 2004-04-16 19:29
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-16 19:54

Spam o spam, intressanta nyheter förtjänar extra uppmärksamhet!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-16 19:58

Du, ta det inte så allvarligt... Var glad, det är ju helg!

Edit: Ovanstående kommentar hänvisar till trist inlägg som plockades bort...

Björnström: Trevligt test! Är tyvärr inte i köptagen av en dylik maskin dock...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 20:00

Juste som tusan

Första gången jag har varit intresserad rakt igenom hela testen…

Grymt snygg innuti… En salespitch om man bara får chans att visa det…
Plus att serviceavtal finns, för vem tusan köper servrar utan serviceavtal?, samt att "on site service parts" verkar vara på gång…
Dett ihop med certifieringsprogramm gör ju satsningen seriös om inte annat…

Vore jäkligt fräckt om det kunde slå även här i skygglappssverige

[p.s. jämföra med 5 klient version? då är det ju bara ren webserver vi pratar…d.s.]

har dere flere og større bilder?

Ursprungligen av No-Mac-yet:

har dere flere og større bilder?

Om du går till nyheten på förstasidan finns det (förstora) länkar.

Exempelvis:
http://media.99mac.com/nyhetsbilder/se/xserve_g5_6_1024.jpg

(ser ni den lilla beige plastbiten där andra processorn ska sitta och hur tomt moderkortet är)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-16 20:09

Bra. Hoppas jag får i alla fall en beställd, nästa vecka!

Ursprungligen av No-Mac-yet:

har dere flere og større bilder?

Jag har lagt till större versioner av bilderna i nyheten nu. Fler bilder finns, men om de alls kommer upp så blir det inte ikväll.

Ursprungligen av Björnström:

Man kan kritisera jämförelsen ovan genom att säga att man kan bygga sin egen server, man kan välja IDE-diskar som saknar hotplug, och man kan använda långsammare processorer. Du får gärna kommentera testet vi gjort.

Alltså: Jag såg gärna ett TEST, dvs något om hur de fungerar i DRIFT. Att Xserve är billigare än Poweredge (ffa pga licensvillkoren för OSet) är väl klart för de flesta (?). Men hur klarar XServe — MosXserver sig i realtid mot Poweredge — Windows Server i ett lokalt nätverk (15-100 användare)?
Vad kostar det? Men inte minst: Uptime och annat som har med leveransduglighet att göra ... Hur klarar en XServe att hantera ett företag som har många tunga "klienter" som "hämtar" photoshop-, xpress, illustrator-, spss-, word-filer i "ett"? Jämför med en Poweredge? OK att Uptime kanske inte är så hög på vare sig OSX eller Windows då det skall uppdateras nu och då och omstart krävs. En dag på sjön borde det dock gå att köra dem mot varandra?

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Alltså: Jag såg gärna ett TEST, dvs något om hur de fungerar i DRIFT. Att Xserve är billigare än Poweredge (ffa pga licensvillkoren för OSet) är väl klart för de flesta (?). Men hur klarar XServe — MosXserver sig i realtid mot Poweredge — Windows Server i ett lokalt närverk (15-100 användare)?
Vad kostar det? Men inte minst: Uptime och annat som har med leveransduglighet att göra ... Hur klarar en XServe att hantera ett företag som har många tunga "klienter" som "hämtar" photoshop-, xpress, illustrator-, spss-, word-filer i 2ett"? Jämför med en Poweredge? OK att Uptime kanske inte är så hög på vare sig OSX eller Windows då det skall uppdateras nu och då och omstart krävs. En dag på sjön borde det dock gå att köra dem mot varandra?

Vi väntar på en Xserve dual G5 och så fort den är här kommer ett betydligt fetare test, det lovar jag. Vi har IBM eServer X345, HP Proliant ML350G3 och Dell Poweredge 2650 i vår serverfarm idag så en jämförelse blir enkel att göra.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 20:27
Ursprungligen av Björnström:

Vi väntar på en Xserve dual G5 och så fort den är här kommer ett betydligt fetare test, det lovar jag. Vi har IBM eServer X345, HP Proliant ML350G3 och Dell Poweredge 2650 i vår serverfarm idag så en jämförelse blir enkel att göra.

Låter bättre det =), Blev förvånad att det inte kom någon prestanda jämmförelse, men ja av förklarliga skäl ser jag.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Alltså: Jag såg gärna ett TEST, dvs något om hur de fungerar i DRIFT. Att Xserve är billigare än Poweredge (ffa pga licensvillkoren för OSet) är väl klart för de flesta (?). Men hur klarar XServe — MosXserver sig i realtid mot Poweredge — Windows Server i ett lokalt nätverk (15-100 användare)?
Vad kostar det? Men inte minst: Uptime och annat som har med leveransduglighet att göra ... Hur klarar en XServe att hantera ett företag som har många tunga "klienter" som "hämtar" photoshop-, xpress, illustrator-, spss-, word-filer i "ett"? Jämför med en Poweredge? OK att Uptime kanske inte är så hög på vare sig OSX eller Windows då det skall uppdateras nu och då och omstart krävs. En dag på sjön borde det dock gå att köra dem mot varandra?

Ett test innebär åtminstone att man kopplar in maskinen. Det är oklart om Martin gjorde det och jag tycker nog att Martin borde ändra texten så det klart framgår huruvida detta gjordes eller inte. Annars är det kul att 99mac visar framfötterna tycker jag.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Alltså: Jag såg gärna ett TEST, dvs något om hur de fungerar i DRIFT. Att Xserve är billigare än Poweredge (ffa pga licensvillkoren för OSet) är väl klart för de flesta (?). Men hur klarar XServe — MosXserver sig i realtid mot Poweredge — Windows Server i ett lokalt nätverk (15-100 användare)?
Vad kostar det? Men inte minst: Uptime och annat som har med leveransduglighet att göra ... Hur klarar en XServe att hantera ett företag som har många tunga "klienter" som "hämtar" photoshop-, xpress, illustrator-, spss-, word-filer i "ett"? Jämför med en Poweredge? OK att Uptime kanske inte är så hög på vare sig OSX eller Windows då det skall uppdateras nu och då och omstart krävs. En dag på sjön borde det dock gå att köra dem mot varandra?

Jag kan inte säga hur en Xserve G5 fungerar men jag driftar åtminstone en Xserve G4 som sysslar precis med det du undrar över.
Det är en Xserve G4, Inte RAID-5 (ännu) men RAID-1. 180 Gb lagringsyta, 512 Mb RAM, 1000 Mbit nätverk.
På servern sparas huvudsakligen: Photoshop-, Xpress-, InDesign- och Illustratordokument samt Office-filer.
Tjänster på den: DHCP, AFP, Open Directory, SMB och intern DNS.
Den används dagligen av 18 personer, emellenåt upp til 25 personer.

Just nu står servern på 10.3.2 eftersom tid inte hittats för att köra upp den till 10.3.3.

Den fungerar lysande. Den tuggar data i attans rask fart så kunden är mycket nöjd. De har visserligen aldrig kört någon Win server. Så den jämförelsen kan jag inte göra.

Jag som systemtekniker är mycket nöjd med servernsprestanda och driftsäkerhet. Den har aldrig gått ner eller betett sig segt. Precis vad man kan förvänta sig av en server.
Vi får väl se vad som händer när diskar och sådant börjar rasa hur bra RAIDn fungerar och hur bra det går att hotplugga sakerna i maskinen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 20:24

Var är testerna? Det där är väl mest tyckande?

Ursprungligen av Mondo:

Var är testerna? Det där är väl mest tyckande?

Eller en granskning...

Trevlig förhandstitt, test är kanske att ta i, tycker även att det vore mer intressant med ett mer drift inriktat test, men eftersom detta förmodligen är en av dom första nya xserves är sverige så är det ju lite svårt eller hur!
Står ju tom längst ner i artikeln så sluta klaga nu och läs istället...

Hursomhelst intressant läsning och ser fram emot vidare intryck!

Cortex production kör på en Xserve G4 med dubbla 1 GHz processorer. Jag skrev ett test på detta online och det är tillgängligt på http://www.cortex.se/xserve.html Den testen är redationellt något låg för 99mac.com. Poängen är dock att man har ett obegränsat antal användare, dubbla nätverksanslutningar på Gbit nivå (koppar) vid leverans och 4 diskar i Xserve med G4 processorer samt kan strömma upp till 500 simultana 300 Kbit videoströmmar (beroende på hur man formaterar de interna diskarna RAID mässigt) från denna burk om ISPn har bandvidd det vill säga.

Dual G5 v.s Dual G4? Jag tycker visserligen att den nya servern är grymt snygg men merparten av aktörer borde fokusera på att få loss äldre Xservers med dubbla G4 processorer till bra pris. Vem behöver dual G5 Server prestandamässigt i relation till en dual G4? Jag menar b e h o v kontra "vill ha" när jag frågar.

Hoppas Qmaster pluggen i Shake kommer till FCP 5 på NAB 2004 Då blir det en annan sak. Ett dussin Xserve G5 så kan man köra alla filter i FCP i realtid med okomprimerad 10-bitars quicktime? Jag vet inte, men hoppas kan man alltid

UNDERWATER FILMMAKERS II
http://www.cortex.se/uwf_II.html

Enjoy!

takk

SCSI diskar

Varför påstår man att 15000 varvs SCSI diskar är snabbare?

Faktum är densiteten på disken spelar minst lika stor roll som rotationshastigheten. Visst. Det är kul med 15000 varv vid sökning av flera små filer, men om man skall flytta större filer är det bättre med en disk på 7200 varv som har 100 giga, platta densitet.

Kvalitet på SCSI är generellt högre, men det verkar vara en gammal helig ko att det måste vara SCSI i servrar.

(densitet diskar. En vanlig 15000 varvs disk ligger på mellan 11-24 gig. En vanlig IDE ligger idag mellan 80-100 gig. Det ökade varvtalet gör att man måste sänka densiteten)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-16 21:45

Enkelt och trevlig jämförelse.

Jag skulle bara vilja lägg till lite om raid-5 och rackskåp.

RAID-5 är absolut ett måste om man vill ha säkerheten. Dock blir prestandan inte så bra med bara 3 diskar, det behövs minst 5 för att röra på sig ordentligt. Men säkert blir det, helst bör man ha en hot-spare också som tar över den dagen nån av de ordiarie ger upp. Detta blir dock väldigt svårt i en 1U server

Med 3 diskar brukar en vanlig uppsättning vara OS och slask på en disk, viktig data på disk nummer 2 och 3 speglade mot varandra för att ge säkerhet.

Rackskåp är normalt 90cm djupa för servrar, de flesta klarar sig dock i 80cm skåp som är lite billigare se bara till att monteringskitet (utdragabar "rails") som finns till din server får plats på djupet. 60cm djup används bara för nätverks och telekomutrustning såsom switchar och patchpaneler.

Jag vill också se lite riktiga test. Jag har kört lite Mac OS X Server på min PowerMac G3 400MHz med 512MB minne, det var inte vidare imponerande. Samma dator med OpenBSD presterade säkert 5 gånger bättre (Apache + MySQL var det främst jag körde). Undrar om skillnaden är lika stor när man går upp i hastighet. Mac OS X Server vs. Windows 2003 Server gissar jag på är ganska jämnspelt.

  • Medlem
  • 2004-04-17 00:32

En petitess (eller hur det stavas) är väl att supportavtalet ingår i dellen men inte i macen, alltså måste man slå på 9000:- eller? Macen ser ju grym ut dock...

Jag kör Seagate Cheetah 15k U320 i nästan alla servrar och dom sparkar rumpa med alla IDE diskar jag någonsin testat.

Hittade ett test här.

IDE är långsammare än SCSI, endast av en orsak och det är bussen diskarna ansluts via. Om man däremot jobbbar med specialbyggda raidsystem för IDE-diskar med separat buss till varje disk i systemet så kan man få riktigt bra hastighet, men det ställer i sin tur ruggigt stora krav på den IDE-kontroller som ska skyffla datan till RAID-systemet.

IDE-diskar är billigare än SCSI-dito eftersom de inte genomgår samma typer av kontroll vid fabriken som SCSI-diskarna gör. Med det i åtanke så skulle man kunna säga att det är okej om en disk rasar eftersom det är RAID, diskarna är billiga men ändå tillräckligt snabba, men smaken är givetvis som baken.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-17 23:46
Ursprungligen av Joacim Melin:

IDE är långsammare än SCSI, endast av en orsak och det är bussen diskarna ansluts via. Om man däremot jobbbar med specialbyggda raidsystem för IDE-diskar med separat buss till varje disk i systemet så kan man få riktigt bra hastighet, men det ställer i sin tur ruggigt stora krav på den IDE-kontroller som ska skyffla datan till RAID-systemet.

Vad gäller sekventiell överföringshastighet, ja. Glöm inte det nog så viktiga (i serversammanhang); accesstiden. Det finns inga IDE (PATA eller SATA)-diskar som har matchande accesstid som de bästa SCSI-diskarna. Detta har dock föga med protokollet som sådant att göra utan är snarare en marknadskonsekvens (SCSI:s dominans på servrar).

WD har luckrat upp segmentet lite med sin Raptor, vågar man gissa att SATA än mer på allvar kommer leta sig in i de tyngre servrarna när (om?) även Hitachi ger sig in i leken. Nu när WD fixat 10k rpm borde väl 15k rpm vara i sikte och då är både STR och accesstid i Cheetah X15-klass att vänta.

olov

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 12:30

Intressant läsning, även för mig som inte har några direkta planer att köpa en Xserve (är dock, precis som många andra här antar jag, prylgalen så det räcker och blir över). Vad jag skulle vilja veta är vad en Xserve kostar i strömförbrukning per månad samt vad en PC-server kostar i jämförelse. Någon som vet?

//P

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-18 15:53

En riktigt grov uppskattning borde vara att en maskin som drar 1 Watt (1*24*365 = cirkus 10kWh per år) kostar en tia om året. Vad kan XServe dra i snittförbrukning, 100W kanske? Mer om det är dubbla processorer och fullmatat med diskar. En tusing om året blir det då, eller dryga hundringen i månaden. Skillnader i strömförbrukning jämfört med en liknande bestyckad PC-server borde inte vara särskilt stora, 50W hit eller dit kanske. Rena gissningar dock.

olov

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-04-19 10:59

Vga?

Snabb fråga: Finns det nån bildskärmsutgång på den? Jag hittade inget om det i texten, jag har för mig att man måste köpa till det om man vill ha det?

Då används ju genast en av PCI-platserna...

Ursprungligen av Cube:

Snabb fråga: Finns det nån bildskärmsutgång på den? Jag hittade inget om det i texten, jag har för mig att man måste köpa till det om man vill ha det?

Då används ju genast en av PCI-platserna...

Det sitter en VGA kontakt i baken på servern, titta lite nogrannare så hittar du den.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Det sitter en VGA kontakt i baken på servern, titta lite nogrannare så hittar du den.

Det är ingen VGA-kontakt det är en RS-232/DB-9 kolla tech specs så ser du...:)

http://a192.g.akamai.net/7/192/51/0c5b0d0ef0f03b/www.apple.com/server/pdfs/L301323A_XserveG5_TO.pdf

Bevaka tråden