Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket operativsystem använder du på era servrar?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan är rak: Vilket operativsystem använder du på era servrar?

Om du använder flera olika är du välkommen att välja flera alternativ. Kommentera gärna varför ni använder just det operativsystemet.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-04-16 20:01

Server och server, en G3:a 333 Mhz är kanske inte idealservern, men den funkar att publicera iCal-kalendrarna på iaf!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-16 20:02

Kör Jaguar idag, men en rabiat PC-tekniker har lyckats övertyga alla beslutsfattare att »... ingen annan än Kalle kan med servern« så därför ska vi från hösten ha en win2k-häck istället.

Bara för att han och hans gelikar inte klarar av att utveckla sina kunskaper. *besviken*

Men jag har fortfarande tre ASIP-servrar på mitt andra jobb. Ska nog skyffla över OSX dit istället.

OSX och Linux, sen Windows eftersom de är de enda som ekonomisystemet rullar på (svårt att motiviera ett byte av ett väldigt inkört ekonomisystem, och dataovana användare tillråga på allt.)

Frågan är inte alls rak. Räknas det när vi kryssar i "Personal Web Sharing" i OS X? Vad är server?

Ciryon

Linux.
Det server OS jag kan bäst (har faktiskt aldrig haft chansen att köra osx/server)...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-16 21:32

Frågan är inte rak! Om svaret är Mac OS OCH Unix (Sun), var klickar man då?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 21:42

Jag har ju inga alternativ när det kommer till att kunna välja OS på min server
Kör Gentoox på min Xbox, den står som webbserver och ftp server. Kör apache2, php, mysql m.fl.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 21:50
Ursprungligen av freeze:

Jag har ju inga alternativ när det kommer till att kunna välja OS på min server
Kör Gentoox på min Xbox, den står som webbserver och ftp server. Kör apache2, php, mysql m.fl.

Då väöjer du ju "Annat"

gentoox körs väl på en linux kernel eller hur?

wire:

Citat:

Om du använder flera olika är du välkommen att välja flera alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 21:57
Ursprungligen av johan dansk:

gentoox körs väl på en linux kernel eller hur?

wire:

Oj nu klantade jag till mig igen i mina formuleringar...
Jag menade att det inte finns något annat jag kan köra på min Xbox, så därför är jag låst till Gentoox! Iofs finns Debian, men utvecklingen går inte allt för snabbt framåt.

Sorry för min klantiga formulering

Och självklart valde jag "Linux" som alternativ i listan ovan.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-04-16 22:23

klart man kör Linux/UNIX på servern... en självklarhet

Debian stable. Robust och krångelfritt. Kör iofs Jaguar på en av servrarna, men den är ett undantag. Vi har en wintendo-server också, men lyckligtvis är det inte min uppgift att säkerhetspatcha fanskapet

Jag håller med om att frågan inte är så rak.

Hur som helst, jag använde FreeBSD (4.8 om jag inte minns fel) på en gammal x86-häck för ett skolprojekt om UNIX. Men nu använder jag MacOS 10.3.3, på min huvuddator, för att dela ut filer över bland annat P2P. Jag har ingen "riktig" server.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-16 22:29

OpenBSD för min webserver. finns nog inget som slår det ang säkerhet och stabilitet för hemanvändare *slå mig inte nu*.
Med risk för att låta som en komplett geek, Linux är inte Unix! och aldrig ska de två mötas. så nu är det sagt.

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-04-17 14:45
Ursprungligen av danny:

OpenBSD för min webserver. finns nog inget som slår det ang säkerhet och stabilitet för hemanvändare *slå mig inte nu*.
Med risk för att låta som en komplett geek, Linux är inte Unix! och aldrig ska de två mötas. så nu är det sagt.

och eftersom dom är så lika så kan folk väldigt sällan ta fel på det eller vadå?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 15:03

openBSD på min mail/ftp/www server

Mandrake 10.0 hemma. Debian och MacOS X 10.2.8 på jobbet...

J.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-17 17:03

Mandrake av alla OS?? Debian är ju så mycket bättre!

Själv kör jag OpenBSD på brandväggen och web/mail/shell-servern, sen kör jag Linux på en utvecklingsserver.

Ni som valt Unix, vilket unix kör ni då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-17 19:35
Ursprungligen av Lunde-:

Ni som valt Unix, vilket unix kör ni då?

FreeBSD

OpenVMS

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-17 21:59
Ursprungligen av snowdog:

OpenVMS

Vi har kunder som kör OpenVMS och VMS. Stabilare OS får man leta efter. Dom flesta av kunderna kör Wz vilket sysselsätter en stab av tekniker. Vi tjänar mer pengar på kunder med Wz. Stackars kunder.

  • Avstängd
  • 2004-04-17 21:15

httpd, ftpd, mysql, iTunes, screenad mirkk. G3 300@400 / 512Mb på OS X Server 10.3

Kör en G3/266 med OS9.2.2 och Rumpus för tillfället. Tänkte dock uppgradera mig till Panther Servern och en G4 MDD snart. Tänkte att det var ett klokt beslut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-18 15:12

Jag kryssande på Annat, då menar jag att jag använder Mac OSX som server.
Konstigt bara Mac OS ( det kunde betyda system nian )

  • Oregistrerad
  • 2004-04-18 18:38

FreeBSD

filserver: griddade xboxar
web/ftp: gameboy
backup: ipod

  • Medlem
  • 2004-04-18 21:40
Ursprungligen av PrimaLittke:

filserver: griddade xboxar
web/ftp: gameboy
backup: ipod

.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 11:41

Just nu så är det Linux men kommer att byta till OS X Server i höst.

Bevaka tråden