Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kvalité har Apple på sina produkter egentligen?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

(moderatorer: om inlägget ligger i fel forum, flytta det gärna)

Ja, det är någonting jag har funderat över på sistonde. Jag vill inte låta alltför bitter, för det är jag inte. Under de få år jag har använt Mac så har jag aldrig sett tillbaka. Men alla mina (tre) produkter ifrån Apple har alla strulat i varierande grad, och det är ärligt talat väldigt frustrerande och tråkigt då Apple har ett rykte om sig att göra kvalitétsprodukter. Man kan ju fråga sig hur stora chanserna är att få tre måndagsexemplar ur tre olika produktlinjer. Inte så stor antar jag?

Det största sorgebarnet är nog min MDD som sedan dag 1 har varit instabil, även efter jag drog ur ett skadat minne så har den varit krashbenägen. När den tidigare bara frös så får den nu kernel panics, ungefär 1 - 2 om dagen. Kan komma när som helst (kanske får en när jag skriver detta). Sedan har vi ju detta med ljudnivån som är helt sinnessjukt hög, det visste jag redan innan jag köpte maskinen. Men man kan ju inte annat än undra vad Apple tänkte på när de designade den.

Min iPod som jag i skrivande stund har kopplat till MDDn för att uppdatera musikbiblioteket vägrar att dyka upp i iTunes, Finder eller skrivbordet. Det är inget ovanligt, det händer så gott som varje gång trots att jag har nollställt den flera gånger om. Till slut brukar det sluta med att jag får synca den med min iBook och sedan synka om den igen med MDDn, vilket tar 20 minuter ungefär då all musik måste föras över igen. Batteritiden har också varit allt annat än bra, jag brukar ha med mig min 'Pod när jag åker buss, vanligtvis så försvinner halva batteritiden på en timma. När jag sedan åker buss igen, vanligtvis två dagar senare så hinner hela batteriet dras slut. Min iPod är 7 månader gammal, och den är inte vanskött.

Till sist har vi min iBook G3:a, den har flera döda pixlar (fyra styck tror jag) redan vi leverans. Efter ca 10 månader så började skärmen tappa styrka, vilket märks i hörnen. Inte helt ovanligt på äldre TFT-skärmar förstår jag. Men min är ju inte gammal. Min hårddisk har också betett sig lustigt till och från, ibland ger den ifrån sig ett skärande ljud och en gång så vägrade maskinen att boota. Fick en ledsen Finder istället för ett grått äpple. När maskinen har varit igång ett par timmar brukar hårddisken ge ifrån sig ett halvhögt "buzzande" ljud som låter allt annat än friskt. Det har också hänt att skärmen och tangentbordet bara dör helt plötsligt, skärmen blir svart och tangentbordet slutar att fungera (inte samtidigt naturligtvis).

Min fråga är: Är detta normalt betende ifrån Apples produkter? Ni som har samma maskiner som mig, är era också lika förbannat buggiga? Om mina Apple-produkter är representativa för Apples kvalité förstår jag varför inte fler switchar.

Senast redigerat 2004-04-21 23:29
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-04-20 20:39

Jag fick lämmna in min eMac efter tre månader, skärmproblem. Men Mina andra macar jag haft krånglade aldrig.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 22:49
Ursprungligen av Ariel:

Jag fick lämmna in min eMac efter tre månader, skärmproblem. Men Mina andra macar jag haft krånglade aldrig.

Vad hade du för skärmproblem... Börjat känna av problem med den...

Jag har inte heller kört mac så särskilt länge, men lite hårdvara har jag har jag hunnit testa.
iBook vit 1:a generationen: Inget som helst strul
Powerbook Ti 550 begagnad: Inget strul
5 GB iPod och 10 GB iPod 1:a gen: inte här heller
Cube: vilken dator! Inget strul
22" Cinems Display: Har fått en lite ljusare fläck mitt på, syns bara med mörk bakgrund.
Powerbook 17" 1:a gen, något beaganad: Inget

Alltså, antingen är produkterna bra eller så har jag lyckats undvika måndagsex...

"Om mina Apple-produkter är representativa för Apples kvalité förstår jag varför inte fler switchar."
Nä det tror inte jag skulle vara en anledning. Det är väl först efter man har bytt man uptäcker felen?
Det är ju inte så att apple "andas" dålig kvalitet...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 20:52

Får periodvis någon kernelpanik på DA.n - men lite rutinmässigt underhåll fixar det…

Ursprungligen av Sundevall:

(moderatorer: om inlägget ligger i fel forum, flytta det gärna)

Ja, det är någonting jag har funderat över på sistonde. Jag vill inte låta alltför bitter, för det är jag inte. Under de få år jag har använt Mac så har jag aldrig sett tillbaka. Men alla mina (tre) produkter ifrån Apple har alla strulat i varierande grad, och det är ärligt talat väldigt frustrerande och tråkigt då Apple har ett rykte om sig att göra kvalitétsprodukter. Man kan ju fråga sig hur stora chanserna är att få tre måndagsexemplar ur tre olika produktlinjer. Inte så stor antar jag?

Min fråga är: Är detta normalt betende ifrån Apples produkter? Ni som har samma maskiner som mig, är era också lika förbannat buggiga? Om mina Apple-produkter är representativa för Apples kvalité förstår jag varför inte fler switchar.

Har haft en mängd Macar och PCs genom åren och helt klart så har macarna strulat mindre både hård och mjukvarumässigt ,
Förr var det definitivt mycket större skillnad på hårdvaran mellan normala PCs och Macar rent kvalitetsmässigt Apple låg alltid på topp , men dom senaste åren så har PC tillverkarna ryckt upp sig.

Dom flesta problemen beror på felinstallationer PCI korts placering och dåliga drivrutiner dåliga minnen och externa enheters dåliga drivrutiner.

Många användare har också lite för lätt att skylla allt på datorn om det strular när det väldigt ofta beror på något annat.

Har faktskt aldrig varit med om att ett moderkort annan komponent eller hårddisk brakat i någon av mina macar vare sig bärbar eller stationär.Tror inte jag har haft enbart tur eftersom dom flesta som jag känner som jobbar med macar också har haft extremt lite hårdvaru fel.

Mina största klagomål på Apple gäller deras fläktpolicy för stationära som antagligen är USA/Kalifornien influerad med luftkonditionering i varje rum så anser dom tydligen att det inte spelar någon roll att deras burkar väsnas en del.
Plus att minneshanteringen i OSX skulle kunna vara lite bättre.

[QUOTE="SundevallDet har också hänt att skärmen och tangentbordet bara dör helt plötsligt, skärmen blir svart och tangentbordet slutar att fungera (inte samtidigt naturligtvis).[/QUOTE"]

Låter som att du kommit åt Keys Lock och att du kört slut på reservkraften.

Ursprungligen av jazzper:

Låter som att du kommit åt Keys Lock och att du kört slut på reservkraften.

Jag kör nästan uteslutande min iBook inkopplad till elnätet, och alla gånger tangentbord eller skärm har dött så har det skett när den har varit inkopplad. Keys lock vet jag inte vart det sitter, men det låter osannolikt då den har kommit igång igen efter att jag har låtit den stå utan att jag rör den i någon minut.

Just nu låter det föresten min hårddisk i iBooken som om den håller på att maler sönder en sten -_-

Ursprungligen av Sundevall:

Jag kör nästan uteslutande min iBook inkopplad till elnätet, och alla gånger tangentbord eller skärm har dött så har det skett när den har varit inkopplad. Keys lock vet jag inte vart det sitter, men det låter osannolikt då den har kommit igång igen efter att jag har låtit den stå utan att jag rör den i någon minut.

Just nu låter det föresten min hårddisk i iBooken som om den håller på att maler sönder en sten -_-

Har du defragmenterat disken någon gång ?

Num Lock var det jag menade och det sitter vid funktionstangenterna det låser tangentbordet , hände mig i början var lite irriterande till man kom på att man kommit åt den

Men ditt låsta tangentbord kan även bero på att processorn jobbar så intensivt att tangentbordet inte får kontakt med den förrän efter en stund.

Dog skärmen och datorn eller bara skärmen ? Kan också bero på strömsparningsinställningarna.

Ursprungligen av jazzper:

Har du defragmenterat disken någon gång ?

Num Lock var det jag menade och det sitter vid funktionstangenterna det låser tangentbordet , hände mig i början var lite irriterande till man kom på att man kommit åt den

Men ditt låsta tangentbord kan även bero på att processorn jobbar så intensivt att tangentbordet inte får kontakt med den förrän efter en stund.

Dog skärmen och datorn eller bara skärmen ? Kan också bero på strömsparningsinställningarna.

Nej, iBooken är inte degragmenterad någon gång. MDDn är relativt nyinstallerad (ca 4 veckor). Jag vet inte riktigt hur man gör det på en Mac utan att köpa Norton Antivirustjafs för dyra pengar. iBooken har en 6 månader gammal installation av Panther.

Tangentbordet har låst sig när jag sysslar med vanligt arbete i form av mail, lite surfande, iTunes och lite IM, ingenting den inte (bör) klara av. Num Lock är det inte, det är jag säker på faktiskt.

Bara skärmen dog, man kunde fortfarande höra hur hårddisken arbetade.

Ursprungligen av Sundevall:

Nej, iBooken är inte degragmenterad någon gång. MDDn är relativt nyinstallerad (ca 4 veckor). Jag vet inte riktigt hur man gör det på en Mac utan att köpa Norton Antivirustjafs för dyra pengar. iBooken har en 6 månader gammal installation av Panther.

Tangentbordet har låst sig när jag sysslar med vanligt arbete i form av mail, lite surfande, iTunes och lite IM, ingenting den inte (bör) klara av. Num Lock är det inte, det är jag säker på faktiskt.

Bara skärmen dog, man kunde fortfarande höra hur hårddisken arbetade.

Om skärmen dog så kan det bero på strömspararinställningarna , kolla där eller som sagt att reservkraften tog slut då stängs skärmen av och hd'n sparar arbetet.

Om din iBook körde flera program samtidigt och dessutom kanske gått igång med virtuell minne (hårddisk swappande ) så kan tangentbordsstrulet berott på det , mail kör ju dessutom rättstavningskoll vilket segar ned och vissa internetsidor med java suger ju musten ur det mesta.

Fixa Diskwarrior eller Norton och defragmentera du lär inte ångra dig. En kompis hårddisk lät som fn , efter koll i Norton så visade det sig att över halva hdn var allvarligt defragmenterad.

Jazzper.. mycket av det du säger kan jag intyga själv, från mina upplevelser från Wintel-världen (felinstallerade PCI-kort, dåliga drivrutiner m.m.). Men min MDD har bara ett PCI-kort, och varken iPoden (naturligtvis) eller iBooken har någon extern hårdvara inkopplad.

Hur som helst så ska jag ta tag i hela röran nu till våren / sommaren. iPoden ska åka in till Apple så det får fixa mig en som fungerar, detsamma blir det nog för iBooken också. MDDn är tyvärr begagnad, men jag ska testa mitt andra minne med ett litet verktyg, och så ska jag prova Apple Hardware Test.

Vi får se..

Ursprungligen av Sundevall:

Jazzper.. mycket av det du säger kan jag intyga själv, från mina upplevelser från Wintel-världen (felinstallerade PCI-kort, dåliga drivrutiner m.m.). Men min MDD har bara ett PCI-kort, och varken iPoden (naturligtvis) eller iBooken har någon extern hårdvara inkopplad.

Hur som helst så ska jag ta tag i hela röran nu till våren / sommaren. iPoden ska åka in till Apple så det får fixa mig en som fungerar, detsamma blir det nog för iBooken också. MDDn är tyvärr begagnad, men jag ska testa mitt andra minne med ett litet verktyg, och så ska jag prova Apple Hardware Test.

Vi får se..

Vad har du för kort ? Har du provat att flytta det till en annan PCI plats ?

Ursprungligen av jazzper:

Vad har du för kort ? Har du provat att flytta det till en annan PCI plats ?

Jag har ett M-Audio Revolution 7.1. Jag har inte provat att flytta det (har bara haft det i två veckor ungefär), men jag kanske borde prova. Tyvärr är kortet, eller moderkortet ska jag nog säga, så dåligt designat att mitt ljudkort bara får plats i den nedersta PCi-platsen, eller den högst upp. Oh well.

Ursprungligen av Sundevall:

Jag har ett M-Audio Revolution 7.1. Jag har inte provat att flytta det (har bara haft det i två veckor ungefär), men jag kanske borde prova. Tyvärr är kortet, eller moderkortet ska jag nog säga, så dåligt designat att mitt ljudkort bara får plats i den nedersta PCi-platsen, eller den högst upp. Oh well.

Om du bara har haft kortet ett kort tag så lär ju inte problemen komma därifrån , även om M-audios kort har strulat mer än nödvändigt.

Tror du behöver firmwareuppdatera din mac , vissa firewireproblem försvinner iaf då.

Ursprungligen av jazzper:

Om du bara har haft kortet ett kort tag så lär ju inte problemen komma därifrån , även om M-audios kort har strulat mer än nödvändigt.

Tror du behöver firmwareuppdatera din mac , vissa firewireproblem försvinner iaf då.

Jag uppdaterade drivrutinerna till de senaste ifrån M-Audios hemsida, så allt "ska" stämma.

Hur firmwareuppdaterar man en Mac? Jag är helt clueless..

Ursprungligen av Sundevall:

Jag uppdaterade drivrutinerna till de senaste ifrån M-Audios hemsida, så allt "ska" stämma.

Hur firmwareuppdaterar man en Mac? Jag är helt clueless..

Kolla/Sök på www.apple.com support om det finns någon nyare firmware uppdatering till din dator , gör det det så är det bara att följa instruktionerna verkar krångligare än vad det är.

Ursprungligen av jazzper:

Kolla/Sök på www.apple.com support om det finns någon nyare firmware uppdatering till din dator , gör det det så är det bara att följa instruktionerna verkar krångligare än vad det är.

Håller på för fullt här, verkar inte hitta någonting.. Är det ens Boot ROM-version man ska gå efter? Jag har 4.48f2 på min MDD.

Ursprungligen av Sundevall:

Håller på för fullt här, verkar inte hitta någonting.. Är det ens Boot ROM-version man ska gå efter? Jag har 4.48f2 på min MDD.

Ja det är det , vilken OSX system version kör du ?

Ursprungligen av jazzper:

Ja det är det , vilken OSX system version kör du ?

10.3.3

  • Oregistrerad
  • 2004-04-20 21:18

Jag har en iBook 500mhz och en iPod 15 gb, tredje generationen.
iBooken har jag fått kernel panic på en endaste gång, då var det ett dåligt minne som jag satt i. Utöver det har den, sen jag började köra osx med 10.1, inte krånglat med annat än att program avslutas oväntat, men detta är också ovanligt.
iPoden har fryst några gånger men detta har lösts genom omstart, då har jag ändå tappat den i golvet, i asfalt när jag var ute och joggade i regn och den har utsats för -25 grader celsius med enbart jeanstyg och kroppsväme som skydd mot kylan. Allt som allt är jag sedan jag blev mac-ägare 2001 mycket imponerad över kvaliteten. Främst när jag ser hur folk jag känner sliter med sina pc-laptops.

Någon som föresten har en lösning på varför min iPod titt som tätt vägrar att monteras? Jag får "koppla inte loss"-symbolen på displayen. Men den kan utan stå så i flera timmar med hårddisken spinnande om jag inte drar ur den.

Ursprungligen av Sundevall:

Någon som föresten har en lösning på varför min iPod titt som tätt vägrar att monteras? Jag får "koppla inte loss"-symbolen på displayen. Men den kan utan stå så i flera timmar med hårddisken spinnande om jag inte drar ur den.

Händer det med både iBooken och Powermacen ?

Ursprungligen av jazzper:

Händer det med både iBooken och Powermacen ?

Bara med Powermacen. När jag ansluter den till iBooken dyker den upp som en "denna iPod är synkad till ett annat bibliotek", sedan är det bara att formatera om den, och sedan ansluta den till MDDn för att upprepa samma sak igen.

Ursprungligen av Sundevall:

Bara med Powermacen. När jag ansluter den till iBooken dyker den upp som en "denna iPod är synkad till ett annat bibliotek", sedan är det bara att formatera om den, och sedan ansluta den till MDDn för att upprepa samma sak igen.

Har du provar det andra firewireuttaget på Powermacen ?

eller http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88338

Ursprungligen av jazzper:

Har du provar det andra firewireuttaget på Powermacen ?

eller http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=88338

Jag _tror_ jag bytte port en gång för att se, men att det var samma problem. Kan prova igen i morgon, ska prova Apples tips i länken du gav mig där också. Tackar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-20 23:39

Njae, den enda produkt från Apple som verkligen håller kass kvalitet är nätadaptern till iBook och Powerbook, både den nyare, vita, fyrkantiga och den äldre, runda, genomskinliga. De går nästan alltid sönder i kabelanslutningen, antingen där kabeln går in i dosan eller i andra änden där den ansluter till kontakten. Dåligt, men tanke på att en nätdel kostar cirka 1 000 kr med moms.

Ursprungligen av Mondo:

Njae, den enda produkt från Apple som verkligen håller kass kvalitet är nätadaptern till iBook och Powerbook, både den nyare, vita, fyrkantiga och den äldre, runda, genomskinliga. De går nästan alltid sönder i kabelanslutningen, antingen där kabeln går in i dosan eller i andra änden där den ansluter till kontakten. Dåligt, men tanke på att en nätdel kostar cirka 1 000 kr med moms.

Mhm, jag har hört andra klaga på nätadaptern. Min fungerar dock fint (ta i trä!). Däremot så verkar ju inte kvalitén på mina tre Appleprodukter vara något vidare, även om de generellt sett kanske inte brukar ha problem.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-21 09:33
Ursprungligen av Mondo:

Njae, den enda produkt från Apple som verkligen håller kass kvalitet är nätadaptern till iBook och Powerbook, både den nyare, vita, fyrkantiga och den äldre, runda, genomskinliga. De går nästan alltid sönder i kabelanslutningen, antingen där kabeln går in i dosan eller i andra änden där den ansluter till kontakten. Dåligt, men tanke på att en nätdel kostar cirka 1 000 kr med moms.

*håller med*

  • Oregistrerad
  • 2004-04-21 10:19
Ursprungligen av Mondo:

Njae, den enda produkt från Apple som verkligen håller kass kvalitet är nätadaptern till iBook och Powerbook, både den nyare, vita, fyrkantiga och den äldre, runda, genomskinliga. De går nästan alltid sönder i kabelanslutningen, antingen där kabeln går in i dosan eller i andra änden där den ansluter till kontakten. Dåligt, men tanke på att en nätdel kostar cirka 1 000 kr med moms.

Just det, den glömde jag helt. Min runda addapter pajade där man ansluter den till datorn.

Bevaka tråden