Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop 8bits/16bits

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är egentligen vitsen med att jobba med 16bits bilder i Photoshop?!

marcus :m

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-21 12:39

Vitsen är att du kan göra justeringar, förändra bilden, utan att förlora information i samma utsträckning som i 8 bitar.
All form av bildbearbetning bör ske i 16 bitar för att senare konverteras till 8.
Mvh

men

Men vad jag har läst så ska det mänskliga ögat inte se någon skillnad mellan 8/16bits, när man väl får ut det på "papper"...

• Medlem
  • 2004-04-21 14:25
Ursprungligen av marcusbabe:

Men vad jag har läst så ska det mänskliga ögat inte se någon skillnad mellan 8/16bits, när man väl får ut det på "papper"...

Nej, det ser man inte, om det verkligen finns 256 gråskalor kvar.

För att ögat inte ska se bandningar i en bild krävs det att det finns minst ungefär 150 gråskalor från svart till vitt. Om du har en grådassig bild i 8 bitar (256 gråskalor) som du sätter svart och vitpunkt på och kanske en s-kurva för att öka kontrasten så kan det mycket väl sluta med att det bara finns 100 gråskalor kvar, vilket gör att bandningar syns. Om du istället jobbar i 16 bitar finns det tillräckligt med gråskalor kvar även efter ordentliga bearbetningar.

• Oregistrerad
  • 2004-04-21 13:26

Alltså 8-bit = 256 färger i varje kanal, 16 -bit = 256 X 256 =färger i varje kanal...I Ps så ser man ju fortfarande bara 256 i levels i 16 bitar men kolla i photoretouch så står det något annat..men du märker inte skillnaden på en skärm mellan 16 och 8. En 16 bitars fil håller däremot för att tex förstoras bättre än en 8- bitars ,upplever jag...

1
Bevaka tråden