Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid har gått från 99%, 98% till 97%

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Kör en AluBook 15" sedan i höstas. Av gammal vana ser jag alltid till att ladda ut batteriet helt innan jag laddar upp det på nytt/ jobbar med eladaptern ipluggad. Men ibland är det ju kris så då händer det att jag frångår min regel.

Hur som helst, i går gjordes en sådan "synd" och nu när jag laddat ur och upp den ordentligt några gånger kommer batteritiden bara upp till 97%. Tidigare pratade vi 98% och tidigare än så, 99% när den var ny.

Ska det vara så att varje gång man slarvar med laddningen tappar jag en procentenhet av batteriets kapacitet? Finns det nå´n shareware vara som boostar upp batteriet på nytt? Nå´n som upplever liknande problem på nyare PowerBook:ar?

Tack för all input!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-25 12:10

Detta är helt normalt och Apple har gjort denna lösning för att inte batteriet ska slitas ut i onödan. Dagens batterier mår nämligen dåligt av två saker; toppladdning och urladdning! Jag skulle därför INTE rekommendera att du använder datorn på det sättet som du gör idag. Bättre är att plugga in datorn på eldrift ganska snart efter du använt den på batteridrift, i alla fall så att batteristatusen inte faller under 20%.

Nackdelen med att inte göra totala urladdningar är att batteriets kalibrering drar sig lite och resultatet blir att datorn rapporterar att batteriet inte är toppladdat. Det kan därför vara idé att då och då tömma ur batteriet totalt och sedan göra en total uppladdning, kanske en gång i månaden eller så.

Den konstruktionen som Apple gjort som jag nämnde i början bygger också på att datorn inte börjar ladda batteriet förrän laddningen understiger 95%. Att laddeningen är mellan 95-100% är således helt normalt och är alltså till för att förlänga batteriets livslängd.

• Medlem
  • 2004-04-25 20:52

Hej,
sluta med det! Köra tills batteriet tar slut ska du bara göra om du vill kalibrera det. Enligt Apple första gången man laddar datorn + med jämna mellanrum (varje kvartal t.ex) därefter.

Vid vanlig användning, plugga in nätadaptern när du kan, så ofta du kan.

Martin

Se där! Men lär så länge man lever. Antar att en gammal hund som jag har svårt att lära sig sitta. Har nämligen en gammal PowerBook G3 250Mhz som fortfarande har outstanding (timtals) batteritid, tack vare att jag laddat ur helt innan jag laddat upp igen.

Men, men. Även batteritekniken går framåt låter det som!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 16:02

Även om batteritekniken går framåt är den inte på några sätt fulländad. Förvisso använder jag min dator sjukt mycket men det är lite trist att konstatera att batterikapaciteten mer än halverats efter bara ca 18 mån användning, jag har idag ca 1:45 mot 3:30-4:30 när datorn var ny... (och kapaciteten verkar vara på stadigt nedåtgående).

Min slutsats är att batterierna idag har högre initialkapacitet men att de inte på långa vägar har den livslängd som man egentligen skulle önska (dvs 3-5 år vilket jag ser som en naturlig total livslängd för en flitigt använd bärbar).

Hm... så det finns inget optimal förhållningssätt att ladda/ladda ur? Bara att acceptera att det skiter sig hur jag än gör?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 20:38

Jag har ingen vidare teoretisk kunskap om dagens batterier, det jag kan förmedla är endast det som jag snappat åt mig på allehanda forum och supportsidor. Som jag förstått det är följande förfaringssätt det som sliter minst på batterierna;

* Undvik töm batteriet helt (gå under 20% eller så)
* Undvik onödiga toppladdningar (men det sköter Apples automatik ganska bra genom att laddning påbörjas först efter <95% batterikapacitet

I övrigt är det bara att köra på och acceptera att batterier slits och är en förbrukningsvara

1
Bevaka tråden