Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bar högtalare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 08:46

Behöver bra högtalare. Skall koppla till en PB som står och kör iTunes. Har nu ett par Creative SoundWorks Digital men missnöjd med kvalitén, Vad finn det för alternativ i prisklassen 2-5000. Helst inga 5.1. Kan man uppnå bra kvalite med 2.1? Nån som har förslag? Länkar?

/jesper

Jag köpte ett par Edirol MA-20D (20W, extra optisk Digital in) på musikaffären här i stan. Kostade runt 3.000 kr. Ger ett neutralt ljud, vilket känns lite klent för spel och dyl men för den musik jag lyssnar på är de perfekt!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-04-30 10:42

JBL Creature är bra högtalare. Ca. 1000 spänn.

Ska högtalarna vara "stationära"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 10:48

JBL Creature (små, snygga, låter rent) eller Harman Kardon SoundSticks II. Nästa steg blir aktiva studiomonitorer, och då kan det blir riktigt bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 10:50

Om du vill ha datorhögtalare så är väl de bästa Harman/kardons SoundSticks II, men de är ganska dyra. Det finns också JBL Creature som ocksp är bra.
Men ska du ha riktigt bra högtalare, så är det egentligen bäst att koppla in en riktig stereo.

Tillägg: Mondo hann visst före...

Vill du ha en riktigt bra ljudbild så tycker jag du skall titta på lite enklare aktiva studiomonitorer. Nackdelen är ju at de ofta är dyra och inte jätte snygga men man får absolut det det bästa ljudet där.
tex:
M-audio Studiophile BX5
http://www.m-audio.com/index.php?do=products.main&ID=c89fb7c8339b56ad8e64e509a317579a
Skulle tippa att de kostar runt 3500kr/par

Själv har jag ett par VideoLogic Sirocco Spirit
http://www.videologic.com/Products/Product.asp?Product=VL-60394&PageType=Review
De kostade 2200kr för några år sedan och är lite enklare men jag är mycket nöjd med dem.
(Det verkar inte som om de säljs längre tyvärr)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 11:29

Jesper frågade inte efter ett par studiomonitorer för mixning utan han är ute efter ett par *bra högtalare*. Riktiga studiomonitorer har en linjär ljudbild medan ett par högtalare ofta har förstärkt bas och diskant och det är vad jag tror du vill ha. Många 2+1 system kan dock helt sakna mellanregister så du måste provlystna och bilda dig en uppfattning. Min rekomendation är att provlystna Yamahas högtalare - de låter bra och du torde finna dem i musikaffärer.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 11:35

I min åsikt, om man har råd, är det bättre att ha aktiva studiomonitorer och EQ:a dom till sin smak och efter vilken musik man lyssnar till.

Om jag säger Genelec är jag ute och cyklar i den här tråden eller hur.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 17:09

Genelec 8030 (minsta, nya modellen) är ett tokfett alternativ. Lyssnar på mina som bäst och njuter verkligen. Det klara ljudet är... ljuvligt!

www.genelec.se

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 13:56

Ska du lägga ut så mycket kan du väl lika gärna köpa monitorer som du även kan mixa musik och sånt i? Får ju grymma såna för 3.000, t.ex. ESI nEAR.

1
Bevaka tråden