Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD-RW

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2001-08-22 16:39

I och med att jag snart får en G4 733 Quicksilver till jobbet så undrar jag hur många ggr man kan bränna över en CD-RW skiva?

  • Oregistrerad
  • 2001-08-22 16:48

Beror ganska mycket på kvalliten på CDRW-skivan men, några hundra gånger bör inte vara något problem. Jag har även hört en siffra på 1000 gånger, men det litar jag inte på. CDRW-skivor är känsligare än vanliga CDR-skivor så det beror även mycket på hur man sköter skivorna.

  • Medlem
  • 2001-08-22 19:49
Citat:

Skapades ursprungligen av: Micke W:
Kodak säger minst 1.000 gånger.

BARA 1000 gånger!!! sedan måste jag köpa en ny skiva för hela 10:-, dammit, jag är grundlurad.

/nix
nån som kan låna mig 10kr? jag kan arbeta av skulden!!!

  • Oregistrerad
  • 2001-08-23 22:03

Appropå CD-RW. Finns det något bra program för att kunna kopiera ner innehållet på en cd till hårddisken för att sedan kunna bränna i raw-format?

Köpte ett 10-pack CD-R skivor på SIBA idag. 2x-16x certifierade är dom. Dock är det "slim case" och märket har jag aldrig hört talas om innan men antar att det borde vara bättre än no-name..

Vivastar heter företaget bakom slim-case 16x-CDR cert. CD-R-skivorna.

Priset: 10-pack 39:- styck! Dvs 3.9 kronor styck!!!

VIVASTAR - http://www.vivastar.com

jag lovar att det är nästan bättre att bränna CD-R skivor än CD-RW... När du bränner en CD-RW 500:e gången är det ju redan dags för nästa CD-brännare att köpa...

Ja, inkl moms!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2001-08-24 13:06

Lite info om Vivastar, det är ett Schweiziskt företag som själva gör sina CD-R/RW och DVD-R/RW skivor och brännare (även CD och DVD brännare mekaniken!). De kommer snart med en extern firewire DVD-RW brännare som de visade på MacWorld i NY. och som de räknade med att sälja för ca USD800.
http://www.vivastar.com/main.htm

(Träffade deras amerikanska distributör under MacWorld)

[ 24-08-2001: Meddelandet ändrat av: MikaelF ]

Vet någon vilken den svenska disdrubitören är ?

Nixon: Jag tvivlar starkt på att du hittar DVD-RW-skivor för 10 spänn styck. Dom är dyra.

Du kanske inte hittar CD-RW för 10 spänn styck men inte långt därifrån. InWarehouse säljer CD-RW skivor för 23:- styck inklusive moms.

[Ooops. läste visst fel men diskussionen rör väl ändå CD-RW?]

[ 29-08-2001: Meddelandet ändrat av: Gabriel Falkenberg ]

Du kanske inte hittar CD-RW för 10 spänn styck men inte långt därifrån.

Jo man hittar CD-RW för under 10 kr. Har sett en del affärer som säljer för 8-10 kr.
Dock är det "noname" skivor, och ofta måste man köpa minst 10-20 skivor för att få det priset.

Kan säga att jag gick "MEDIA ERROR" i Toast 5 när jag brände med Vivastar-skivorna.

LaCie extern SCSI 8x/20x-brännare är det (endast CD-R och *inte* CD-RW alltså) Matsushita CW-7503 heter den "interna brännaren" i LaCie-höljet.

Köpte 2 st 10-pack och dom 3 första och hittills enda CD-R-skivorna har jag fått kassera pga MEDIA ERROR...

Körde Sony´s CD-R skivor och det funkade PERFEKT!

En liten varning för Vivastar alltså....

Jag läste galet fel, trodde ni pratade om DVD-RW

1
Bevaka tråden