Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus på jobbet.

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaha, nu var det dags igen. Nu har datorerna här på jobbet fått virus, så nu håller teknikerna på att jobba för fullt för att fixa till det. Undrar vad det kostar. Kan trots besväret ändå inte undvika att känna en viss (läs: stor) skadeglädje, för i dagarna har man gått ut med ett nytt hemdator-erbjudande, pc förståss på grund av "ekonomin och enklare för företaget". Har haft lite kontakt med ansvarig inköpare och även med våra politiker, men jag orkar inte bry mig längre. Har även mailat till Apple (för en dryg vecka sedan !!) och frågat hur dom skulle kunna hjälpa till, men inte fått något svar än. Nä, dom får ha sitt besvär, jag använder ändå inte datorerna på jobbet så mycket. Desto roligare att komma hem och slå på iMac:en istället. Fast det känns frustrerande att inte alla andra vill "se ljuset" utan fortsätter att harva på i dyngan (nåja, jag sitter just nu och skriver det här på en pc, så visst är dom användbara om dom bara funkar). Nu ska jag ut i solen och inte tänka på hemdatorer ett tag.

Och det är så skönt som Mac-tekniker att inte behöva bry sig när det larmas om nya virus. Jag rycker på axlarna och jobbar lugnt vidare med roligare uppgifter än windows-patchning.

På Aftonbladets hemsida så står det att Sampo har stängt sina kontor mm, och så står det att en IT-expert säger att om man är rädd för virus så skall man byta till mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 15:37

För någon timma sedan talade på Mix Megapol med någon virusexpert som klart och tydligt sa att den nya masken inte gav sig på Mac OS datorer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 15:40

Windows borde bort från kontoren tämligen omgående. Det lämpar sig inte för professionell användning. Windows måste ersättas av något modernare och bättre.

Aftonbladet skriver även "pc-viruset" i en av rubrikerna. Det måste var första gången va? Bra hursomhelst att detta fått genomslag äntligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 23:14
Ursprungligen av Anders Täpp:

Aftonbladet skriver även "pc-viruset" i en av rubrikerna. Det måste var första gången va? Bra hursomhelst att detta fått genomslag äntligen.

Jag reagerade på samma sak,, dom har tydligt sagt i flera olika medier att det endast drabbar Windows,,, vilket måste vara nått nytt..

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 16:26

DI skriver:
If är långt i från det enda bolag som har problem med den besvärliga internetmasken. Finlands näst största bank Sampo tvingades exempelvis stänga sina kontor på måndagen, rapporterar TT. Sasser slog till med full kraft i lördags då bland andra nyhetsbyrån AFP fick satellitdistributionen blockerad.

Sasser sprider sig automatiskt och har troligtvis redan angripit miljontals datorer, säger Mikko Hyppoenen på antivurusföretaget F-Secure till norska Nettavisen. Sasser [B]utnyttjar en svaghet i operativsystemen Microsoft Windows 2000, Windows Server 2003 och Windows XP.

[/B]
(min bold)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-03 17:02

Tack Aftonbladet! (hela redaktionen sitter på Mac OS 9)

Ursprungligen av xerent:

Tack Aftonbladet! (hela redaktionen sitter på Mac OS 9)

Det stämmer inte riktigt.

Alla reportrar kör OS X 10.2 eller 10.3 på mest iBooks och en del Powerbooks.

Bilagorna Puls och Söndag redigeras i OS X 10.3 på mest G5:or och en del G4:or.

Alla fotografer kör OS X 10.2 eller 10.3 på Powerbooks.

Hela Nya Medier, de som uppdaterar och utvecklar sajten aftonbladet.se, kör OS X 10.2 eller 10.3 på Powerbooks.

Bilddesken kör OS X 10.3.

Resten av redaktionen, huvudtidningen, Sportbladet och de andra bilagorna kör OS 9, men fasas över till OS X innan årsskiftet.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-04 21:51
Ursprungligen av Force9:

Hela Nya Medier, de som uppdaterar och utvecklar sajten aftonbladet.se, kör OS X 10.2 eller 10.3 på Powerbooks.

Med risk för att styra det hela ännu mer OT... Undrar om Nya Mediers webbutvecklare tycker det är lika trist som jag, när deras sajt sänker både Safari och Firefox?

  • Medlem
  • 2004-05-03 17:04

Microsoft har ju SP2 runt hörnet, som i princip bara är en säkerhetsfix. Undrar bara när den kommer. Den här skiten drabbar ju oss också eftersom en hel mängd siter blir otillgängliga, och så måste man höra om det på radio.

Jag hoppas faktiskt att MS lyckas få XP säkert, även om jag är ganska säker på att de inte kommer lyckas helt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-03 17:36
Ursprungligen av stfm:

Microsoft har ju SP2 runt hörnet, som i princip bara är en säkerhetsfix. Undrar bara när den kommer. Den här skiten drabbar ju oss också eftersom en hel mängd siter blir otillgängliga, och så måste man höra om det på radio.

Jag hoppas faktiskt att MS lyckas få XP säkert, även om jag är ganska säker på att de inte kommer lyckas helt.

SP2 är inte en väääldig säkerhetsfix..det viktigaste som komemr att ske i den är att XP's brandvägg kommer vara påslagen redan från start, och att IE kommer att kunne blocka popupfönster..

Man kan ju slå på brandväggen nu och ladda ner nått litet popupblocker så har man nästan SP2 framdukat

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-03 18:26

"Jag är så glad att jag kör Mac (OS X)" sjunges klämkäckt till melodin "Jag är så glad att jag är svensk" (av Kaj Gullmar?). Nej, men skämt åsido. Att folk inte tröttnar snart? Jag fick frågan idag av min svägerska hur jag gör när jag får virus?! Den var fin, va? Jo, jag har väl aldrig sedan 1989 fått ett virus på min Mac (7.0 och framåt). Före det körde jag CP/M. Need I say anything more?

Aftonbladet: "Jag rekommenderar Mac för alla som är oroliga över virus"
http://aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,469910,00.html

Från Expressen idag:

Citat:

FAKTA/Så kan du skydda dig
Uppdatera dina antivirusprogram. Gör det så fort som möjligt, har du tur är din dator ännu inte smittad.
Skulle viruset finnas där, ladda ned ett borttagningsverktyg från securityresponse.symantec.com. Det är ganska enkelt och tar inte så lång tid.
Ladda hem uppdateringar av Windows från www.microsoft.com. I de nya versionerna är det säkerhetshål som viruset använt borttaget.
Har du en laptop kan du installera nya virusprogram via cd innan du kopplar upp dig mot Internet.
Viruset sprids inte via e-post, det räcker med att du kopplar upp dig för att datorn ska smittas.

Inte ett ord om Mac
Och varför kan man intallera nya virusprogram om man har just en "laptop" ?

Det är ju sorgligt att höra hur försäkringsbolag, banker och andra viktiga och kristiska system kör Windows. Risken måste ju bara vara för hög för att det ska vara acceptabelt.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Det är ju sorgligt att höra hur försäkringsbolag, banker och andra viktiga och kristiska system kör Windows. Risken måste ju bara vara för hög för att det ska vara acceptabelt.

För att inte tala om Expressens uppgift om att flyg- och tågtrafik har ställts in pga viruset. När ska ett tunnelbanetåg krocka pga av virus? Hur reagerar världen på de första dödsfallen orsakade av virus? (Och då menar jag inte biologiska virus. :eek: )

Jo men dom är ju billiga att betala för i kassan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-03 21:52

"Har du en laptop kan du installera nya virusprogram via cd innan du kopplar upp dig mot Internet."

Nästan i stil med "modermodemet, själva hjärtat i hårddisken".

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-05 08:34
Ursprungligen av xerent:

"Har du en laptop kan du installera nya virusprogram via cd innan du kopplar upp dig mot Internet."

Nästan i stil med "modermodemet, själva hjärtat i hårddisken".

Precis... hade teven på i andra rummet men får för mig SVT sa "windows-virus" tidigare ikväll. Media har nog fått en del skäll tidigare så nu är de bättre förberedda på vad de bör säga.

Problemet är väl att skulle mac bli var mans egendom så skulle virusmakarna börja rikta sig mot mac också!
Och så är vi tilbaka på ruta ett igen!

Ursprungligen av sventa46:

Problemet är väl att skulle mac bli var mans egendom så skulle virusmakarna börja rikta sig mot mac också!
Och så är vi tilbaka på ruta ett igen!

Man vänder inte ett 95%-igt monopol över en natt. Du hinner byta dator minst två gånger till i ditt liv innan fokuset skiftat, om det någonsin gör det.

Ursprungligen av sventa46:

Problemet är väl att skulle mac bli var mans egendom så skulle virusmakarna börja rikta sig mot mac också!
Och så är vi tilbaka på ruta ett igen!

Tänk på fördelarna vi skulle få om världen bestod av 33% Windows, 33% Mac OS, och 33% Linux (eller gärna fler system). Maskar som den här skulle inte alls få samma spridning, eftersom datorer världen över inte skulle vara så homogena. 66% av alla maskar som skickas vidare skulle hamna på datorer där de varken gör skada eller skickas vidare. Den som vill skriva virus som går över plattformarna får helt enkelt mycket mer arbete, om det ens är möjligt.

Ursprungligen av sventa46:

Problemet är väl att skulle mac bli var mans egendom så skulle virusmakarna börja rikta sig mot mac också!
Och så är vi tilbaka på ruta ett igen!

Det är ett problem som jag känner extremt lite oro för! Det krävs en enorm omsvängning innan virusmakarna skulle reagera.

Jag tror att många sysadms har Harrisburg-inställning till saken. Det ska inte hända, de har gjort en massa jobb för att det inte ska kunna hända, alltså har det egentligen inte hänt fast det hänt. Tage Danielssons sannolikhetsmonolog kan alltså lätt tillämpas på virusattacker.

Och eftersom det egentligen inte kan hända om man bara gör rätt (dvs installerar bombsäkert virusskydd) så är det också rätt att tvinga de anställda att köra PC hemma också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-04 20:27
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

... Tage Danielssons sannolikhetsmonolog kan alltså lätt tillämpas på virusattacker. ....

Tage Danielssons sannoliketsmonolog?!?

Ursprungligen av swede:

Tage Danielssons sannoliketsmonolog?!?

http://www.d.kth.se/~f96-lla/sannolikhet.html

//Mikael

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är ett problem som jag känner extremt lite oro för! Det krävs en enorm omsvängning innan virusmakarna skulle reagera.

Jag tror att många sysadms har Harrisburg-inställning till saken. Det ska inte hända, de har gjort en massa jobb för att det inte ska kunna hända, alltså har det egentligen inte hänt fast det hänt. Tage Danielssons sannolikhetsmonolog kan alltså lätt tillämpas på virusattacker.

Och eftersom det egentligen inte kan hända om man bara gör rätt (dvs installerar bombsäkert virusskydd) så är det också rätt att tvinga de anställda att köra PC hemma också.

Jag har åldern inne. Den var rolig.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 00:47

Det roliga var att jag kollade på senaste Rapport sändningen på SVTs hemsida klockan 14 ca och då sa nyhetsuppläsaren att ett nytt virus är ute för PC och pga den kan dem inte visa väder kartan.

//Rob

Nä windows i Bank och finnans världen är som att spela rysk rulett frågan är bara när det händer och hur hårt det slår till. Finnans världen bör köra Linux om inte Mac!
Alla kritiska system bör köras på Linux eller Mac os X.

Bevaka tråden