- Gäst
- Oregistrerad ●
Har både en äldre Sagem ITD 4410 och en ny Force 530T, är nöjd med båda.
Att titta på en kanal och spela in en annan har inget med kortplatser att göra, kräver 2 mottagare i samma box.
Samma sak gäller bild i bild-funktion, 2 mottagare krävs. Force visar dock en liten miniatyrbild av programmet uppe till vänster när man tittar på text-tv, bläddrar i EPG:n, mm.
Har både en äldre Sagem ITD 4410 och en ny Force 530T, är nöjd med båda.
Att titta på en kanal och spela in en annan har inget med kortplatser att göra, kräver 2 mottagare i samma box.
Samma sak gäller bild i bild-funktion, 2 mottagare krävs. Force visar dock en liten miniatyrbild av programmet uppe till vänster när man tittar på text-tv, bläddrar i EPG:n, mm.
Det är ju en ganska trevlig funktion. Jag antar, eftersom boxen har en mottagare, att man bara kan se text-tv och bild från samma kanal när man har kanalen i den lilla rutan?
Det är ju en ganska trevlig funktion. Jag antar, eftersom boxen har en mottagare, att man bara kan se text-tv och bild från samma kanal när man har kanalen i den lilla rutan?
Korrekt uppfattat. Inte speciellt användbart, du ser inte mycket i det lilla fönstret.
Korrekt uppfattat. Inte speciellt användbart, du ser inte mycket i det lilla fönstret.
Undrar om jag ändå inte är lite sugen på Force ändå. Den har fått outstanding i Bild & Ljud's tester med ruggig kanalväxlingstid och annat.
- Nokia 112T känns inge vidare.
- Triax = Thomson verkar det som. Så det skiter jag i.
+ Sagem ITD 64 kvar som kandidat
+ Thomson DTI 2000TH lika så.
Om nu Force är extra kännsliga för signalen kan man kanske styra upp det med en "aktiv antenn" för digital-TV-signaler.
Bäst vore att testa alla tre en helg... Hoppas expert för in alla rackarna snart!
förlåt min otydlighet angående kortplatser kontra mottagare. Tydligen ser det också rätt mörkt ut, när det gäller dubbla mottagare i markboxar, även till hösten.
Vad är du för sources? Googlar du eller jobbar du i branchen? Bara nyfiken....
Kanalväxlingen går snabbt på min Force 530T, obetydligt långsammare än mellan de analoga kanalerna.
Beträffande signalstyrka så kan jag testa igen med den lilla inomhusantennen. Fast inte i natt,
Kanon! Force varkar vara ett bra alternativ. Jag har mailat några Internet-butiker och frågat om de olika valmöjligheterna också:
MITT E-POST:
-----------------------------------
Bäste Sir/Madam, jag har två frågor:
1. Jag försöker välja rätt TV-box för marksänd digital-TV på er hemsida.
Jag vill ha digitalljud-ut och kortplats. Har kommit fram till följande
modeller (jag kör på en utan HD):
* Force 320 T
* THOMSON DTI 2000TH
Alla har liknande spec:ar... Vilken skulle ni rekommendera?
2. Ang. antenn, aktiv antenn etc.
Situation: Boxen ska fungera så bra som möjligt ute i Stockholms
skärgård där täckningen är 1/4. Vanlig analog TV utan signalförstärkare ger kass
bild, med signalförstärkare ganska så bra.
* Fungerar vissa boxar bättre vid sämre signalstyrka?
* Har jag bättre förutsättningar till bra bild med en aktiv
antenn för mottagning av digital-TV-signaler än med
traditionell antenn (nyare,större modell). Kan jag ta bort monstret på taket med denna miniantenn?
Klarar den förhållandet?
Tack på förhand!
--------------------------------------
SVAR:
---------------------------------------
Hejsan!
I detta fall helt klart Forcen - du har priset 1.840:- av mig med - den r
du välklädd med gällande idag + framtid - ange pris enligt ök med magnus så
passar jag på att hälsa dig välkommen som braskens kund
Magnus. Friberg (VD)
Braskens Radio & TV AB - Din butik, det självklara valet!
--------------------------------------------
Synd bara att han inte förklarade mer ingående och _varför_ Force är valet. Men att Force:n är en hett val till Thomson och Sagem står klart.
Aha!
Sommarstugan har blivit uppgraderad till 2 pluppar!
http://www.teracom.se/external/ms_status.asp?fromStatus=1&t1=760%2045&r1=1
Mer exakt täckningskarta finns på boxers hemsida:
iJohannes//
mina källor är svenska distributörer/agenter, bl a Barcom i Bromma som inte minst tar in Force. Jag jobbar en del mot dem. Maila gärna dina frågor till VD Carl-Otto på Barcom, han är grymt trevlig och kunnig. Be om ett bra pris också... (jag vill dock fortsätta vara anonym på 99mac så du kan nog inte hälsa från... mitt nick...)
iJohannes//
mina källor är svenska distributörer/agenter, bl a Barcom i Bromma som inte minst tar in Force. Jag jobbar en del mot dem. Maila gärna dina frågor till VD Carl-Otto på Barcom, han är grymt trevlig och kunnig. Be om ett bra pris också... (jag vill dock fortsätta vara anonym på 99mac så du kan nog inte hälsa från... mitt nick...)
Tack för tipset Stinky!
Jag har mail:at - hoppas han orkar ta sig an mitt problem. Du kanske kan kolla upp med honom hur det gick, om du kommer ihåg, om det inte är några problem, om du ser honom inom snart framtid.
Jag heter ju IRF Johannes Bergsten som du ser i profilen.
jag var ytterst nära att skaffa Boxer, eftersom jag var så otroligt trött på att se alla vanliga kanaler analogt i mono på Comhem. Men som vanligt föll det på en liten detalj. Canal+ har börjat sända NBA igen och det på en kanal som inte finns i Boxers utbud, och som dom inte vet när dom kan börja sända, pga byråkratin som omgärdar digital-tv.
men jag är fortfarande skitförbannad på Comhem som sänder alla gratis kanaler (utom SVT1 & 2) i analogt, trots att dom får sändningarna digitalt. dessutom, MTV i analogt och mono, år 2004? det är fan skandal.
Jag trodde detta forumet handlade om videoproduktion. Kanske bör man vända sig till Apple Discussions istället.
Det kan du i och för sig göra. Alternatvit så går det att skapa en ny tråd om vad du nu än hellre diskuterar.
Jag förstår inte vad "pal" menar. Tycker han/hon att vi ska ta en Boxer-diskussion på Apple Discussions? Näe knappast va? Det är väl snarare så att denna tråden är så otroligt mycket ivägen för "pal" så att han/hon tänker lämna hela 99mac och istället endast befinna sig på Apple Discussions.
Jeeses...
OK, nu börjar det klarna!
JOHANNES SAMMANFATTAR BOX-VAL AV MODELLER MED DIGITAL-LJUD-UT MEN SAKNAR HD.
Efter alla tips här i tråden och mail:ande med Jan-Otto så står det mellan:
* Nya Humax VA FOX T
* Force 320 T
* Varför?
Dessa två har de känsligaste mottagarna vilket är bra då jag bara har 2/4 i täckning vid stugan.
* Bonus-faktorer:
Humaxen:en är grymt(!) snygg. Kortet döljs helt bakom fronten. Har dessutom optisk-ut, vilket passar mig bra då min enda koaxialingång används av DVD:n.
------------------------
Modeller som jag valt bort:
1. Nokia Mediamaster 112
2. Triax DVB356T
3. Thomson DTI 2000TH
4. Sagem ITD 64
1. Känns plastig. Ingen SCART-in. Känns som ett osäkert kort, enligt många återförsäljare.
2. Triax hänförde mig aldig. Byggs av Thomson och kan helt jämställas med Thomson 2000-modellen.
3. Hamnar på 3:e plats efter Force och Humax. Säkert ett bra val men ser inte fullt så elegant ut som Humax metall-chassi och sämre mottagare.
4. Har tyvärr inte kunnats utvärdas riktigt rättvist. Kännsligheten inte fullt så bra som Force och Humax, och designen inte lika vass. Fallar av liknande argument som Thomson.
Här finns nya Humax-boxen. Snygg va´?
Länkar:
http://www.boxer.se/?page=879&display=2921:2385
http://www.barcom.se/html/markboxar.html
Nu väntar jag på svar från en massa återförsäljare för och se vad den kostar.
så, tänkte blåsa liv i tråden igen, eftersom jag tvingas skaffa antingen Boxer eller Canal Digital om ett par veckor.
har kollat runt lite bland Boxer-alternativen, Force 530 T verkar bäst, 80GB HD och snabb som rackarns i kanalbytena. (Inte som Comhem som tog 5 sek på sig att byta så jag nästan missade Malmös straff i helgen). Har 530 T någon sorts koppling så man kan föra över filerna till datorn? Har för mig att TiVo har det. Fast TiVo har ju kommit med DVD-R nu. mäktigt.
eller ska man skaffa Parabol? isf vilken box?
Canal+ är ett måste, måste ha NBA.
Har 530 T någon sorts koppling så man kan föra över filerna till datorn?
.
Nej, eller ja om du har videoingång, men då får du spela över filmerna till datorn. Själv har jag en DVD-inspelare för att spara.
Synd att man inte kan redigera direkt på 530T. Nu måste man först lägga på DVD+RW, redigera och sedan spela över på DVD+R.
CanalDigital distrubuerar numera en "ComboBox" som klarar både de marksända och satellit-kanalerna...
Det var den som fick Viasat att koda TV3 och Z-TV i det markbundna nätet. Det gick ju inte för sig att Canal Digitals kunder kunde kolla gratis.
Ljud & Bild utsåg Forse 530 T till den bästa i månadens nummer. Verkar dock vara lite buggig, men den verkar snabb och enkel.
Hur är bildkvaliteten på det man spelar in?
Bildkvalitén ar utmärkt. Kör projektor och kan inte se någon skillnad jämfört med direktbild. Buggig ja. Senaste buggen jag upptäckte var nu när det blev vintertid. Inprogrammerade inspelningar startade en timma tidigare. Apparaten hade bytt till rätt tid, men alla timertider var tidigarelagda en timme. Noterade inte detta i våras när det blev sommartid.
Det sämsta med den är den sopiga fjärrkontrollen. Degiga knappar som innebär många knapptryckningar som inte tar eller blir dubbeltryckningar. Det sista kan bli fatalt när man hamnar i en ja/nej ruta och den förmarkerade är den man inte vill trycka på.
Bildkvalitet på inspelat är som sagt mkt bra, tror den spelar in med samma kvalitet som sänds ut (som kan vara olika för kanalerna). Dock kan man inte spela in med dolby digital ljud:-(
Nuvarande version av programvaran är buggig minst sagt (den tidigare var mkt bättre) men hoppas på ny uppdatering vilket år som helst nu:-)
Är annars supernöjd, haft den sedan februari.