Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kvalisort: DVI->VGA = sunk!?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kopplat in en Powerbook 15'' via DVI->VGA till en LCD-projektor. Bilden blev skitdålig jämfört med en sunkig portabel PC som hade VGA UT "native". Färgerna "rullade" och kanterna smetades ut, alternativt flimrade.

Jag har beställt en PB 12'' och till den köpt en mini-DVI->VGA och en VGA -> "Apple-gammal-som-gatan-skärms-kontakt". Min förhoppning är att kunna använda en gammal 20'' Appleskärm som jag vet funkar väldigt bra. Resultatet på LCD-projektorn har dock fått mig lite tvivlande.

Min fråga blir då; blir bildkvalitén på DVI->VGA sämre på LCD-skärm/projektor än om jag ansluter den till en gammal trinitronbaserad skärm, eller ska jag redan nu ställa in mig på att det kommer se ut som skit även på min gamla Appleskärm?

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-05-07 21:37

Vad hade du för uppdateringsfrekvens på VGA:n - det är ju _lite_ viktigt där

Ursprungligen av Pär:

Vad hade du för uppdateringsfrekvens på VGA:n - det är ju _lite_ viktigt där

Du, det har jag ingen aning om. När det gäller bildskärmar är jag "Plug-and-play" ut i fingertopparna.

Såhär, först skulle en föreläsare använda sin PC. Kopplade in projektorn direkt till datorns VGA. Sen skulle en snubben med en Powerbook koppla in till samma projektor, men via sin DVI->VGA-adapter. Jag hade ingen möjlighet att justera just någonting, men tänkte det var samma signal som skickades...

Ursprungligen av Errol Garner:

Nej det kommer nog se betydligt bättre ut på din skärm än vad det gör med projektorn. Skärmen har ju säkert högre riktig upplösning än projektorn.
Fast du kan säkert få bättre bild med projektorn också om du går in i dess inställningar och justerar lite.

Så ni tror inte det ligger i DVI->VGA-adaptern!?

/Jont Olof

Ursprungligen av Jont Olof:

Har kopplat in en Powerbook 15'' via DVI->VGA till en LCD-projektor. Bilden blev skitdålig jämfört med en sunkig portabel PC som hade VGA UT "native". Färgerna "rullade" och kanterna smetades ut, alternativt flimrade.

Jag har beställt en PB 12'' och till den köpt en mini-DVI->VGA och en VGA -> "Apple-gammal-som-gatan-skärms-kontakt". Min förhoppning är att kunna använda en gammal 20'' Appleskärm som jag vet funkar väldigt bra. Resultatet på LCD-projektorn har dock fått mig lite tvivlande.

Min fråga blir då; blir bildkvalitén på DVI->VGA sämre på LCD-skärm/projektor än om jag ansluter den till en gammal trinitronbaserad skärm, eller ska jag redan nu ställa in mig på att det kommer se ut som skit även på min gamla Appleskärm?
/Jont Olof

Nej det kommer nog se betydligt bättre ut på din skärm än vad det gör med projektorn. Skärmen har ju säkert högre riktig upplösning än projektorn.
Fast du kan säkert få bättre bild med projektorn också om du går in i dess inställningar och justerar lite.

Varje gång jag ska visa något på projektorer så får jag ställa ned uppdaterings frekvensen PGA dylika problem.
Testa att dra ned den till 50-60hz så ska du nog se att det blir betydligt bättre.
(Detta är också en god andledning att ha skärm inställningarna i baren)

Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Varje gång jag ska visa något på projektorer så får jag ställa ned uppdaterings frekvensen PGA dylika problem.
Testa att dra ned den till 50-60hz så ska du nog se att det blir betydligt bättre.
(Detta är också en god andledning att ha skärm inställningarna i baren)

När man ska driva en projektor, plasma- eller TFT-skärm analogt ska man alltid försöka ha så låg uppdateringsfrekvens som möjligt. Ju lägre uppdateringsfrekvens man har, desto bättre resultat från A/D-omvandlaren i skärmen. Sedan tillkommer ju att vga är en lastgammal standard avsedd för just vga-upplösningar (640*480 i 60 Hz) och inte så mycket mer, och den fåniga lilla kontakten är inte alls tänkt att förmedla signaler på hundratalet MHz som det blir med de upplösningar vi använder idag. Ungefär samma sak gäller för den analoga delen av DVI-I också (för att inte tala om mini-VGA och mini-DVI), så varje adapter på vägen kan ge ganska stora signalförluster.

Låter betryggande. Tack för svaren!!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-05-07 22:41

Kolla upplösningen på projektorn.

Hade samma (nästan) problem på jobbet. Trodde nästan att jag hade fått Parkinson.

Lösning:
Datorn körde med 1024*768 -> Bilden skakade på projektorn. Testade olika frekvenser, ingen skillnad.

Ändrade upplösningen till 800*600 -> Projektorn OK.

Sannolikt där problemet låg för mig också. Jag ska se om det inte löser sig.

Jag kör rätt mycket 17" PB med DVI->VGA in i LCD-proj (Panna AE300), med lysande kvalitet. Jag måste dock ställa om skärmupplösningen på projen (i datorn) beroende på om jag kollar t ex avi-filer (nedladdade "24", säsong 3, får snudd på DVD-kvalitet!) eller hårddiskinspelningar via EyeTV200. Bara att pröva sig fram.

1
Bevaka tråden