Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tror ni iMacen kommer att uppdateras till G5

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undra om Apple kommer att uppdatera nuvarande iMac till G5 cpuer eller kommer de att stanna kvar på G4 1,33Ghz & 1.42Ghz eller 1.5Ghz G4.

Jag tror ( hoppas på ) att Apple kommer att släppa en serie i både G4 & G5!

Minstingen G4 ( 1,42 eller 1,5Ghz )
Mellan och värstingen modell : 1,6 Ghz G5 resp. 1.8Ghz G5 kanske även en 2.0 Ghz ***

Möjlig variant av iMac är att hela serien blir G5 singel CPU på: 1.6 & 1.8 & 2.0 Ghz G5

Varför ju för PowerMac ( hoppas kommer att uppdateras )

Medan PowerMac blir ren DP system med 2.2 & 2.4 och 2.6 Ghz G5 (Minst möjligheten)

Alternativt

2.2 & 2.6 & 3.0 Ghz men mindre troligt att kommer att släppa en serie på
2.4 & 2.8 & 3.0 Ghz G5 i så fall.

Om IBM och Apple ska hålla 3.0 Ghz sträcket som lovades när G5 lanserades. Så är det 2.4 & 2.8 & 3.0 Ghz G5! Den mest logiska men enligt klasiskt Apple manér så tror jag
2.2 & 2.4 och 2.6 Ghz G5 är mest trolig.
***Då blir imac modellen troligt bara 1.6 & 1.8Ghz G5 och i minstingen bara en G4.

Vad tror ni alla Mac fantaster!

Enligt Macrumors kommer iMacen att bestyckas med en PPC G5 cpu. Frågan är bara när?

Ursprungligen av Daniel Bergvall:

Enligt Macrumors kommer iMacen att bestyckas med en PPC G5 cpu. Frågan är bara när?

Ja det vet jag också men jag syftade på att den uppdateringen ska komma på
Macworld 2004 nu den 28 juni ( tror jag det var )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 14:53

En iMac med G5-propp kommer säkert, det blir antagligen en helt ny datormodell.

Ursprungligen av Mondo:

En iMac med G5-propp kommer säkert, det blir antagligen en helt ny datormodell.

JAg tror inte det för att iMacen TFT har bara Existerat i 2 år, Apple brukar att hålla i lyckade modeller i 3 - 4 år. Imacen har bara uppdateras 3 gånger sedan introduktionen.

Ursprungligen av Hunter78:

JAg tror inte det för att iMacen TFT har bara Existerat i 2 år, Apple brukar att hålla i lyckade modeller i 3 - 4 år. Imacen har bara uppdateras 3 gånger sedan introduktionen.

iMac Globe är ingen lyckad modell, enligt Apple själva säljer och sålde maskinen under förväntan.

Ursprungligen av Sundevall:

iMac Globe är ingen lyckad modell, enligt Apple själva säljer och sålde maskinen under förväntan.

Det gjorde genialiska Cube också... Däremot så sålde G4 hårfön MDD bra. Vi får vad vi förtjänar, många Mac-användare förtjänar en ful PC istället.

Ursprungligen av Sundevall:

iMac Globe är ingen lyckad modell, enligt Apple själva säljer och sålde maskinen under förväntan.

Tror fan det, med den prislappen för relativt blygsam prestanda och inga utbyggnadsmöjligheter, varför slösa pengar på en iMac när man kan få en PowerMac G5 för nästan samma pengar?

Så fort de har fått fram snabbare PowerMacar så lär iMac G5 dyka upp inom kort.

Den lär modifieras för att kunna klara en G5a, men i grunden blir den oförändrad skulle jag tro.

Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Den lär modifieras för att kunna klara en G5a, men i grunden blir den oförändrad skulle jag tro.

Enligt ett rykte ang ett patent som Apple har in så ska iMacen vara kvar i samma design förutom att man byter ut den stela Armen till TFT till en mer orm liknade arm istället.

På patentansökan står Steven P. Jobs först i raden uppfinnare med Jonathan Ive och andra Apple-tekniker lägre ned i listan. Patentansökan är inlämnad 8 november 2001, dvs innan Apple släppte nuvarande iMac-design, med den mer rigida och konventionella hävarms-anordningen. Antagligen är iMac-ormen bara en prototyp, men Apple har fått patentet beviljat så nu får ingen ta efter. Om nu någon skulle få för sig det..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 16:17

svar ja.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-10 18:50

Om de kan sälja iMac med G5-processor till samma pris som de kostar idag så tar väl den ett skutt från "lite dyr" till "prisvärd"?

Macrumors.com
G5 iMac?

Självklart kommer iMacen att få en G5:a, och jag skulle bli väldigt förvånad om inte Apple redan idag har prototyper som i princip är färdiga för masstillverkning. Jag gissar på att Apple bara väntar på att IBM ska kunna trimma in tillverkningsprocessen för 970FX, så att Powermacarna kan gå över till den modellen i stället. När det är gjort kommer Apple att få tillgång till en väl intrimmad produktionslinje som kan leverera massor av billiga 970:or (gamla modellen alltså, inte 970FX), och jag kan inte tänka mig annat än att de kommer att hamna i iMac-linjen.

Stämmer mina spekulationer skulle vi alltså få G5:or någonstans mellan 1,6 och 2 GHz, vilket ju inte vore fy skam. Frågan är då bara hur länge IBM ska dröja, för just nu verkar ju tillverkningsproblemen vara den enda stoppklossen som hindrar Apple från att uppdatera sortimentet. Är det riktigt illa kanske vi får nöja oss med en knappt märkbar speedbump till 1,5 GHz G4, men det vore ju extremt trist.

Däremot tror jag inte att G4 och G5 skulle samexistera i samma iMac-modell, eftersom bussarkitekturerna är så totalt olika. Apple lär knappast vilja utveckla ett nytt G4-moderkort parallellt, och jag tror inte att de kommer att använda det nuvarande chassit för en helt omarbetad G5-modell. Har de gjort om insidan helt så tror jag att de vill att det ska synas på utsidan också.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-11 07:40
Ursprungligen av Samuel K:

Jag gissar på att Apple bara väntar på att IBM ska kunna trimma in tillverkningsprocessen för 970FX, så att Powermacarna kan gå över till den modellen i stället. När det är gjort kommer Apple att få tillgång till en väl intrimmad produktionslinje som kan leverera massor av billiga 970:or (gamla modellen alltså, inte 970FX), och jag kan inte tänka mig annat än att de kommer att hamna i iMac-linjen.

Problemet med det är väl att processorerna blir så rysligt varma. Att då antingen strypa prestanda rejält (under 1,6 GHz) verkar knappast en framkomlig väg. Och att dunka i ett fläktsystem liknande det på Powermacen i en iMac skulle få MDD:n att framstå som tyst i sammanhanget...

Jag tror snarare att det blir en 970FX i iMacen, och kanske inte i handeln förrän under senhösten. Lansering på WWDC naturligtvis.

Kanske till och med att Apple väntar med en G5 i konsumentlinjen tills det finns strömsnåla varianter för bärbara, och stoppar dem i iMac och eMac också.

Ursprungligen av Kalle W:

Problemet med det är väl att processorerna blir så rysligt varma. Att då antingen strypa prestanda rejält (under 1,6 GHz) verkar knappast en framkomlig väg. Och att dunka i ett fläktsystem liknande det på Powermacen i en iMac skulle få MDD:n att framstå som tyst i sammanhanget...

En G5 blir faktiskt inte så varm som du verkar tro - tvärtom har G5:an jämförelsevis lägre effektförbrukning än den gamla PPC 7455 som sitter i iMacarna nu. Man får inte glömma att G5-chipsetet är en starkt bidragande orsak till G5:ans behov av kylning, och Apple bör vid det här laget ha hunnit utveckla ett energisnålare alternativ. Och till skillnad från dig tycker jag faktiskt att ett byte till en 1,6 GHz G5 skulle vara tämligen förnuftigt. Även om den inte är något fartmonster ger den bättre prestanda än vad någon G4 kan uppnå (förutsatt att Freescale inte plöjer ner stora summor pengar på vidareutveckling). Dessutom tillkommer att de bör vara billiga att köpa in, och eftersom de har samma bussarkitektur som nyare G5:or krävs inga större modifikationer för att i framtiden få in en 970FX.

Dessutom tror jag att Apple inte är alltför pigga på att dunka in 970FX i tre modeller samtidigt, eftersom produktionskapaciteten i East Fishkill trots allt inte är oändlig. Känns vettigare då att balansera belastningen över två produktionslinjer, särskilt som att den ena nu bör vara så intrimmad och effektiv som den bara kan bli.

Det kommer, men tidigast i Januari 2005 om jag får sia. Leverans i sverige, april/maj 2005.

Varför? Jo, det finns för det första brist på G5 proppar till PowerMacarna och Xserver. Apple vill inte uppgradera iMacarna förrän de kan stoppa en G5 i en PowerBook.

Annars får man trösta sig med en 3xPPC970 Xbox-2...

Ursprungligen av Andersson:

Annars får man trösta sig med en 3xPPC970 Xbox-2...

Fast det är väl ändå inte vanliga 970-proppar som sitter i Xbox-2? Det verkar ju snarare vara en mer skräddarsydd variant, och pratet om att det är PPC 970 verkar ju bara ha sitt ursprung i två uttalanden - nämligen att det är 64-bits PPC-processorer och att de har "prestanda i klass med dagens G5:or". Men i vilket fall är det väldigt kul att IBM fick det uppdraget, och jag tror att det kommer att föra med sig en hel del positiva effekter för utvecklingen av deras övriga ppc-proppar också.

1
Bevaka tråden