Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är Bredbandsbolaget egentligen?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall flytta och föreningen jag flyttar till har avtal med Bredbandsbolaget. Har tidigare använt Felias ADSL-tjänst som funkat dugligt sånär som på nätverksspel.

Har någon testat bredbandsbolagets uppkoppling och hur bra funkar den egentligen? Jag har hört att de endast levererar 10 Mbit från väggutaget men att kapaciteten ut mot internet är klart begränsad!?

Vore intressant att veta om den marknadsförda hastigheten gör någon skillnad i realiteten!

Alla synpunkter högst välkommna!!

/Jont Olof

  • Oregistrerad
  • 2001-08-24 20:44

Det bästa jag sätt hittills 100mbit/s till området och 10mbit/s innanför området, så i slutändan kommer man bara upp i 10mbit/s men lätt att bygga ut.

Jag kör Bredbandsbolaget hemma, och jag kan verkligen inte klaga. Det är sjukt mycket för sjukt lite pengar! Innan jag säger för mycket - det bör påpekas att jag är pc-användare i det dagliga surfandet.
I regel när man laddar ner en fil inom Sverige går det inte lägre än 200k/sek, men oftast går det över 300k/sek. Detta är i snitt! Sunet ger i regel 400k+ ständigt, detta är riktiga siffror som jag ser själv varje dag.

Usa är förstås sämre att tanka från, men använder man ett ´acceleratorprogram´ som till exempel FlashGet (www.flashget.com) så är hastigheter som 200-300k/sek faktiskt inte helt ovanliga. Använder man samma program när man laddar ner en fil från en server i norra europa kan man komma upp i otroliga 1000k/sek!

Detta är återigen snittfarten under hela nerladdningen av filerna i fråga. Inga korrupta downloads för den delen heller - det fungerar helt enkelt såhär bra!

Tråkigt dock att man får nytt ip var 30:e minut (vid reboot), det gör det knepigt att sätta upp en server till exempel. Men skulle jag ge ett betyg på Bredbandsbolaget skulle det nog se ut såhär:

Hastighet: 5/5 [Konstant sjukliga hastigheter!]

´Bang for buck´: 5/5 [200kr/mån är ingenting jämfört med modem!]

Tillförlitlighet: 5/5 [Aldrig haft problem med uppkopplingen]

I stort sett är det enda jag kan klaga på att man inte får fast ip egentligen. Har aldrig märkt att jag ´fått slut´ på ip´n som på ADSL dock, det är väldigt bra! Något som egentligen inte har med uppkopplingen att göra som jag kan klaga på - är tiden det tog att få det hela installerat och aktiverat. I November ´00 hade de lovat att allting skulle vara igång. Det var installerat och i ordning, men själva aktiveringen tog inte fart förrän i Maj ´01 (!). Sedan dess har det gått utmärkt dock.

Har pratat med flera andra Bredbandsbolaget-användare, och hittills har samtliga hållt med om mina åsikter om BB.

  • Medlem
  • 2001-08-25 00:44

Folk verkar vara överens om att det funkar jättebra när allt är fixat och klart.

Vägen dit är lång och svår dock. Sju sorger och åtta bedrövelser hinner man gå igenom innan de får ordning på allt...

  • Oregistrerad
  • 2001-08-25 09:51

jag har bredbandsbolaget och kan bara säga att det är inget fel på uppkoplingen.
Hastigheten är däremot det lite sämre med med det kanska beror på Limewire som jag använder som är instabilt. När jag laddar från annat håll går det ok

  • Oregistrerad
  • 2001-08-25 13:33

Det med fast ip är inget man behöver, jag har min domain kopplad till dyndns.org så när jag loggar in på dyndns.org så fungerar min domain www.pundare.nu direkt. Dick så stänger jag av datorn över natten tack vare fläckten, jävla pc.

Jag är grymt imponerad av Bredbandsbolaget.
Jag har sjukt höga hastigheter - hade en nerladdnigshastighet på 600 k/s för nån dag sedan. Och uppladdnig är inte sämre det heller.
Det känns många gånger som jag sitter själv på denna 10 Mbits lina som bostasrättsföreningen delar på.
Och så kan det vara - för i förra veckan såg jag hur någon gick och delade ut ComHems Bredbands modem... och inte grät jag då heller. Suckers.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-27 10:43

Mattias: Jag har också kommit upp i den hastigheten och ibland mer, länge leve detta företag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-27 20:50

Grymt imponerad av bredbandsbolaget! Var hemma hos en kund som har anslutning från bredbandsbolaget idag och fick 700 KB/s från sunet! Typ 800% snabbare än vad jag får från Chello.

  • Oregistrerad
  • 2001-08-28 14:29

Är tveksam om Bredbandsbolaget ansluter några fler. Verkar stått still ett bra tag nu.

1
Bevaka tråden