Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt Mac OS X virus!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här kan ni läsa om ett litet enkelt virus till OS X!

http://www.intego.com/news/pr42.html

Virus.. Så om ja skriver ett eget litet Applescript som tömmer hela HDD'n när man kör de så har ja gjort ett till osx virus?

Är man så dum att man kör sånna suspekta program rakt av efter att tankat dom från limewire eller whatever, så får man skylla sig själv

"sudo rm -rf /" är också ett virus

Egentligen är det där väl egentligen inget virus; snarare "malware" d v s ett program som gör elaka saker. Per definition måste väl virus vara "smittsamt" och det är inte det här.

Illa är det förstås om man blir drabbad

Virus och virus...
Skulle tro att det är rätt lätt att göra precis samma sak på Win.

Jag ska skicka ut ett mail till alla mina kontakter som säger så här:
--
Öppna terminalen, skriv in detta:
sudo rm -rf /

När du får lösenordsfrågan skriver du in ditt lösenord.

När du gör detta får du en ny dator.
--

Det är mycket elakare och bättre än detta lamer "virus".

Japp men man har konstigt nog klassat det som virus!

  • Medlem
  • 2004-05-13 14:31
Ursprungligen av Hunter78:

Japp men man har konstigt nog klassat det som virus!

Det är väl inte så märkligt? Virusföretagen vill ju sälja program som tar bort dokumenterade virus. Eftersom det inte finns riktiga, så får de hitta på nya definitioner.

Ursprungligen av Hunter78:

Japp men man har konstigt nog klassat det som virus!

Intego som du länkar det klassar det väl som trojan?

  • Medlem
  • 2004-05-13 14:30

Personen har alltså laddat ned något som han trodde var det ännu ej släppta Office-paketet, magiskt krympt till 108K, för att sedan få hemmappen raderad? Sedan blåser han i trumpeten för ett nytt OS X-virus. Till råga på allt, så skriver folk om det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-13 14:59

"Intego VirusBarrier X Virus definitions updated May 13, 2004: currently 1 definition in database."

Det finns ett norskt virus som både drabbar OSX och Windows och till viss del linux. Det är ett mail där det står:

1. Vidarebefodra detta mail till alla dina kontakter
2. Formatera om hela hårddisken utan att ta backup först

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 15:09

Japp, Intego klassar det som trojan. Men jag tycker det är en väldigt tvivelaktig användning av ordet. En trojan borde, enligt min åsikt, iallafall låtsas göra något användbart. Att döpa ett script till Word 2004 och slänga in en ikon tycker inte jag uppfyller kraven riktigt...

1
Bevaka tråden