Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GRANSKNING: Powerbook 15" 1.5GHz

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har under ett par dagar tittat närmare på nya PowerBook G4 15" som lanserades den 19 april och började levereras i mitten på förra veckan.

Idag finns PowerBook 15" att få i ett antal olika konfigurationer, vår modell var utrustad med följande:

- 1,5GHz G4-processor (Motorola 7447A)
- 512MB DDR333 SDRAM i 1st SO-DIMM
- ATI Mobility Radeon med 128MB VRAM
- 80GB hårddisk, 4200 varv/min
- Superdrive-enhet (4x)

Konfigurationen ovan kostar ungefär 27.500:- inklusive moms på Apple Store.

Som vanligt ger PowerBook ett gediget första intryck. Till det yttre märker vi inga skillnader gentemot de äldre modellerna. Det verkar vara exakt samma skärm som innan och varken döda pixlar eller "dreaded white spots" syns till. Även kartong och tillbehör är identiska med tidigare dito.

Vad är då nytt med PowerBook?

Snabbare processor
Det första man brukar prata om är CPU-hastigheten, nya PowerBook 15" finns numera att få med1.33GHz eller 1.5GHz G4. Tidigare var det 1GHz eller 1.25GHz som gällde, vilket motsvarar en ökning på 33% för den långsammare modellen och 20% för den snabbare. Huruvida detta går att översätta till ren prestandavinst återstår att se i ett närmare test framöver. Förutom att processorn är snabbare så är den också av ny modell. Det är fortfarande G4 från Motorola som det handlar om, men den nya modellen heter 7447A och ska enligt uppgift ha en funktion för att vid låg belastning automatiskt sänka klockfrekvensen och på så sätt förbruka mindre ström. Som det låter så borde alltså batteritiden bli längre, men detta kommer vi att försöka utreda närmare vid ett senare tillfälle.

Kraftigare batteri
En annan nyhet som borde förlänga batteritiden på riktigt är att det ska sitta ett kraftigare batteri i den nya modellen, 50 Wh jämfört med tidigare 46 Wh enligt Apples specifikation. När vi testar kapaciteten i vårt exemplar med ett kommando i Terminalen så får vi veta att den är 4488, vilket skulle kunna betyda att batteriet i verkligheten bara kan hålla 45Wh. Som jämförelse så kan nämnas att några äldre PowerBooks vi kikat på kommer upp i kring 4000, så att batteriet är kraftigare verkar åtminstone stämma. Att sedan det inte går att komma upp i precis 50Wh är nog att betrakta som normalt vad gäller batterier och angiven kapacitet. I vilket fall får vi ut ungefär 2,5 timmar på varje laddning med full ljusstyrka på skärmen samt AirPort och Bluetooth konstant aktiverat.

Nytt grafikkort
Numera sitter det ett ATI Mobility Radeon 9700 i PowerBook 15", modellen i den äldre generationen heter 9600. Dessutom så kan man nu välja att bestycka kortet med hela 128MB VRAM, vilket vår testmaskin är. Om detta verkligen ger ökad prestanda i annat än spel eller om det bara är ett säljknep återstår också att reda ut framöver. Klart är dock att Quartz Extreme i OS X har nytta av ett stort videominne, speciellt när man har en extra skärm ikopplad. QE använder nämligen OpenGL för att konvertera varje fönster till en textur som läggs i videominnet. Det som inte får plats i VRAM måste läggas i RAM, som arbetar långsammare mot grafikprocessorn. Funktioner som Exposé går också som väntat betydligt smidigare på vår PowerBook jämfört med en äldre variant av PowerBook 17" med 64MB VRAM när vi provar med en 23" Cinema Display. Men återigen, nytta eller skryt - vi lämnar frågan öppen tills vidare.

Snabbare Superdrive och större hårddisk
Superdriven är nu uppe i 4x och hårddisken är 80GB som standard i 1,5Ghz-modellen. Vårt exemplar har den långsammare hårddisk-varianten, 4200 varv/min. Fabrikatet är Fujitsu och buffertminnet är 2MB. Nu är även AirPort Extreme standard på alla PowerBooks, vilket är bra.

Temperatur och ljudnivå
Vår PowerBook 15" blir faktiskt något varm, även när den bara får ström från batteriet. Det är inte speciellt besvärande som exempelvis första generationens PB12" kunde vara i mångas tycke. Men skillnaden jämfört med en 1GHz PB17" är märkbar. PowerBook 17" 1GHz är sval på ovansidan, PowerBook 15" 1,5GHz är ljummen. Det stora problemet kommer dock när strömadaptern är ikopplad och batteriet laddas. Då blir vårt exemplar märkbart varmare, speciellt på vänster sida där batteriet sitter. Eftersom det är svårt att skriftligt beskriva temperatur och hur den upplevs så nöjer vi oss med att konstatera att vårt exemplar blir varmare än tidigare modeller. Undertecknad upplever inte temperaturen som ett stort problem, dock kan det tänkas att personer med anlag för handsvett är av en annan uppfattning.

Vad gäller ljudnivån så är vår PowerBook knäpptyst hittills, vilket är mycket positivt. Tunga applikationer och idogt användande under ett par dagar till trots så har fläkten inte startat en enda gång. Hårddisken är också mycket tystgående.

Mjukvara
PowerBook 15" kommer förinstallerad med Mac OS X Panther och de vanliga i-programmen, inklusive iLife 04 med iDVD och GarangeBand. Nämnas kan också att Classic och samtliga språkpaket också är installerade från början, så för den som vill få ut ett par hundra MB extra ledigt utrymme på hårddisken så rekommenderas en anpassad ominstallation av Panther. Alla medföljande program går sedan att återinstallera med medföljande Software Restore-DVD. Vill man bara göra sig av med onödiga språkpaket så finns bland annat Yuopi Optimizer för detta ändamål.

I övrigt känns vår PowerBook 15" rapp och fräsch. Rent prestandamässigt är det svårt att säga någonting annat utan att göra rena mätningar, detta kommer vi dock att återkomma med. Skärmen är ljusstark och relativt okänslig för betraktningsvinkel. Det bakgrundsbelysta tangentbordet är en häftig finess, även om vi misstänker att den enda gången det kommer till användning är när man ska stila inför andra.

Slutsats

Apple har gjort en snygg och väntad uppdatering av Powerbook G4 serien. Priserna är lägre och leveranserna av dom nya maskinerna tog endast ett par veckor ifrån lanseringen vilket är positivt. Eftersom vi ser förseningar i Xserve G5 leveranserna och uppdaterade Power Macintosh G5 lär vi få vänta ett tag till innan vi får se Powerbook G5.

Vi skrev redan vid lanseringen att flera modeller levereras med alldeles för lite internminne - 256MB i tre modeller och 512MB i toppmodellerna. 99mac rekommenderar en 512MB uppgradering vilket kostar 2.400kr ifrån AppleStore och 1.095 ifrån exempelvis Macoteket.

För den som kan leva utan bakgrundsbelyst tangentbord, 128MB grafikminne och möjligheten att bränna DVD-R skivor i sin bärbara dator är Powerbook G4 15" Combo vårt köptips. Det skiljer flera tusenlappar till toppmodellerna - lägg pengarna på rejält med internminne och roliga tillbehör som en iSight, Airport basstation eller kanske en iPod?

Prisskillnaden på internminne gör att en order ifrån återförsäljare är mest attraktivt - du sparar minst en tusenlapp som du kan använda till annat.

Se våra bilder på nya Powerbook 15" 1.5GHz

Läs mer om 99mac-medlemmarnas åsikter om nya Powerbook G4 – över 300 inlägg redan!

Handla Powerbook G4 ifrån AppleStore

Senast redigerat 2004-05-13 21:57
  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 19:09

nån som har provat att spela på den?

En artikel på ca 1100 ord, och det enda jag hittar som jag inte kan läsa i produktspecen hos apple är att den känns något varmare än tidigare modeller, samt att batteritiden är ca 2,5 h. Ser fram emot de mer konkreta granskningar ni har planerat.

Edit:
Det där lät spydigare än jag hade tänkt mig... men artikeln ställde väldigt många frågor och gav ganska få svar...

Senast redigerat 2004-05-13 19:59
Ursprungligen av Hagelin:

En artikel på ca 1100 ord, och det enda jag hittar som jag inte kan läsa i produktspecen hos apple är att den känns något varmare än tidigare modeller, samt att batteritiden är ca 2,5 h. Ser fram emot de mer konkreta granskningar ni har planerat.

Testlabbet använder två olika begrepp: Granskning och Testad.

Granskning innebär kort att vi fått en chans att bilda oss en första uppfattning om en produkt. En granskning resulterar inte i betygssättning.

Testad innebär att en eller flera testlabb-medlemmar använt produkten under en period för att se om den verkligen lever upp till förväntningarna och om det dyker upp något oväntat under testperioden. Ett test resulterar i ett betyg 1-5.

I ovanstående fall (och precis som Xserve granskningen) har vi under en kort tid fått tillgång till maskinerna. Pär-Joel som skrivit ovanstående fick sin Powerbook G4 1.5GHz i förrgår och när han bildat sig en bättre uppfattning kommer ett testbetyg.

Tusan, du hann svara innan jag hann posta ändringen av mitt inlägg... se ovan...

  • Medlem
  • 2004-05-13 21:51

Jag har testat temperaturen på min 15" PowerBook 1,5 GHz under några dagar med programmet Temperature Monitor.

Jag vet inte hur pålitligt programmet är, men de värden jag har fått kan ni se i diagrammet nedan.
Kan också nämna det att jag har lyckats få igång min fläkt. Hör och häpna, ... den hörs aningen mer än hårddisken. Det är helt otroligt. Om man spelar musik i högtalarna på ungefär halva volymen då hör man den inte alls. Imponerande. Naturligtvis gick fläkten igång när jag spelade iTunes, surfade, hade ett tiotal program öppna, installerade program, ... ja ... jag var inte snäll mot den. Men det ska den tåla tycker jag, det är därför jag har uppgraderat mig från en PB Pismo till en AluBook 1,5GHz.

Vidare kan jag säga att fläkten gick igång vid 61°C på min PB men det kan man se i diagrammet nedan. Kurvans topp når strax över 61°C och sedan går ner ganska snabbt. Fläkten tar allså ganska kort tid på sig att kyla ner processorn och då är temperaturen ca 55°C.
Stömspararen i systeminställningarna för ovanstående "behandling" av processorn har varit på "Bästa prestanda". När Powerbooken däremot hämtade sin kraft från batteriet då var temperaturen stängdigt en bra bit under 50°C.

I övrigt, om man ställer in strömspararen på "Anpassa" eller "Automatiskt", verkar processortemperaturen hålla sig under 55-56°C vilket gör att fläkten inte går igång.

Detta är en så länge preliminära slutsatser. Jag fortsätter att testa "Anpassa" och "Automatiskt" och återkommer senare med resultatet.

/Zoran

Förklaring för diagrammet.
Kurvans topp uppåt innebär att fläkten har startat vid en viss temperatur. Enligt diagrammet var det vid ca 61°C. Kurvans topp neråt däremot innebär att dator har försatts i vila (av mig själv) varpå, efter att den har väckts från vila, har temperaturen börjat stiga igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 03:29

Har den skäggige bara ett ansiktsuttryck?

Kan rapportera att på lillebrorsan går fläkten igång om man spelar spel som drar processorkraft och grafikkort, alltså inte Snood

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 08:28
Ursprungligen av Björnström:

När vi testar kapaciteten i vårt exemplar med ett kommando i Terminalen så får vi veta att den är 4488...

Vad är det för ett kommando? Vill också testa...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 09:16
Ursprungligen av chokladzingo:

Vad är det för ett kommando? Vill också testa...

I terminalen, kör: ioreg -l -w 0 | grep IOBatteryInfo

Rapportera gärna ditt resultat här: Testa batterikapaciteten på din bärbara mac

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-14 08:49

<i>Klart är dock att Quartz Extreme i OS X har nytta av ett stort videominne, speciellt när man har en extra skärm ikopplad. QE använder nämligen OpenGL för att konvertera varje fönster till en textur som läggs i videominnet. Det som inte får plats i VRAM måste läggas i RAM, som arbetar långsammare mot grafikprocessorn. Funktioner som Exposé går också som väntat betydligt smidigare på vår PowerBook jämfört med en äldre variant av PowerBook 17" med 64MB VRAM när vi provar med en 23" Cinema Display. Men återigen, nytta eller skryt - vi lämnar frågan öppen tills vidare.</i>

Bare Feats har testat 128 MB mot 64 MB modellen. Det är mkt små skillnader och påverkar knappt QE, inte ens med en Cinema Display inkopplad.

http://www.barefeats.com/pb12.html

  • Oregistrerad
  • 2004-05-14 09:41
Ursprungligen av mattan:

Bare Feats har testat 128 MB mot 64 MB modellen. Det är mkt små skillnader och påverkar knappt QE, inte ens med en Cinema Display inkopplad.

Bare Feats testar egentligen ingenting annat än att öppna och stänga tomma fönster, vad jag förstår. Eftersom det sitter samma GPU på korten så borde det heller inte bli någon skillnad där. Skillnaden i fönsterhantering med en 23" Cinema Display är definitivt märkbar, speciellt F9-funktionen med många fönster öppna. Nu sitter det iofs en något äldre modell av Radeon Mobility i den PB17" som vi jämfört med, men VRAM är 64MB. På den räcker det med 5 öppna fönster på cinemadisplayen för att F9-funktionen ska börja hacka rejält. På vår nya PB15" så måste man öppna över 20 fönster för att samma hack-effekt ska uppstå. Så visst har QE nytta av mycket VRAM, till det riktiga testet av nya PowerBook ska vi försöka hitta ett bra sätt att mäta upp detta.

1
Bevaka tråden