Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska den vara så slö?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-15 22:37

24MB är säkerligen ett jävla problem
Fast du menade väl GB

Skivverktyg, "systemmedelanden" (log-läsare) m.m. hittar du i verktygsprogramsmappen i programmappen.
Kolla på med 'man fchk' i terminalen om det går köras på systemdisken…

Jo visst menade jag 24GB.

Nu har jag hittat console.log. Vad skall jag titta efter, eller vad skall jag göra med den?

Jag kom på att skivavbildningen fungerade på det första två programmen som jag installerade i förrgår efter att jag ominstallerade OSX. Men nu fungerar inte heller de .dmg-filerna att köra. Så det bör inte vara något fel på mina .dmg-filer. Det borde vara något strul med skivavbildningsprogrammet. Går det att installera om bara skivabildnings programmet?

• Oregistrerad
  • 2004-05-16 11:21
Ursprungligen av divander:

Nu har jag hittat console.log. Vad skall jag titta efter, eller vad skall jag göra med den?

Kolla lite efter felmeddelanden som har med diskutility att göra…

Citat:

Jag kom på att skivavbildningen fungerade på det första två programmen som jag installerade i förrgår efter att jag ominstallerade OSX. Men nu fungerar inte heller de .dmg-filerna att köra.

Hm… och du hade kollat rättigheterna?
(Instllationer kan tyvärr strula til ldet med sådant…)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-16 11:32

Arkiverade du och installerade? eller körde ru en "ren" installation?

Troligtvis så var det en massa knas på datorn från börjar, rent mjukvarumässigt. När du installerade och arkiverade så följde kanske "strulet" med. Om du har möjlighet, prova att göra en helt ren installation utan att arkivera de gamla inställningarna, om du inte gjorde det.

Tråkigt att ditt första möte med macen skulle bli så här!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-16 11:42

Vad är det för image filer du kör? Är det program installationer? uppkommer problemet kanske efter att du har installerat dågon tredje parts programvara?

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-16 12:19

Det här är en intressant diskution, jag ska ju uppgradera min "nya" iMac G3a 500 Mhz med mera ram, då den bara har 192mb i sig, någon som vet, är båda minnes platserna åtkomliga eller kan jag bara använda en plats? Det står på lowend macs att man kan ha upp till 1 gb ram i den, sen har jag ju inte Mac OS X 1.3 heller, då jag bara har G5 skivan som man får med vid datorköp, och det är ju en DVD. Så jag antar att man är tvungen att köpa ett ex till av OSX 10.3, suck! Någon som kör OS X på en G3 500 Mhz?
Meningen med uppgraderingen är ju att mor och far och syster ska kunna använda den till surfning, office, MSN och lite mp3 musik lyssning, så det är ju inte så krävande användning. Jag själv kör ju min härliga G5a hehe...
Finns det 512or i SDRAM PC100? eller bara 256?

• Oregistrerad
  • 2004-05-16 12:24
Ursprungligen av Ovsing:

Det här är en intressant diskution, jag ska ju uppgradera min "nya" iMac G3a 500 Mhz med mera ram, då den bara har 192mb i sig, någon som vet, är båda minnes platserna åtkomliga eller kan jag bara använda en plats? Det står på lowend macs att man kan ha upp till 1 gb ram i den, sen har jag ju inte Mac OS X 1.3 heller, då jag bara har G5 skivan som man får med vid datorköp, och det är ju en DVD. Så jag antar att man är tvungen att köpa ett ex till av OSX 10.3, suck! Någon som kör OS X på en G3 500 Mhz?
Meningen med uppgraderingen är ju att mor och far och syster ska kunna använda den till surfning, office, MSN och lite mp3 musik lyssning, så det är ju inte så krävande användning. Jag själv kör ju min härliga G5a hehe...

Börja du med att sätta in en 256:a (för 384) eller så, och 10.3 så får du se om dom gillar vad dom ser - om så så köp sedan en till (512) eller en 512:a (768)…
Men för surf/mp3/office så räcker 384 hyfsat väl.

Fast detta är ju lite kidnappning av tråden

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-16 12:28
Ursprungligen av Ovsing:

Jag kör bla OS X 10.3 på en powermac G3 400 med 512 MB, det funkar kanon till det du anger att du vill göra. Så vitt jag kan läsa mig till, så kommer du åt båda minnes platserna. PC 133 minnen är väll bakåtkopatibla? Däremot så är gamla macar ganska kräsna på minnen, så jag rekomenderar att du köper av en mac- butik. Macoteket i stockholm säljer 256 MB PC100 minnen till din modell för 999kr, köp två sånna så kommer det att funka fint. Problemet är väll bara att för två tusen spänn så kan du hitta en beg. powermac G3a med 640MB ram på "troget där de säljer mac, vars namn ej går att skriva i detta forum".

...eller kan man kanske fuska? m a c t o r g e t . n u

Nu fungerar det. Jag hade en skiva i, och när jag tog ur den så fungerar det. Ibland är det lite konstiga och ologiska ingrepp som behövs. Tack för hjälpen!

Ursprungligen av divander:

Nu fungerar det. Jag hade en skiva i, och när jag tog ur den så fungerar det. Ibland är det lite konstiga och ologiska ingrepp som behövs. Tack för hjälpen!

Jo det första man tänker på är inte direkt att det kan bero på att man har en cd i datorn men detta felet är trevligt nog fixat i 10.3

kör en g3 powerbook på 400Mhz....med 10.3 och 512 i ram har jag inga som helst problem med hastigheten...den känns tvärtom ganska snabb. sätt in lite mer minne så blir det nog bra.

Bevaka tråden