Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar Radeon Enabler?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-22 22:49

Hämtade precis detta program. Med det så kan man aktivera funktioner som följer med på retailversionen av mitt grafikkort (radeon 9000 pro) men inte i det inbyggda från början som följer med Apple-datorn. Man kan ställa in lite funktioner, t ex välja ett program (spel) och sen ändra Performance, FSAA, Anisotropic Filtering och Vertical Sync. Jag testade att sätta allt på det bästa på spelet Quake 3 och sen starta det. Spelet gick långsammare, och såg ännu snyggare ut än vad det gör när jag har allt på max i Quake 3! Hur kan det komma sig att detta program kan göra spel snyggare än vad själva speltillverkaren låter en ställa in i själva spelet?

Vet inte så mycket om hur just Radeon Enabler funkar, men om det nu är så att de 9x00 som följer med macen har vissa saker "avstängda", såsom tex FSAA (FullScreen Anti-Aliasing) och RE då slår på dom igen du kommer märka en markant skillnad, särskilt om FSAA kommer igång, eftersom den ju just förbättrar kantutjämningen.

Programmet i sig gör inte spelat snyggare än vad speltillverkaren hadde tänkt, tvärtemot så gör det att spelet kan dra nytta av de funktioner som speltillverkaren faktiskt hadde tänkt. (eller iaf lagt in "stöd" för)

jolå

Här har man också installerat uppdateringen från ATI (4.2.5) och tillägget Radeon Enabler, vad var det bra för?? trodde i min enfald att x skulle bli snabbare men inte, är det bara om man spelar med datorn man "behöver" det där?? Då kanske jag (som inte spelar med datorn) kan ta bort det, eller??

Vad är det man ska välja när man går in i ATI display/3D ?? är det displayen/ett program/spel eller vad?? framgår inte heller av read me filen som jag börjat läsa efter 7 år

Kan bara meddela att skräcken kom efter ombootningen efter Radeon Enabler installationen, skärmen var otäckt BLÅ ett låångt tag

Har en MDD 1.25 med ATI 9000 (tydligen sitter det PRO kort i "alla" nyare macar)

• Oregistrerad
  • 2004-05-24 14:59
Ursprungligen av appletalk:

Kan bara meddela att skräcken kom efter ombootningen efter Radeon Enabler installationen, skärmen var otäckt BLÅ ett låångt tag
)

Det upplevde jag också! TIll slut tving-startade jag om datorn och då funkade det som vanligt igen.

Varning!

I och med installationen har ljudet i min dator ballat ur, brusar när man ökar volymen o den är i övrigt som i "mute" läge dvs går inte att lyssna högt på musik o annat längre. Ska kolla om det kan bero på annat men tvivlar starkt inga problem på 6 mån men efter igår så strular det, så den som inte behöver uppdatera skit i det.

//

Ursprungligen av appletalk:

I och med installationen har ljudet i min dator ballat ur, brusar när man ökar volymen o den är i övrigt som i "mute" läge dvs går inte att lyssna högt på musik o annat längre. Ska kolla om det kan bero på annat men tvivlar starkt inga problem på 6 mån men efter igår så strular det, så den som inte behöver uppdatera skit i det.

//

Japp installerade om ATI's egna drivrutiner 4.2.5 igen o problemet är borta.

1
Bevaka tråden