Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microfån till mac..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har hittils inte fått någon mikrofon till macen att fungera...
jag vet inte om det är så att jag inte hittar rätt inställningar, vilket iofs vore konstigt då jag petat och pillat på princip allt jag hittat...
och så kan jag ju undra om det finns något sätt att testa mic-ingången efter ifall det skulle vara något fel där...men det vore ju nästan dumt...
men iaf...finns det kanske något litet som man kan trixxa med som just jag missat? *nyfiken*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-10-09 12:50

Har du ingen macspecifik mikrofon (plaintalk) så behöver du en adapter.

Kanske det som är fel?

• Oregistrerad
  • 2001-10-09 12:53

Måste tyvärr säga att det inte går att använda vilken mic som helst. Det ska vara en förförsärkare i micen, vilket inte är särskilt vanligt. Vilket gör att det nästan bara fungerar med Apples egna micar. Det är klart man kan koppla micen via en förstärkare, om man nu har en med rätt i/o.
Skulle du däremot ha en Apple-mic redan så är det antingen fel på ingången vilket inte är så troligt. Eller så är det något du har petat på. Hur har du försökt få in ljudet? Genom vilket program?

Följande vettiga lösning för micar till mac från Griffin Technology:

The iMic™ universal audio adapter is a USB device that allows the connection of virtually any microphone or sound input device to the iBook, G4 Cube, Titanium PowerBook G4 or any other Mac with USB ports. Currently shipping,the iMic supports both line and Mic level input as well as line level output for any USB capable computer. By using USB, the iMic provides significantly superior audio input and output performance over built in audio. The iMic is a must have product for people who are serious about getting high quality audio in or out of their computers. The iMic not only provides amazingly high quality performance but isremarkably inexpensive at a suggested retail price of $35.

Om iMic - klicka här

Olle

Om jag minns rätt är det så att när man använder en (normal) kort plugg, tror macen att det är en line-signal. För att macen skall fatta att det är en mic, krävs lång plugg. Om det är en förförstärkare i apple-micarna vet jag inte.

Förmodligen är det flera kontaktbleck inuti "in"-kontakten i macen som behandlar signalen olika beroende på om den tror att det är line eller mic (kort resp lång plugg). Skillnaden mellan line o mic är väl impedansen, men teorin och hur det beter sig kommer jag inte ihåg.

Även MacAlly har en kombinerad grej som funkar både som mic och adapter för fler inkopplingar av vanlig mic- och -lineplugg.

ööh...hade faktiskt inte den blekaste att jag inte kunde använda min vanliga mic till mac
fast nu när jag tänker efter så har jag säkert hört talas om det någon gång...jaja..får nog bli en usbmic framöver tack för hjälpen iaf

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-10-16 12:17

Griffin har också en adapter som gör att man kan använda vanlig mic till Macens ljudingång. Billigare än iMic och troligen mindre bekymmer (jag har själv aldrig lyckats få bra ljud med USB-iMic + vanlig mikrofon).

Ett alternativ till är att köpa en mikrofonförstärkare hos någon lokal musikhandlare och använda den på linjeingången.

1
Bevaka tråden