Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Norton Utilities och SystemWorks

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 13:51

Det händer ofta att man stöter på människor vars datorer är extremt långsamma, konstiga och kraschbenägna, och gissa varför? Jo, de envisas med att "reparera" filerna med Norton Utilities och andra Norton-verktyg, eller att defragmentera och mixtra med datorn helt i onödan. Folk borde sluta använda Norton Utilities och SystemWorks.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-29 14:00

Håller med, även om du generaliserar en aning:
defraggen är OK, dvs inte sämre än nån annan defrag - även om det sällan gör nån större skillnad, utan kan i värsta fall göra datorn trögare. men de e alltså inte Nortons fel, utan att defrag (ovasett vilket program man använder) ofta är onödig.
Men dom andra verktygen ska man sky. Har dom förresten inte slutat uveckla för Mac?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 14:15

Jepp. Vid en hårddiskoptimering kan exempelvis systemfilerna flyttas till långsammare sektorer på hårddisken. Dessutom är det i regel helt fullständigt onödigt.

Allra värst är de stackare som fortfarande sitter fast i OS 9 och som har Norton FileSaver (borde egentligen heta FileTrasher) igång, vilket gör att allt går som sirap eller tapetklister.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2004-05-29 14:39
Ursprungligen av Mondo:

Jepp. Vid en hårddiskoptimering kan exempelvis systemfilerna flyttas till långsammare sektorer på hårddisken. Dessutom är det i regel helt fullständigt onödigt.

Allra värst är de stackare som fortfarande sitter fast i OS 9 och som har Norton FileSaver (borde egentligen heta FileTrasher) igång, vilket gör att allt går som sirap eller tapetklister.

Jo. Men jag måste säga att OS9 utan Norton hade varit ett kostsamt helvete. Gu' vet hur många gånger man klarade sig undan med blotta förskräckelsen tack vare Doktorn - räddaren i nöden. Det måste varit hundratals.
Jag är väl alldeles för sentimental, men det känns faktiskt lite taskigt och tråkigt att dom misslyckats så fullständigt på OSX.

Ursprungligen av Mondo:

Jepp. Vid en hårddiskoptimering kan exempelvis systemfilerna flyttas till långsammare sektorer på hårddisken.

Långsamma och snabba sektorer?
Hur funkar det snurrar inte hela skivan i en å samma hastighet? Eller har det med å göra att de inre spåren läses långsammare än de yttre bara för att de ligger närmare kärnan... ...eller hur det nu var?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 15:24

Äsch, det är ju bara att göra backup en gång om dagen.

Ursprungligen av Mondo:

Det händer ofta att man stöter på människor vars datorer är extremt långsamma, konstiga och kraschbenägna, och gissa varför? Jo, de envisas med att "reparera" filerna med Norton Utilities och andra Norton-verktyg, eller att defragmentera och mixtra med datorn helt i onödan. Folk borde sluta använda Norton Utilities och SystemWorks.

Word!

• Oregistrerad
  • 2004-05-29 22:25

Körde Systemworks defrag på min iBook, resulterade i att halva diskens filer blev 0k. Hade inte gjort backup på en del projekt jag jobbade med som i sin tur höll på att resultera i inkomstborfall, allt ordnade sig till sist.

Hur som helst, nu rör jag aldrig skit som kommer från Symantec nå mer. Har t.o.m. bytt virusprogram på dom PC datorer jag är ansvarig för på jobbet till Avast.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-29 22:31

Jag slutade använda Norton Utilities i och med lanseringen av Mac OS 8.

1
Bevaka tråden