Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tre gånger under dom senaste 24 timmarna har jag fått Virus skickade till mig under olika namn. Varje gång har mailinnehållet varit:

Hi! How are you?

I send you this file in order to have your advice

See you later. Thanks

Det verkar som om själva attachment alltid ser olika ut och har olika filändelser. Men varje gång så mailar den till alla i adressboken...

Varning!

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-28 09:26

Det är SirCam.. Läs mer på Symantec AVCenter

[ 28-08-2001: Meddelandet ändrat av: kent ]

Jag har fått samma av nån fjant med [email protected] som avsändare.. hela tiden med olika IP adresser men inom samma serie.

Det jobbiga var att mailen var på 252kb, o 5,9Mb.. sänkte min mailserver till o från.
(gammal skrot 9500/180MP OS.8.6)

men men... jag satte en block på incoming SMTP för både @vdb.fr samt hans IP serie.. 193.252 (har jag för mig)

någon annan som råkat ut för samma tomte?

jag fick just två till...hmm...

  • Medlem
  • International user
  • 2001-08-28 10:02

Jag rekommenderar att alla som är infekterade går till den här sidan och laddar ner verktyget som tar bort den..

SirCam Removal Tool

SirCam-viruset är ett av de mest seglivade hittills faktiskt. Har du fått det först nu så kan du nog skatta dig lycklig, det har gått runt ett bra tag, Computer Sweden varnade för det för det i juli och sedan dess har de fått skriva om det många gånger.

Sircam-viruset sprids i rekordfart
Otäcka Sircam-viruset sprids snabbt
Slarviga semesterfirare förvärrar virusplågan
Envist Sircamvirus drabbade Svanströms

Viruset tar en slumpmässig fil från användarens dator och mejlar den till alla i adressboken. Den tar filens namn och lägger i rubriken på mejlet, på så sätt kan det se ut som ett rätt naturligt mejl ibland, och det går inte heller att filtrera bort utifrån rubrik. Filen som skickas får dubbla filändelser eftersom det på PC är vanligt att filändelsen döljs. Så om filen heter text.doc.bat så ser pc-använderaren bara text.doc och tror att det är ett vanligt worddokument som han då dubbelklickar på och vips är han smittat.

Det har redan hänt att hemliga dokument läkt ut, ett känt exempel är när en dator från någon som jobbar för den Ukrainska presidenten skickade iväg hemliga filer.

Infekterad ukrainsk president läcker hemliga dokument

Naturligvis drabbar det bara pc-datorer med programvara från Microsoft...

[ 28-08-2001: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Jag har blivit bombad av samma person varje gång. Har fått en massa filer som handlar om Vallentuna kommun.

Ishallen, entreprenadmöten osv. Någon som vill läsa?

Jag blev bombad av samma person både på min privata och på min jobbadress?¿.

Tog reda på tokfan och ringde honom (skivbolag i göteborg). Han tyckte det hela var mycket pinsamt. Dessutom hälsade jag honom att han skulle skaffa mac!!!!!! YEAH!

1
Bevaka tråden