Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rånad på iPod!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-10 14:14

Nja.. kanske inte än. Men man hör lite då och då att folk blivit rånade på sina mobiltelefoner. Men hur är det med mp3-spelare? Den är ju både liten och lätt att ta ifrån någon. Alla går ju inte med den i byxfikan precis, utan har den smidigt i näven för att snabbt kunna byta låt och justera volym. Någon som blivit rånad på sin iPod eller vet något fall? Jag kanske låter överdrivet orolig men kanske är min oro befogad när iPoden är en sådan ögonsten.

Läste att man i England sett en ökning på rånen som rör mp3 spelare för dom som har vita hörlurar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-06-10 14:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Läste att man i England sett en ökning på rånen som rör mp3 spelare för dom som har vita hörlurar.

Dag eller natt? Minns du om det stod något om det?

Försök råna mig på min iPod så lovar jag att en av oss lämnar platsen i ambulans. Vem det blir är en öppen fråga, men jag ger inte bort det frivilligt...

  • Medlem
  • 2004-06-12 13:51
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Försök råna mig på min iPod så lovar jag att en av oss lämnar platsen i ambulans. Vem det blir är en öppen fråga, men jag ger inte bort det frivilligt...

Jag skulle inte äventyra mitt liv för en ipod, men jag kan hålla med dig. De skulle få kämpa för den ganska rejält och jag skulle inte visa någon pardon

Men tanken har slagit mig när jag gick med min väska ibland till jobbet med bärbar mac, ipod, mobiltelefon, handdator, och extern hårddisk. Värdet på väskan låg nog på 35.000 - 45.000 kr

Inget man vill bli av med i första taget...

Ursprungligen av odin:

Men tanken har slagit mig när jag gick med min väska ibland till jobbet med bärbar mac, ipod, mobiltelefon, handdator, och extern hårddisk. Värdet på väskan låg nog på 35.000 - 45.000 kr

Känner igen det där. Tror det gäller att se ut som om man inte har nåt värdefullt på sig. Jag har t.ex. en vanlig ryggsäck med datorn i.

Ciryon

Läs detta i Aftonbladet. Har man en dator från Apple blir man på sin höjd hånad av ignoranta peze-troll. Har man en iPod är man helt plötsligt ett legitimt rånoffer.

  • Medlem
  • 2005-07-04 14:22

Jag var i London för några månader sedan, vi gick till en marknadsplats på eftermiddagen, jag lyssnader på min iPod och botaniserade bland stånden. I ett av stånden stod en 80-årig tant som sa till mig att jag lägga ner iPoden p.g.a att tjuvar tittade efter folk som hade vita hörlurar i öronen. Hon sa också att när tjuvarna tagit iPoden tog det inte 10 minuter innan dem var sålda.

Tänk vad 80-åriga engelska tanter kan...

Ursprungligen av Henke:

Tänk vad 80-åriga engelska tanter kan...

Ha ha! Underbart!

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-06-10 14:27

Original artikeln:
http://www.thisislondon.co.uk/news/articles/9292569 (Verkar vara nere)

Macworld UK's Editor in chief, avfärdar dock det hela som en "urban Myth":
http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=8309 (Längst ner)

Ursprungligen av Mattias L:

Macworld UK's Editor in chief, avfärdar dock det hela som en "urban Myth":
http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=8309 (Längst ner)

Har för mig att Apple-kritiska Råd&Rön helt seriöst citerade den här myten i vintras; att iPod-ägare är så fanatiska att de hellre löper risk att bli rånade än byter till lurar i annan färg.

Så mycket får man INTE älska ett varumärke i den tidningen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-12 02:02

Jag blev robbad i London på min mobil för ett tag sedan,,, mitt i ett samtal så är det någon som rycker min mobil ur handen på mig bakifrån, när jag vänder mig om så ser jag 6-7 killar som springer åt olika håll ut i folk havet,,, proffs.. haha.. Detta hände mitt på dagen vid Tottenham Courtroad,,, så det var bara att garva å gå hem.. Konstigt nog så var det nog bara jag som vann nått på det hela, för mobilen var ändå på sista versen och jag fick en ny på min försäkring..

Ursprungligen av Fredric:

Jag blev robbad i London på min mobil för ett tag sedan,,, mitt i ett samtal så är det någon som rycker min mobil ur handen på mig bakifrån, när jag vänder mig om så ser jag 6-7 killar som springer åt olika håll ut i folk havet,,, proffs.. haha.. Detta hände mitt på dagen vid Tottenham Courtroad,,, så det var bara att garva å gå hem.. Konstigt nog så var det nog bara jag som vann nått på det hela, för mobilen var ändå på sista versen och jag fick en ny på min försäkring..

Tur , eller otur att det hände på en av Londons mobilaffärstätaste gator. Fast din första tanke kanske inte var att köpa en ny.......

därför går man omkring med TVÅ portföljer, en med datorn, och en sånhär: http://securityarms.com/20010315/galleryfiles/0100/132.htm

Ursprungligen av AUTOMATTI:

därför går man omkring med TVÅ portföljer, en med datorn, och en sånhär: http://securityarms.com/20010315/galleryfiles/0100/132.htm

Hahaha!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-07-04 17:20

På tal om ingenting... Blev avsnodd en öl som jag hade i handen på dansgolvet en gång i tiden. Hann dock se vem en av dom var men de va så otroligt snyggt gjort så de va liksom bara att gratulera dom.

Det skrämmande att rånen ökar, alltså att man under hot måste överlämna något. Att bli bestulen, antingen via väskryckametoden eller obemärkt är ju också illa, men inte så illa som rån. (Tänkte bara kommentera skillnaden mellan rån och att bli bestulen.)

Intressant vinkling:
15-åring mördad för iPod

Edit: Äh. Det var ju samma som ovan.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-06 15:52
Ursprungligen av Rickard A:

Intressant vinkling:
15-åring mördad för iPod

Edit: Äh. Det var ju samma som ovan.

Sånnt är läskigt! Tänk om det skulle hända här? När det gäller iPod's så har jag inte hört nått om mord eller misshandel, men jag vet att folk med mopeder hra blivit misshandlade. Visst är det olika prisklass på en moped och en iPod, men dom där tjuvarna gör nog vad som behövs för att få det dom vill... Nu vågar jag inte gå med iPod lurar, så jag bytte till Koss

Jag har blivit rånad, dock inte i London utan här hemma i ett område nära mitt hem. Blev rånad på min mobiltelefon, pengar och SL kort.

en jävligt märklig grej. När jag blev rånad (var ganska seriösa killar. pistol mot mig och högg polaren)
så plockade dom mobil och id å skit. Mobilen ville jag inte ens ha. 500kr fick jag en ny på försäkringen som jag sålde för 800pix och köpte en annan.

Det märkliga var att dom inte tog sneakersen. Hade iaf ett andrahandsvärde på en 700.
nya var dom med.

ja se malmö.

  • Medlem
  • 2005-07-06 21:58

Steve Jobs ringde själv till familjen som blivit drabbad av "iPod mordet"

Saxat från MacMinute:
Steve Jobs calls family of stabbing victim
July 6 - 12:46 EDT Apple CEO Steve Jobs personally called the family of a 15-year-old who was murdered last week in New York to steal his iPod, reports CNN. "He told me that he understood my pain. He told me that if there is anything -- anything -- anything he can do, to not be afraid to call him. It really lightened me a bit," the victim's father, Errol Rose told The New York Times.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-07-07 11:11

För det första ska man skilja på rån-mord, rån och stöld.

Rån-mord - Personen blir rånad, mördad och dumpad.

Rån - Personen blir hotad att lämna ifrån sig sina saker.

Stöld - Någon tar personens saker utan att säga något till personen. Oftast väldigt diskret, dock inte alltid. (tx.e dom som ryckte Fredrics mobil ur handen på honnom när han använde den, eller väsk ryckare)

Personligen har jag inte blivit utsatt av något av dessa sakerna.

1
Bevaka tråden