Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hmm ny PowerBook?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-29 09:27

Enligt ComputerSweden så kommer det ny PowerBook G4 i höst?
Stämmer detta någon som vet. Artiklen ser ut så här:
"Apple sänker priserna på PowerBook G4
Efter drygt halvår på marknaden säker(ja de har glömnt n´et) Apple priserna kraftigt på sin nya PowerBook G4 i titan så mycket som 4000 kronor. Prissänkningen berör modellerna 400- respektive 500-MHZ-processorn.
Apples nya PowerBook G4 i titan kommer med nya modeller senare i höst. De nya prissänkta modellerna har tjocklek på 2,54 cm, en vikt på 2,4kg 15,2 tums bildskärm."

CS har ju ingen koll på Mac fronten men kan ändå dra sina egna slutsatser..

Det har väl spekulerats länge i en rev.B av Titanium. Då med bättre grafikkort samt möjlighet till CD-RW o kanske även DVD-R

men vi får väl se i Seybold..(om Paris Jobs uppgifter att Paris inte bjuder på hårdvara stämmer)

Vi kan nog räkna med en uppdaterad Powerbook G4 på Seybold. Över ett halvår sedan den introducerades nu...

Jag gissar på:

-Nytt grafikkort: Geforce 2 Go (ATI´s Mobility Radeon 7500 släpptes ju nyligen)
-Också det gamla vanliga: Snabbare processorer, mer minne, större hårddiskar

Har svårt att se att Apple släpper en helt ny iMac på Seybold, då mässan riktar sig mot professionella användare.

Nytt grafikkort är alla eniga om, skall bli intressant o se vilket det blir.

Tror du missade en sak Jon.. CD-RW möjligheten. Den tror jag garanterat kommer.

Försöker Apple marknadsföra sin Ti som en komplett mobil redigerare behövs även denna möjlighet. O varför inte även en DVD-R möjlighet (om dom nu inte gjort Ti för tunn för att kunna få plats med en sån enhet som vissa rykten gjort gällande).

Tror det var Dell som släppte just en sådan bärbar dator inkl Firewire o DVD-R under våren.

CD-RW är en solklar uppgradering. Nytt grafikkort är inte något som jag skriker över - men visst är det kul att ha något fetare under huven.

DVD-R på min Powerbook? Nja, det tar ju timmar och åter timmar att bränna en skiva. På batteri - knappast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-31 16:41

Computer Sweden är väl inte världens seriösaste tidning (även om dom försöker få den att verka vara det). Jag vet. Jag har jobbat där...

Fast att det kommer nya Powerböcker under hösten är väl ingen riskabel gissning. Fast att påstå att så är fallet, är ren spekulation.

Sett till Apples historia är det mer än ren spekulation, skulle jag vilja påpeka.

Ang CD-RW, ja det är nog att vänta också. Men jag tar hellre ett 32MB grafikkort och en skärm som klarar högre upplösningar. Stekt en CD har jag aldrig gjort från en bärbar, konstigt nog. Trots att möjligheten funnits.

[ 01-09-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Oregistrerad
  • 2001-09-01 11:48

Combo eller superdrive hade väl varit bäst med tanke på PowerBook G4 representerar de dyrare modellerna, alltså borde de minst ha samma enhet som bästa iBook eller bättre.
Dock tror jag en superdrive i powerbook hade skapat väldigt hög kostnad vilket inte många skulle haft råd med.

Om man är lite realistisk...

iBook har CD-ROM, DVD-ROM, CD-RW och "Combo" som val.

Combo i PowreBook G4 (som är högt prissatt) är ingen omöjlighet. Dock så kanske PowerBooken är för tunn för detta - men å andra sidan så blir ju brännarna tunnare och tunnare...

Inbyggd DVD-R i en PowerBook G4 kan vi glömma. En stationär sådan kostar minst 5 tusen plus moms av datorns pris. Vad en "ultra thin" DVD-R skulle kosta vågar jag inte veta.

Den som kör PowerBook G4 och behöver DVD-R köper en extern FireWire-baserad DVD-R och kör med nätström på arbetet eller i hemmet. 733 MHz G4e (7450) med L3 cache tar det 2x tid (med iDVD 1.x) att koda till MPEG-2. En PPC 7410 på 400 eller 500 MHz lär behöva ännu längre tid än 2 timmar för 1 timme videospår.

PowerBook-användare har egentligen ett par KRAV på sin dator:
• DVD-spelare för att titta på filmer på flyget/tåget etc.
• VGA-ut så att man kan koppla på en projektor eller extra skärm.
• Dessutom ENET, FireWire, USB o sånt...

GeForce 2 Go måste klara VGA-ut om det skall vara aktuellt. Är Radeon mobilty Mac-anpassad?

Såklart GF2Go har en VGA-port, stödjer dual-display också. Kommer med 16MB, 32MB eller 64MB grafikminne beroende på modell.

16MB varianten lär kunna passa i en framtida iBook. 32MB alt 64MB (nvidia eller ati) tycker jag är aktuellt i nästa Powerbook G4 faktiskt. Andra tillverkare erbjuder bärbara med det...

Vad gäller strömförbrukningen för GF2Go så har nVidia lanserat något som kallas "PowerMizer", som enligt företaget ska minska förbrukningen dramatiskt. Det återstår att se vilket grafikkort Apple valt... efter att ha sett Geforce2 i en bärbar, hoppas jag också på det.

[ 03-09-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Det kommer nog ingen NY powerbook, däremot blir den nog speedbumpad. Typ 500Mhz och 633Mhz eller nått.... combo drive, nytt grafik, mer minne.... som vanligt typ.

1
Bevaka tråden