Hej allihopa.
Jag håller på med en serieberättelse. Jag har scannat in tecknade/målade sidor och photoshoppat dem. Nu vill jag sätta in textrutor och pratbubblor. Hur borde jag gå tillväga?
Min idé är att göra alla pratbubblor för en sida i ett Illustratordokument, och länka in bilden (den tecknade/målade sidan) dit. Alltså, ett nedre lager med inlänkad bild, och ett övre lager med vektorbaserad text. På så sätt borde texten bli som skarpast och mest opixlig.
Jag vet att jag kan göra alltihop i Photoshop (300 ppi, gudbevars), men jag tänker mig en risk att texten blev mindre skarp och mindre svart då.
Den här serien är inte planerad för utgivning än, så jag har inget specifikt att gå efter (montering, prepress etc), men jag vill göra den så klar det går. Så den kan skrivas ut (dubbelsidigt, sidorna i ordning) eller, så småningom, tryckas på riktigt.
Det är här jag undrar mest. Ska jag skapa albumet i t ex InDesign, länka in alla tecknade sidor, och sedan, ovanpå dem, alla "Illustratorsidor" (dvs. alla pratbubblor för en sida, en sida i taget)? Blir i så fall "illustratorsidan" genomskinlig (dvs. att bilden under är synlig mellan pratbubblorna)?
Och sedan, kanske, göra hela InDesigndokumentet (inkl. bilder och textobjekt) till någon sorts högupplöst pdf...?
Är det någon som har jobbat med något liknande?
Och dessutom förstår ungefär hur jag menar?
Jag vore hemskt tacksam för råd, vägledning och synpunkter. Serien kommer att bli så sjukt bra.