Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera PDF-filer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill kunna redigera de PDF-filer som skapas av mitt OCR-program (ReadIris) men jag lyckas inte!

Visst, det går antagligen med hjälp av Acrobat Exchange/Professional, men hur kul är det att redigera i det?

Indesign, eller möjligen Quark, är de alternativen jag vill ha!

Någon?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-20 18:25

Illustrator

Men det var ju inte med på din önskelista

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-20 19:58

Vi använder Acrobat Pro + pluggen Pitstop Pro. Varför exporterar du pdf? Vore det inte bättre att exportera ut ren text, för det måste väl gå?

Jag exporterar till PDF från ReadIris för att behålla designen. Men det blir ju alltid lite stavfel etc, man kanske vill göra ändringar o s v. Men att behöva bygga om hela layouten är helt enkelt för tidskrävande...!

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-06-20 21:14

Då är det Illustrator eller Freehand som gäller. Acrobat + Pitstop kan också gå bra. Att importera och sedan redigera i Indesing eller Quark hade ju varit kanon, men jag tror inte ens att det finns en plugin som klarar det till dessa program. Det som bjuds är alltså enklare redigering som stavfel och att flytta objekt något lite bara. Inget roligt alls. Kanske en kompromiss som skulle funka är att importera in pdf:en i Indesign/Quark i ett lager och sedan lägga på ett lager ovanpå med redigeringarna. Men lätt, snabbt och bra kan det nog inte bli.

FreeHand är väl att föredra eftersom den hanterar flera sidor. Illustrator tar bara en sida i taget. Vill man göra sök å ersätt och rätta OCR-fel så är det ju smidigare att kunna göra detta i ett flersidigt dokument.

Lager i Acrobat (Pitstop)

Hur gör man för att komma åt ngt som ligger en bit ner i "lagerhierarkien" i en pdf-fil? Finns det något som motsvarar shift+alt+kommando-klick i Quark?

1
Bevaka tråden