Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac + PC + Firewire = Bra?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och väntar på att min rykande färska iBook skall dimpa ner i brevlådan.
Tänkte höra efter med er ärrade veteraner om hur man bäst, snabast och smidigast överför filer (film & musik) från min PC till min iBook. Går det att trycka i en firewire mellan dem? Och hur går jag då tillväga? Förutom själva itryckandet då... Har hört någonting om Macar och tangenten T i firewiresammanhang men hur funkar det om de två exemplaren är från olika "arter". Win XP Pro respektive Panther.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-24 01:32

Sätt på Windows-fildelningen i Mac OS X. Sedan är det bara att pumpa data mellan datorerna via nätverket. Lätt som en plätt i OS X!

På kontoret där det är blandat gör vi såhär:

Små filer-- USB-minne om någon har, http-hostning av filen, eller email
Mellanstora filer-- Compact flash-kort
Stora filer-- iPod eller FTP-överföring
Jättestora filer-- extern 2,5"-hårddisk
Oändligt jäkla mycket större filer på mer än 80 gigayte-- extern 3,5"-hårddisk

Jag har en manual jag laddat ner här som ligger beredd på mitt
windows skrivbord. Den bara väntar på att min PB 12 ska komma.

Var det inte du som författat fildelningsmanualen Mondo?

// Danne

Jag pluggar alltså i firewiren i de båda datorerna och *plopp* så hittar de varandra?

Jahapp. Sitter här med min iBook, en XP-maskin och en firewirekabel. Och de vill verkligen inte hitta varandra. Har testat att hålla nere "T" på iBooken när jag startar den i förhoppningen att den skulle dyka upp som en extern HDD på PCn men icke sa nicke. Har sökt lite här på forumet och läst artiklar kors och tvärs. Faktum kvarstår - jag får inte ihop det. Ingen som kan förklara för undertecknad idiot på ett lättfattligt sätt hur jag skall gå tillväga?

• Oregistrerad
  • 2004-07-20 01:05

Tryck "äpple K" på iBooken.

Skriv "smb://192.295.38.39" (PCns IP-nummer).

Förutsatt att allt är rätt kommer sedan en fråga om vilken delad PC-mapp du vill öppna på Macens skrivbord.
Själv delar jag hela PCn.

För att kolla PCns IP-nummer, använd kommandot "ipconfig".

• Oregistrerad
  • 2004-07-20 01:06

Sorry, läste slarvigt - det där jag visade funkar med nätverkskabel, inte fw-kabel! Du ska inte koppla peer to peer med en firewirekabel, då kan PCns (ofta kassa) firewire-hongkong börja brinna! FW= bara mac till mac, tycker jag.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-20 01:58

Det du behöver är en korskopplad par-tvinnad ethernet cat. 5 kabel. Inte en "vanlig rak" kabel som används för bredband mm. En korskopplad kabel gör att man kan nätverkskoppla ihop två datorer utan annan hårdvara (hubb eller switch) emellan. Sen slår du på 'Windows fildelning' under 'Systeminställningar/Fildelning' i Macen och loggar in på din Mac från PC'n. Bara att tuta och köra.

En förutsättning är att din PC har ett närverkskort.

Lycka till!

/Jens

PS. Gillar du inte Windows-fildelning kan du alltid välja FTP-åtkomst istället. En FTP-klient (t.ex CuteFTP) behövs då installeras på PC'n.

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-20 02:04

Men enklast är ju en extern FAT32-formaterad Firewire-hårddisk. Kopiera in PC-grejjerna på den och sedan över till din iBook. Mac kan läsa PC-formaterade hårddiskar (FAT32) men PC kan inte läsa Macens (HFS+).

Mycket teknisk info på en gång...

/jens

Man kan väl köra ip genom firewire.

• Medlem
  • 2004-07-20 01:47

PC:n kan inte läsa Macens filsystem över FireWire, utan tilläggsprogram. Det finns IP över FireWire, men vanlig fildelning är enklare.

Så vad föreslår ni då? Jag behöver flytta en massa stora filer (filmer) så snabbt det går.
Jag trodde saken skulle vara biff med en firewirekabel.
Har läst att folk använder FW till just sånt här men inte lyckats lista ut hur.
Hilfe!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-20 09:19

Det jag syftade på var vanlig fildelning över nätverket, exempelvis via en hubb. Det är absolut smidigast. Jag har skrivit en liten guide:

Jag har alltså köpt en firewirekabel i onödan?

Har dock bestämt för mig att jag läst om någon forumanvändare som flyttade filer mellan mac och pc på just det sättet. Mystiken tätnar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-20 19:29
Ursprungligen av Pelleman:

Jag har alltså köpt en firewirekabel i onödan?

Har dock bestämt för mig att jag läst om någon forumanvändare som flyttade filer mellan mac och pc på just det sättet. Mystiken tätnar!

Men läs innantill! Flera personer i den här tråden har beskrivit EXAKT hur man gör. Dessutom står det hur man gör i hjälpen till både Mac OS X och Windows. Det är väl ingen som sagt att du ska använda en FW-kabel?

• Medlem
  • Solna
  • 2004-07-20 15:36

Säker på att det var mellan Mac och PC och inte mellan Mac och Mac? Som någon sagt ovan går det att köra IP över Firewire men det är inte något du övertalar PC:ar till i brådrasket.

Hur som helst, lämpligt är att använda en vanlig nätverkskabel. Normalt sett (mellan två PC exempelvis) ska det vara en korsad men iBooken har autosense så det kvittar om du använder en korsad eller rak kabel.

Ställ in IP:n och subnät korrekt. Använd förslagsvis smb eller ftp för att föra över sakerna precis som i vilket vanligt nätverk som helst...

Ursprungligen av TERdON:

Säker på att det var mellan Mac och PC och inte mellan Mac och Mac? Som någon sagt ovan går det att köra IP över Firewire men det är inte något du övertalar PC:ar till i brådrasket.

Hur som helst, lämpligt är att använda en vanlig nätverkskabel. Normalt sett (mellan två PC exempelvis) ska det vara en korsad men iBooken har autosense så det kvittar om du använder en korsad eller rak kabel.

Ställ in IP:n och subnät korrekt. Använd förslagsvis smb eller ftp för att föra över sakerna precis som i vilket vanligt nätverk som helst...

Jag kan alltså ta en vanlig -okorsad- nätverkskabel, vilken som helst? Jahaja. Får väl prova då.

Eureka!

Så enkelt var det. En nätverkskabel och Mondos lilla instruktion. Fort som f*n gick det att flytta filer också. Undrar om jag kan lämna tillbaks FW-kabeln...

Ursprungligen av Pelleman:

Eureka!

Så enkelt var det. En nätverkskabel och Mondos lilla instruktion. Fort som f*n gick det att flytta filer också. Undrar om jag kan lämna tillbaks FW-kabeln...

Du kan även använda fw-kabeln till detta om du kör xp på pc´n. Vet dock ej om det går snabbare men det ska de väl göra rent teoretiskt.

1
Bevaka tråden