- Filip Nyman
- Medlem ●
- Malmö
Är lite ivrig av mig. Det är väl inte så jätte stor skillnad på en iBook nu jämfört med nästa uppdatering.
Sen undrar jag även varför Mac-datorer har så lite GHz. Som PC-användare är man van vid massor med GHz. Varför är det inte så med Mac?
Sen undrar jag även varför Mac-datorer har så lite GHz. Som PC-användare är man van vid massor med GHz. Varför är det inte så med Mac?
Oj, det var en fråga i en annan klass....
Kortfattat: Mac använder sig av en helt annan processortyp som inte fungerar på samma sätt som vanliga x86-processorer.
Men även inom PC-världen börjar det bli si och så med GHz-talen. De nya mobila prcessorerna från Intel snurrar bara i 1.4-1.6GHz och AMD:s processorer har alltid haft en lägre klockfrekvens än Pentium, fast att de märkts med namn som 3200+
Det är mycket mer än klockfrekvensen som bestämmer en processors hastighet.
Jag får t.ex. knappt igång Call of Duty på min 1.6GHz PC, men det rullar finfint på min 1GHz iMac.
Kortfattat: Mac använder sig av en helt annan processortyp som inte fungerar på samma sätt som vanliga x86-processorer.
Men även inom PC-världen börjar det bli si och så med GHz-talen. De nya mobila prcessorerna från Intel snurrar bara i 1.4-1.6GHz och AMD:s processorer har alltid haft en lägre klockfrekvens än Pentium, fast att de märkts med namn som 3200+
Jag får t.ex. knappt igång Call of Duty på min 1.6GHz PC, men det rullar finfint på min 1GHz iMac.
Aha, ok. Det är som jag har förmodat. För man är lite bortskämd med mängder GHz när det gäller pc.
Men om jag nu köper en iBook 1 GHz. Hur länge räcker den att spela på, göra läxor, surfa osv.?
Och hur mycket minne har du då i din PC? Grafikkort?
Och hur mycket minne har du då i din PC? Grafikkort?
Lika mycket minne, Geforce 2 32MB istället för Geforce 4 64MB. Saktare minne också, säkerligen.
Kom på ännu en fråga. Hur mycket kostar frakten från Applestore.
Hur är skärmen på iBooken. För min bärbara PC som jag har nu har en lite skum skärm. När man inte har den på laddningen när man använder den blir skärmen lite mörkare och dte är rätt otydligt att se vad det står. Men det är inget som händer med iBooken, eller?
Ursäkta alla dessa frågor, men som van PC-användare är det mycket man undrar
Det är endast om man beställer för mindre än 900 kr man får betala frakt (69 kr).
Vanligtvis är Apple Store dyrare på tillbehör och då framför allt minnen som du lätt kan köpa billigare på annat håll. Bara ett tips för plånboken
Det är endast om man beställer för mindre än 900 kr man får betala frakt (69 kr).
Vanligtvis är Apple Store dyrare på tillbehör och då framför allt minnen som du lätt kan köpa billigare på annat håll. Bara ett tips för plånboken
Kollade på Kullanders hemsida. De tar exakt lika mycket som Applestore.
Kanske en dum fråga. Men vad är fördelarna med Mac jämfört med PC?
Kanske en dum fråga. Men vad är fördelarna med Mac jämfört med PC?
Allt. (utom möjligen gameande).
Virusfritt, stabilt... allt bara funkar, liksom. Lägg till att du dessutom får med i princip ALLA program du behöver för pluggande (och en del du INTE behöver oxå:) ).
Anslut en skrivare eller digitalkamera och, swopp, så funkar den. Inget krångel med drivrutiner hit och dit. Allt bara går. Dessutom är os x *mycket* snyggare än XP.
Allt. (utom möjligen gameande).
Virusfritt, stabilt... allt bara funkar, liksom. Lägg till att du dessutom får med i princip ALLA program du behöver för pluggande (och en del du INTE behöver oxå:) ).
Anslut en skrivare eller digitalkamera och, swopp, så funkar den. Inget krångel med drivrutiner hit och dit. Allt bara går. Dessutom är os x *mycket* snyggare än XP.
Ok. Jo Mac-datorer verkar väldigt förnämliga. Det största felet eller problemet med Mac/Apple är att alla program och tillbehör är så otroligt dyra. Men man får nog vad man betalar för.
Ok. Jo Mac-datorer verkar väldigt förnämliga. Det största felet eller problemet med Mac/Apple är att alla program och tillbehör är så otroligt dyra. Men man får nog vad man betalar för.
Jag kör både mac och Pc
Trivs utmärkt med OSX och Xp
Skall du spela spel så är inte Apples bärbara kända för att vara några fartmonster.
Gå hem till någon som har en bärbar Mac och prova om maskinen uppfyller dina önskemål angående cpu hastighet, grafikkort etc vad det gäller spel.
Mvh.
Jag kör både mac och Pc
Skall du spela spel så är inte Apples bärbara kända för att vara några fartmonster.
Gå hem till någon som har en bärbar Mac och prova om maskinen uppfyller dina önskemål angående cpu hastighet, grafikkort etc vad det gäller spel.
Mvh.
Har dessvärre ingen polare med Mac överhuvudtaget. Bara en f d klasskamrat. Men som sagt, jag hade inte tänkt spela så mycket. Bara ibland för att fördriva tiden. Har en ps2 som fungerar utmärkt att spela på.
Men det blir nog en iBook. Ska bara försöka få sålt min bärbara PC och sedan ta ett snack med föräldrarna. Vi får hoppas på det bästa.
Föressten, vad finns det för argument som talar för att jag ska ha en Mac istället för PC?
Jag kör både mac och Pc
Mvh.
Vet inte vilka av Apples bärbara du syftar på?
Jag spelar XIII, UT2004, C&C Generals, Call of Duty och Halo på min PBG4 15" 1.5 GHz och den är ett fartmonster!
Föressten, vad finns det för argument som talar för att jag ska ha en Mac istället för PC?
Individuell fråga. Endast du kan svara på den. Klart argumenten finns, men det är du som ska avgöra ändå.
Vet inte vilka av Apples bärbara du syftar på?
Jag spelar XIII, UT2004, C&C Generals, Call of Duty och Halo på min PBG4 15" 1.5 GHz och den är ett fartmonster!
Individuell fråga. Endast du kan svara på den. Klart argumenten finns, men det är du som ska avgöra ändå.
Om jag hade fått bestämma hade jag redan haft en iBook. Tyvärr så gör jag inte det, utan jag måste få mina föräldras godkännande. Får ta mig ett snack med de.
Du sa att du spelar bl a Halo på din 1.5:a. Tror du att det skulle funka på en iBook 1 GHz?
Och det där med skärmen. Skärmen blir inte "svagare" när man har dragit ur nätadaptern ifrån datorn,eller? För så är det med min PC.
Du sa att du spelar bl a Halo på din 1.5:a. Tror du att det skulle funka på en iBook 1 GHz?
Detta behövs för HALO. (Från Apple Store's hemsida)
Systemkrav:
Minimum: Macintosh-dator med en G4-processor på minst 800 MHz
• Mac OS X 10.2.8 eller senare
• 256 MB RAM
• 32 MB AGP-bildskärmskort (GeForce 2MX/ATI 7000 eller bättre)
• 1,4 GB hårddiskutrymme
• Anslutning via Internet eller lokalt nätverk krävs för spel via nätet
Rekommenderas: Macintosh-dator med G4-processor på minst 1 GHz
• Mac OS X 10.3 eller senare
• 512 MB RAM
• 64 MB AGP-bildskärmskort (GeForce 4Ti/ATI 9000 eller bättre)
• 1,4 GB hårddiskutrymme
• Anslutning via bredband eller lokalt nätverk för spel via nätet
Detta behövs för HALO. (Från Apple Store's hemsida)
Systemkrav:
Minimum: Macintosh-dator med en G4-processor på minst 800 MHz
• Mac OS X 10.2.8 eller senare
• 256 MB RAM
• 32 MB AGP-bildskärmskort (GeForce 2MX/ATI 7000 eller bättre)
• 1,4 GB hårddiskutrymme
• Anslutning via Internet eller lokalt nätverk krävs för spel via nätet
Rekommenderas: Macintosh-dator med G4-processor på minst 1 GHz
• Mac OS X 10.3 eller senare
• 512 MB RAM
• 64 MB AGP-bildskärmskort (GeForce 4Ti/ATI 9000 eller bättre)
• 1,4 GB hårddiskutrymme
• Anslutning via bredband eller lokalt nätverk för spel via nätet
Då borde jag kunna lira Halo på min kanske framtida iBook.
På X vs XP.com har du allt du behöver om du vill argumentera för Mac.
Sidan är väldigt opartisk och objektiv och förtroendeingivande. Om dina föräldrar läser den så tror jag att de kommer ge sig!
----------
pick-me-up: Om du startar en ny diskussion om ditt problem så blir det mindre rörigt
Program till macar är oftast inte dyrare än samma till PC och det finns ju mängder av shareware och dylikt "gratis".
Tillbehör kan vara lite dyrare till mac och utbudet är inte lika brett men det mesta man behöver finns ju.
Hur var det med rabatten. Gäller den så fort jag börjar gymnasiet eller har den redan börjat gälla, eftersom jag precis har slutat 9:an?
Rabatten kan du ta del av när du börjar gymnasiet och får det så kallade CSN-kortet.
Mer information om CSN-kortet finns här: http://www.csn-kortet.com.
Saxat från deras sida:
En förutsättning för att få CSN-kortet automatiskt är att du studerar med studiestöd under minst 13 veckor på minst halvtid. CSN-kort skickas ut cirka tre veckor efter första utbetalningen på terminen.
1. Ungdomar i gymnasieskolan: CSN-kort skickas till elever som får studiehjälp; alltså studerande under 20 år på gymnasieskolor, komvux och folkhögskolor.
-----------
Läser du på gymnasiet ska du få ditt kort i september/oktober varje läsår. Har du börjat mitt i en termin eller efter årsskiftet får du kortet några veckor efter det att skolan rapporterat in dig till CSN.
/M
Rabatten kan du ta del av när du börjar gymnasiet och får det så kallade CSN-kortet.
Mer information om CSN-kortet finns här: http://www.csn-kortet.com.
Saxat från deras sida:
En förutsättning för att få CSN-kortet automatiskt är att du studerar med studiestöd under minst 13 veckor på minst halvtid. CSN-kort skickas ut cirka tre veckor efter första utbetalningen på terminen.
1. Ungdomar i gymnasieskolan: CSN-kort skickas till elever som får studiehjälp; alltså studerande under 20 år på gymnasieskolor, komvux och folkhögskolor.
-----------
Läser du på gymnasiet ska du få ditt kort i september/oktober varje läsår. Har du börjat mitt i en termin eller efter årsskiftet får du kortet några veckor efter det att skolan rapporterat in dig till CSN.
/M
Usch. Kommer kännas som en evighet innan man får en ny dator.
Usch. Kommer kännas som en evighet innan man får en ny dator.
iBook och PowerBook updaterades senast 19 April, 2004. Så om sex månader från April (i oktober) så kommer nästa uppdatering. Så då kanske det blir en 1.2 GHz istället för en 1 GHz för samma pris.
iBook och PowerBook updaterades senast 19 April, 2004. Så om sex månader från April (i oktober) så kommer nästa uppdatering. Så då kanske det blir en 1.2 GHz istället för en 1 GHz för samma pris.
Men frågan är om det är så stor skillnad. Vet inte heller om jag kan bärga mig i 3-4 månader för att få en ny dator
Ska jag vänta ändå eller ska jag köpa en så fort som möjligt?