- Filip Nyman
- Medlem ●
- Malmö
Köp nu om du kan. Annars kommer du att vänta i all evighet. Det kommer nytt hela tiden inom datorvärlden.
/K
Exakt! Så resonerar jag också. Som sagt, får ta ett snack med föräldrarna och hoppas på det bästa
Snackade med farsan idag. Han var helt emot att jag skulle köpa en Mac. Hans argument var att ingen annan har Mac. Då började en vild disskution om Mac. Men han gav sig inte trots brist på argument.
Fan! Där rök nog min chans om att få en Mac. Det måste gå på nåt sätt, får ta mig ett ordentligt snack igen med honom.
Köp en mac, tejpa över Apple-loggan och kör Virtual PC så fort han är i närheten
Lättare sagt än gjort. Kommer inte åt pengarna för att jag inte är myndig. Kan bara få tillgång till de genom mina föräldrars godkännande.
Han sa nu att han tycker det är idiotiskt att jag ens har tanken att köpa en ny dator. När jag fick en PC i September förra året. Men jag sa till honom då att det var en iBook som gäller. Men trots det köpte han en PC. Och nu är vi där igen.
Han blir fly förbannad så fort jag ens nämner Mac eller Apple. Jag förstår inte varför. För han har varken sett eller rört en.
Gah! Retar mig som fan på det.
Ta med farsan till Kullander och be dem visa fördelarna med iAppsen. Min far bestämde sig för att gå över till mac sedan jag gjort en liten film med mina syskonbarn i iMovie. Eftersom det är så intuitivt är det svårt att inte falla pladask när man för se dem på riktigt.
Ta med farsan till Kullander och be dem visa fördelarna med iAppsen. Min far bestämde sig för att gå över till mac sedan jag gjort en liten film med mina syskonbarn i iMovie. Eftersom det är så intuitivt är det svårt att inte falla pladask när man för se dem på riktigt.
Det är som sagt inte så lätt att få med honom till kullander. För han vill inte veta varken av Mac. Fråga mig inte varför. Men jag ska försöka och få med honom imorgon till kullander. Vi får hoppas på det bästa. Annars får du komma till mig och visa en genomgång med din Mac
Annars får du komma till mig och visa en genomgång med din Mac
Det är faktiskt inte omöjligt att någon kan komma och visa, åtminstone inte om man tänker på de smått fantastiska saker som medlemmar här gör för andra medlemmar.
/K
wow...jobbig situation! det låter som om din far inte "vill lyssna" och då är det...svårt - helst när det är din pappa...
i ett sånt läge så handlar det om att "avdramatisera" mer än att berätta att mac är överlägsen...för det tror dom aldrig på ändå hur du skall göra vet jag inte...du får känna dig fram. men om du precis har köpt en laptop(1år) så känns det kanske lite omotiverat...
min sambos lillebror och lillasyster köpte vars en pc respektive iMac och nu vill killen desperat byta efter att ha sett hur "smidig" hans systers dator är - och han vill bara slänga sin 2.6 Ghz P4 Dell...han har blivit en riktig mac-head
nåväl - ibook 12" är den absolut bästa budget laptopen...14" hade jag struntat i eftersom du ändå inte får mer "utrymme" eftersom du har 1024 på båda...men fyll burken med minne!
/Fredrik
Det är som sagt inte så lätt att få med honom till kullander. För han vill inte veta varken av Mac. Fråga mig inte varför. Men jag ska försöka och få med honom imorgon till kullander. Vi får hoppas på det bästa. Annars får du komma till mig och visa en genomgång med din Mac
Du får väl fjäska för gubben. Klipp gräset och diska hela sommaren. Skriv ut websidor och köp tidningar med recensioner och prestandatest så du får lite tekniska och objektiva argument. Gamlingar brukar vara lite svåra att övertyga. Kanske litar han mer på argument från främlingar än på sonens tjat.
När jag var i din ålder tog det mig två år att få min far att inse att min gamla 33MHz:are var totalt omöjlig att använda. Vilket får mig att känna mig gammal...
Det där med virus ska du nog ta upp och nämn gärna de senaste sasser viruset och något till som härjade nyligen. Tala om att macen inte har detta hotet pga att det endast finns 10 st där 9 är microvirus som är hels ofarliga. (PC Har ca 65000 Virus)
Sedan se till att vissa en demo på mac och Os X för din far ang apples iProgram ( iMovie,iPhoto,iTunes,)
Sedan fjäska så det blir riktigt vått, det kan bara hjälpa i längden!
Jag gick över till mac pg av OS X ( Unix ) och drift säkerheten och framförallt virus fri datormiljö.
Jag förstår att farsgubben inte vill köpa en ny dator till dig om du fick en förra året. Men ska inte den äldre generationen också vara den visare?
Annars får du jobba/spara ihop pengar till en iBook. Jag lyckades få ihop 16K på ett år i gymnasiet till min första dator.
Jag förstår att farsgubben inte vill köpa en ny dator till dig om du fick en förra året. Men ska inte den äldre generationen också vara den visare?
Annars får du jobba/spara ihop pengar till en iBook. Jag lyckades få ihop 16K på ett år i gymnasiet till min första dator.
Ok. Ja jag får nog göra så. Vad jobbade du med då? Behöver nog tips på lite extrajobb. För jag har jobbat innan på Konsum, men det var inte bra betalt och jag jobbade bara 2.5 h i veckan. Vill ha nåt så jag har råd med en iBook
Kolla med äldrevården i din kommun. Dom behöver alltid extra personal tycker jag det verkar som. Iaf i de kommuner jag har bott i (ett antal).
Nja, åldervård och sjukhus är inget för mig. Gillar inte att byta blöjor etc på äldre
Finns det inget annat?
Jag har fortfarande en del frågor obesvarade.
Kan jag spela nätverksspel på min mac mot mina kompisar som har pc?
Fungerar Halo någorlunda på iBook 1 GHz med 256 MB ram? Eller måste jag uppgradera minnet för att kunna överhuvudtaget kunna spela det?
Fungerar Halo någorlunda på iBook 1 GHz med 256 MB ram? Eller måste jag uppgradera minnet för att kunna överhuvudtaget kunna spela det?
Har inte Halo själv men är 98% säker på att du definitivt måste uppgradera minnet bra mycket mer för att Halo ska flyta ok.
http://www.macsoftgames.com/products/halo/MacSoft-Halo.html
Kolla längst ner...
Men kan man "lana" med PC-datoer med alla spel, eller är det olika för varje spel?
Det har ju inget med macplattformen i sig att göra utan hänger helt på speltillverkaren.
Jag brukar inte spela över LAN, men över internet så brukar det funka att köra mot PC-användare utan problem (Halo, RtCW, Medal of Honor, Quake3, UT2k3, etc). Det enda strulet brukar vara att uppdateringar kommer senare till mac, så ibland kan det vara ont om servrar efter en större bugfix.
Tillverkarna kan väl bara förlora på att begränsa kompatibiliteten, så man kan nog känna sig rätt trygg på den fronten.
Å andra sidan måste det sägas att om du vill spela spel på en mac är det nog en G5 som gäller, men då är det nog mer kostnadseffektivt att köpa en iBook OCH en hyfsad PC.
Jag har en 1GHz PB 12" och t.ex. Call of Duty funkar acceptabelt, inte mer.
Ännu en fråga.
I dagsläget har jag en bärbar HP Amd Athlon 2500+. 512 MB Ram, 64 grafik delat med ramen, 40 gig hd, 15".
Om jag nu skulle köpa en 12" iBook med standardkonf. Kommer iBooken bli snabbare än min Hp som jag har i dagsläget eller kommer jag att "byta ner" mig?
Skulle inte tro det...
Så iBooken kommer vara slöare? Då ser jag ingen mening med att skaffa mac isåfall.
Ännu en fråga.
I dagsläget har jag en bärbar HP Amd Athlon 2500+. 512 MB Ram, 64 grafik delat med ramen, 40 gig hd, 15".
Om jag nu skulle köpa en 12" iBook med standardkonf. Kommer iBooken bli snabbare än min Hp som jag har i dagsläget eller kommer jag att "byta ner" mig?
För jmf gjorde jag och en kollega lite tester med Photoshop, jag körde min billgaste bärbara Pc AMD 1800 med 512+ 256 raam. Kollegan har en ny 1.33Mhz 15" Applemaskin med sammma minnes konfigurering.
Vissa filter var snabbare på Pc, några var snabbare på Maccen.
Totaltiden för testen utföll oavgjort.
Din pc är snabbare än min billigaste vad det gäller processorhastighet, därav kan du nu dra vissa slutsatser själv.
Lite läsning/vägledning om hur maccen är som spelmaskin. Jag kan ingenting om spel men Barefeats hade samtidigt uppe en test med Photoshop och filterapplikationer, denna test plockades ner, hans egen kommentar var, Pc och Centrino åker 8 runt G4.
Vad jag förstår av nedanstående länk så är fallet likadant vad det gäller spel
http://www.barefeats.com/al15b.html
Mvh