Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanna med CanoScan Toolbox

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu sitter jag här och slåss med CanoScan toolbox.
Efter att ha försökt klicka på scan

så får jag hela tiden upp den här skylten

som verkar antyda att jag inte har erforderliga plugins.
Har inte installeraren fungerat eller är det sökvägarna som brister?

Någon som har erfarenhet härav? Manualen är minst sagt bristfällig.

Jag har alltså en Canon scanner Lide-50...

  • Medlem
  • 2004-07-09 23:45

Du kanske har valt att installera pluginnen bara till Photoshop CS? kolla var dina plug ins ligger som hör till Toolbox och lägg dit en kopia av den plug in som hamnat i CS Plugin-mappen. Om det är som jag tror, alltså. Varför scannar du inte direkt från PS?

Japp - det ska finnas ett plug-ins bibliotek i Cacon Toolbox foldern, där måste du ha din plugin. Kopiera den från PhotoShops bibliotek annars...

ok jag har nog kommit rätt så långt för scannern har varit igång och till och med scannat!
men den lyckan varde inte länge...
ny dyker den här skylten upp så fort jag försöker scanna:

jaha vad gör man nurå... suck

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-07-20 23:58

Jo, du förstår att det beror på att Canons stöd för OS X suger. jag har hållt på sedan okt '03 och försökt att få Canon att prestera en driver och toolbox som fungerar. Men icke. (Hoppsan, nu låter man som alla andra surkartar här på forumet som ibland spyr galla...) Hur som helst - det fungerar allt annat än bra.

Pluggen ska alltså finnas i det program som du använder: PS, GC eller deras egen CanoScan ToolBox 4.1. Den heter ju ScanGear CS 7.1X v7.1.3.4X. Jag har i allafall kört den från GC och CanoScan.

Du kommer däremot att få problem med att drivrutinen inte får kontakt med scannern med ojämna mellanrum om datorn har varit i vila. Canons svenska tekniker skyller på någon artikel hos M$ om att USB-krestarna inte klarar av att mata lika mycket ström när dom kommer tillbaka från vila som när man har gjort reset på dom. Hela datormarknaden ska vara drabbad av detta en Canon Sverige - bärbara såväl som stationära. De' du!

  • Medlem
  • 2004-07-21 09:59
Ursprungligen av frazze:

Jo, du förstår att det beror på att Canons stöd för OS X suger. jag har hållt på sedan okt '03 och försökt att få Canon att prestera en driver och toolbox som fungerar. Men icke. (Hoppsan, nu låter man som alla andra surkartar här på forumet som ibland spyr galla...) Hur som helst - det fungerar allt annat än bra.

Pluggen ska alltså finnas i det program som du använder: PS, GC eller deras egen CanoScan ToolBox 4.1. Den heter ju ScanGear CS 7.1X v7.1.3.4X. Jag har i allafall kört den från GC och CanoScan.

Du kommer däremot att få problem med att drivrutinen inte får kontakt med scannern med ojämna mellanrum om datorn har varit i vila. Canons svenska tekniker skyller på någon artikel hos M$ om att USB-krestarna inte klarar av att mata lika mycket ström när dom kommer tillbaka från vila som när man har gjort reset på dom. Hela datormarknaden ska vara drabbad av detta en Canon Sverige - bärbara såväl som stationära. De' du!

Min plug-in heter CanonPI CS-U 4.1X och jag har aldrig drabbats av något av de problem du beskriver på över två år, alltså sedan jag köpte scannern.

Ursprungligen av frazze:

Canons svenska tekniker skyller på någon artikel hos M$ om att USB-krestarna inte klarar av att mata lika mycket ström när dom kommer tillbaka från vila som när man har gjort reset på dom. Hela datormarknaden ska vara drabbad av detta en Canon Sverige - bärbara såväl som stationära. De' du!

Du får som sagt gärna beskriva hur en sådan reset går till...

Ursprungligen av frazze:

Du kommer däremot att få problem med att drivrutinen inte får kontakt med scannern med ojämna mellanrum om datorn har varit i vila. Canons svenska tekniker skyller på någon artikel hos M$ om att USB-krestarna inte klarar av att mata lika mycket ström när dom kommer tillbaka från vila som när man har gjort reset på dom. Hela datormarknaden ska vara drabbad av detta en Canon Sverige - bärbara såväl som stationära. De' du!

Gäller detta alla scanner fabrikat på alla datorer eller gäller det bara Canons scannrar?

Har jag större chans att nå framgång om jag skaffar tex en epson eller HP?

Kontakt

Jag har också CAnon LIDE 50. Är ganska nöjd förutom en del besvär enligt ovan med vilka namn som går att ge filerna innifrån toolbox. Den tappar kontaken med scannern efter att ha scannat någon gång om classic är öppet i bakgrunden. Prova med att stänga av det. Då är det inga problem. Har ScanGear CS 7.1X.

ska jag alltså inrikta mig på att resetta mina USB-kretsar? känns lite 7.5.2 på nåt vis...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-07-21 01:40

jag är själv på väg till Computer City för att läman tillbaka min Lide-50. Det är för mycket som inte fungerar efter snart 12 månaders försök från Canons sida. Detta måste (och det finns enligt Apples sida över supportade scanners) finnas bättre saker än detta.

  • Medlem
  • 2004-07-21 03:31

...vilka scanners kan rekommenderas för OS X-användning då?

Jag använder en Epson scanner (Phot perfectin 4870 tror jag den heter). Deras egna mjukvara är allt annat än stabil, men pluginen funkar bra i PS och Elements.

/CX

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-07-21 12:11

Det är hur som helst problem med den senaste pluginen. Precis då jag köpte min scanner hade pluginen stöd för USB2.0. Nu är visserligen det fixat men man får fortfarande ständiga kommunikationsavbrott mellan plugin och scanner.

Dessutom klarar inte CanoScan Toolbox X av mellanslag och svenska tecken i filnamnet, så man är hänvisad till andra program såsom PS, GC mfl. I och med detta kan man inte använda sig av snabbknapparna på scannern. Suck.

  • Medlem
  • 2004-07-21 12:21

Hmm, jag kopplar in den på en USB1-port och använder inte Toolbox, så jag betvivlar inte att du har rätt. Mina enda klagomål är att gränssnittet är väldigt OS9:igt, och att det inte innehåller så många inställningsmöjligheter som tex agfas.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-07-23 00:40

Jag önskar gärna att jag kunde berätta hur, men sedan finns det en princip hos mig som säger att det är inte lönt att lägga tid på felaktiga saker. Jag kan nämligen inte hitta den artikeln i M$ knowledgebase som Canon-teknikern hänvisar till. Jag har iofs inget nummer, men tycker att man ska kunna hitta det i allafall.

Jag fick aldrig Toolbox att fungera med OS 9. Skannade direkt från Photoshop i stället, men det var alltid fyllt av massor av problem, man fick stänga skannern (Canon, har glömt modellen) och starta om datorn nästan hela tiden tills det blev kontakt. Då funkade det bra, så man ville skanna så mycket som möjligt medan man ändå var igång eftersom man visste att det skulle bli samma problem nästa gång.

Nu är problemet ur världen eftersom Canon inte har några OS X-drivrutiner till den scanner jag har, så nu står den bara och samlar damm och jag måste köpa en ny. Rätt värdelöst.

  • Medlem
  • 2004-08-18 17:04

Hmm.... Så det är helt tokigt att som jag fundera på att köpa en CanoScan 9900F (med FireWire) till Mac OS X? (Enligt canon själva funkar den i X med FireWire)

inte nödvändigtvis! Den scannern har såvitt jag vet separat strömförsörjning. Det Lide 50 torskar på är att den inte får tillräckligt med kräm i USB-kabeln... (har jag hört)

  • Medlem
  • 2004-08-18 17:26

jo, separat strömförsörjning har 9900F... Den verkar vara klart ok. Fick mycket bra bemötande från Canon dessutom när jag frågade dem om FireWire-fuktionalitet. Får väl återkomma med rapport.

Har kollat upp vad min skanner heter: CanoScan FB1210U. Den är rätt "gammal" (köpt år 2000) och jag tycker inte att man ska vara rädd för att köpa en Canon-skanner pga mina dåliga erfarenheter då.

  • Medlem
  • 2005-08-10 20:59
Ursprungligen av Ma:

Får väl återkomma med rapport.

Kan bara rapportera att Canoscan 9900F (Numera finns 9950F) funkar fint med Mac OS X och FireWire (trots att t ex Macoteket länge har uppgett att det inte finns drivisar för FW). Använder Photoshop Elements 2 (ingick) och Canons scangear och det funkar perfekt.

Scannern var paj och Canon byter ut den. Dessutom lovar handlaren att jag får välja en annan scanner istället för 'Lide 50'n.
Vad ska jag välja istället??

Har lånat en Canon CanoScan Lide 500F och försöker skanna några negativ med "ScanGear Starter 1.0E". Scanningen går fint, men ett frågetecken finns. Var tusan hamnar filerna?

  • Oregistrerad
  • 2005-08-12 23:03
Ursprungligen av Kristofer:

Var tusan hamnar filerna?

De brukar hamna i mappen "Bilder" som finns under din användare.

Vad gäller Canons skanners så har jag nu en Lide 30 och den fungerar klockrent med ToolBox och Canons driver. Är man inte nöjd med Canons driver kan man ju alltid pröva med Vuescan som är ett relativt billigt alternativ, stöder en hel del olika skanners, samt ger mkt bättre kontroll över det du skannar.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-10 19:16

Sök efter filer som skapats med dagens datum.

Tack för era svar.
Bilderna verkar inte hamna i Bilder-mappen, kan inte hitta dem någonstans. I vilket fall upptäckte jag att rubbet ju går att köra från Photoshop, där det visade sig fungera bra.

Ska kika på Vuescan, kanske är ett bättre alternativ i längden. Tack för tipset!

Bildernas plats

Bilderna hamanar i mappen My pictures i CanonScan Toolbox i Programmappen. Inte så lätt att hitta. Man kan ju göra ett alias till den mappen var man vill.

1
Bevaka tråden