Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leasa, Hyra, Köpa?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa mig en ny dator tillhösten, och funderar på bästa alternativ.
Leasa, Hyra, Köpa?
Så som jag ser det så kommer det att kosta minst att köpa direkt. Där är det inga konstigheter utan att bara att dra av momsen.
Leasing har ju ett rest värde och om man räknar månadskostanader så blir det ju dyrare än att köpa direkt. Man slipper ju dock att lägga ut alla pengar på en gång.
Hyra är väll leasing bara att det inte är något restvärde.
Det står att hyreskostnaden är 100% avdragsgill, blir det billigare då än att köpa och dra av momsen på 25%?
Hoppas någon kan dela med sig utav sina erfarenheter.

• Oregistrerad
  • 2004-07-19 14:08

Om du köper en dator får du "skriva av" den på ca 3 år. Det betyder att du kommer att kunna dra av 1/3 av datorns nypris varje år mot din vinst i företaget.

Momsen lyfter du direkt i båda fallen.

Hyra och lease är snarlika och betyder att du får dra av momsen på månadsbeloppet och hela den fakturerade hyreskostnaden.

Rätta mig om jag har fel.

• Oregistrerad
  • 2004-07-19 20:40

Avdragen beror lite på vad du jobbar med. Jag har inte haft några problem med att dra av en dator på ett år eftersom jag oftast bytt ut den innan dom 3 åren har gått ut. Vissa brancher skulle forfarande kunna sitta på en 7300 medan vissa är i behov av att uppdatera konstant då blir det ohållbart att dra av dom på 3 år.

Jag säger köp direkt och dra av allt på en gång.

/e

Tillhör en sådan bransch som får dra av datorn på en gång, så jag kommer att köpa den direkt.

Ursprungligen av petterh:

Tillhör en sådan bransch som får dra av datorn på en gång, så jag kommer att köpa den direkt.

Har du enskild firma så kan det bli knepigt med att dra av den direkt. Jag har blivit nekad att göra det. Skatteverket hävdar att det är 25% restvärdesavskrivning som gäller. dvs man skriver av 25% av det utgående saldot på inventariernas värde varje år. På så sätt blir prylarna aldrig riktigt avskrivna tyvärr..

Eller har de lurat mig? Jag tyckte att jag borde ha på sin höjd 2 års avskrivning på datorer men de gick de inte med på så länge jag hade enskild näringsverksamhet.

• Oregistrerad
  • 2004-07-19 22:25

Man skiljer på ekonomisk och teknisk livslängd. Det beror även på vilken revisor man har. När det gäller RSV är de alltid svinaktiga mot de som har enskild firma eftersom de anser att man är svag i en enskild firma (vilket ofta är sant). Ett AB kan lättare driva ett ärende och en revision är besvärlig i ett AB om man inte har något att hämta.

RSV är lite som Svenska spel - man vet inte riktigt vad utgången blir

1
Bevaka tråden