Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debatt: Microsoft hjälper inte dyslektiker

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kamrat till mig köpte nyligen den svenska macversionen av Office 2004. Hon har installerat den och har börjat göra sina olika personliga inställningar. Hon letar efter en inställning men hittar den inte.

Bestämmer sig då för att ringa Microsofts support. Efter 25 minuters väntetid kommer hon fram och får då svaret att supporten hjälper bara till om programmet inte fungerar. Inte hur det fungerar. Med en snäsig röst anser personen att det blir till att "läsa in sig" på ämnet.

Nu kommer kruxet. Min vän lider av dyslexi och har alltså svårt att läsa text. Manualer/hjälptexter har ju en tendens att innehålla många bokstäver men det blir ingen assistans ändå. Gång på gång får hon reda på vad supporten är till för. Ni som kommer från Piteå* ska inte vara stolta över den här personen

Nu har jag hjälpt henne men anser att Microsoft är ojuste mot en kund på två sätt. En Macanvändare som råkar vara dyslektiker är icke välkommen.

OBS! Gör inte detta till en för- och emotfråga men är detta något ni stött på själva?

* Supporten satt i denna stad men kunde förmodligen suttit var som helst.

Senast redigerat 2004-07-20 18:11

Ovanligt klantigt. I ett sånt läge skulle jag nog faktiskt ta en diskussion med supportchefen - det är verkligen ingen god PR att bemöta en person som lider av ett handikapp på ett sånt sätt att hon känner sig förolämpad

Men i ärlighetens namn tror jag inte att det är Microsoft-typiskt. De allra flesta mjukvaruföretag har inte gratis användarhandledning. Sen hade hon oturen att träffa på en person som inte förstår innebörden av god service, vilket innebär att man ibland hjälper även de som inte har rätt till hjälp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-20 16:02
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ovanligt klantigt. I ett sånt läge skulle jag nog faktiskt ta en diskussion med supportchefen - det är verkligen ingen god PR att bemöta en person som lider av ett handikapp på ett sånt sätt att hon känner sig förolämpad

Håller med, jag skulle också vända mig direkt supportchefen efter en sådan behandling, förhoppningsvis kan då nästa person som ringer till supporten bli lite bättre bemöt.

Betalar man för något dom säljer så förtjänar man att bli vänligt bemöt, oavsett om dom kan hjälpa till eller inte.

• Medlem
  • 2004-07-20 14:47

Man undrar vad de är till för? Byta ut felaktiga CD-skivor? Jag utgår från att de inte sitter och programmerar bort buggar via telefon. Vad hander om man har hittat ett fel i programmet? Förmodligen blir svaret att man får vänta ett år på en buggfix.

Det här är säkert inte unikt för Microsoft, det håller jag med om, däremot är det vanligare ju större företag det är. Microsoft är ju rätt stort.

Nej support handlar om då en funktion inte fungerar som det är tänkt. Det är inte så ofta som supportförfrågningar beror på på buggar, för det mesta handlar det om installations- och konfigurationsfel, och sånt hjälper de till med

Education-forum?

Finns det något forum här på 99Mac (som kanske gömmer sig inne i nåt annat forum månne?) som handlar om frågor som rör utbildning. D.v.s. hur och varför man använder datorn i skolan. Då företrädesvis inom grundskola och gymnasium (som jag själv jobbar på) Att Macen finns på högskolor, universitet och inom forskningen har vi sett. Men hur är det egentligen med Macarna i skolmiljö i Sverige. Vill veta lite om hur andra använder sina macar, vilka program som är gångbara, nätverksuppbyggnad mm.
Själv har jag under ett antal år försökt förmå en OERHÖRT SEG & KORKAD It-avdelning i vår kommun (nämner f.t. inga namn men den ligger i Bohuslän och börjar på "T") Detta har nu till slut resulterat i att jag får köpa in ett antal macar (iBook 14" x 12st. )
Måste själv få ihop ett fungerande nätverk (trådlöst) och kan egentligen inget om detta.( Ingen på IT-avdelning kommer att lyfta ett finger till min hjälp)
Rent prestigemässigt och bara för att jävlas extra mycket med IT-snubbarna vill jag ha detta att fungera så bra som möjligt. D.v.s. fan så mycket bättre än de system som de själva plockat ihop med ett stort antal wintelmaskiner (det fungerar jävligt dåligt!) Ursäkta mina svordomar men jag är SÅ TRÖTT på korkade (PC) It-snubbar!

Alltså..jag behöver tips och trix samt goda råd. På sikt är jag naturligtvis intresserad av att hänga på någon existerande grupp som jobbar med dessa frågor. Annars - Vem kan starta ett sådant forum?

Utgångspunkten är att eleverna skall kunna använda multimedia för att uttrycka sig och för mig som ett roligare, bättre och mer kreativt sätt att lära elever att lära!
(Anledningen till att jag hamnade just här är att jag har haft och även kommer att ha ett rätt stort antal elever med dyslexi och inlärningsproblematik)
Håkan

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-07-20 16:24
Ursprungligen av Kenneth Pilo:

Bestämmer sig då för att ringa Microsofts support. Efter 25 minuters väntetid kommer hon fram och får då svaret att supporten hjälper bara till om programmet inte fungerar. Inte hur det fungerar. Med en snäsig röst anser personen att det blir till att "läsa in sig" på ämnet.

Supporten fungerar lite olika beroende på vilken form av licens man har. För MS programvara till PC/Windows gäller nedan och jag skulle tro att samma gäller för programvara till Apple/OSX:

OEM (förinstallerat) = ingår ingen support alls av Microsofts produkter, supporten för säljaren stå för. Office 2004 finns inte som OEM än vad jag vet och då borde nästa alternativ gälla...

Retail (butiksförpackning) = ingår två "incidenter" utan kostnad, t.ex att man inte hittar i programmets hjälp hur man gör en viss sak. Buggrapporter är, fria tack och lov.

MOL/MLP eller vad MS kallar det i år (grupplicenser) kan ha helt andra villkor beroende på kund.

Jag jobbar själv med support, dock i huvudsak mot återförsäljare (dvs kunskapsnivån är (förhoppningsvis) något över medlet.

Och det ligger något i att man inte kan hjälpa folk som inte kan läsa handboken hur som helst. Det är inte den typen av support som ingår helt enkelt. Hade det gjort det hade produkterna varit betydligt dyrare.

Sen kan man naturligtvis framföra detta på ett trevligare sätt. Problemet i detta fall var förmodligen också att supportteknikern inte kände till lösningen på problemet i huvudet. Hade jag gjort det, och detta var någorlunda snabbförklarat hade jag gjort det. Men man kan inte hålla gratis utbildning per telefon, hur väl det än skulle behövas.

En annan fråga man ställer är hur underrättad personen i fråga var om den föreliggande dyslexin.

Jag vet också av egen erfarenhet att man ibland måste vara lite återhållsam med "bonussupport". Vissa människor tar hela handen när man räcker ett lillfinger. Och då är det väldigt svårt att dra sig ur när man märker att det ballar ur, utan att man upplevs som otrevligt, dålig support osv...

• Oregistrerad
  • 2004-07-23 02:10

Den här artikeln, som handlar om konsultfirmor förklarar på ett mycket bra sätt varför stora företag allt som oftast ger dålig service.

Mycket intressant läsning (själv delägare i ett litet konsultföretag).

/CX

1
Bevaka tråden