Jag jobbar själv med support, dock i huvudsak mot återförsäljare (dvs kunskapsnivån är (förhoppningsvis) något över medlet.
Och det ligger något i att man inte kan hjälpa folk som inte kan läsa handboken hur som helst. Det är inte den typen av support som ingår helt enkelt. Hade det gjort det hade produkterna varit betydligt dyrare.
Sen kan man naturligtvis framföra detta på ett trevligare sätt. Problemet i detta fall var förmodligen också att supportteknikern inte kände till lösningen på problemet i huvudet. Hade jag gjort det, och detta var någorlunda snabbförklarat hade jag gjort det. Men man kan inte hålla gratis utbildning per telefon, hur väl det än skulle behövas.
En annan fråga man ställer är hur underrättad personen i fråga var om den föreliggande dyslexin.
Jag vet också av egen erfarenhet att man ibland måste vara lite återhållsam med "bonussupport". Vissa människor tar hela handen när man räcker ett lillfinger. Och då är det väldigt svårt att dra sig ur när man märker att det ballar ur, utan att man upplevs som otrevligt, dålig support osv...