Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kass ljudsync FCE!?!?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har suttit och försökt redigera min brorsas semestervideo i Final Cut Express. Nybörjare med videokameran som han är, så har han inte varit alltför rutinerad på att bevara tidskod och den var bruten på ett antal ställen. En hel del material kom även från hans väns kamera.

Jag tankade in i princip hela deras band via Capture Now, eftersom FCE saknar batch-capturefunktionen från FCP och vi ville ha en redigeringsmiljö som var så lik iMovie som möjligt (med det sagt, så simpel och "snabb" som möjligt). Jag stängde därför av alternativet "abort on timecode breaks" i preferences och fick två rejäla filer (en för brorsans och en för hans polares band). Dessa kunde delas upp i mer hanterbara sekvenser med "Mark DV Start/Stop"-funktionen i programmet.

Sedan satte jag brorsan på att klippa ihop allt som han ville ha det. Ett rätt gediget arbete som resulterade i 11 Seqencers med färdiklippta avsnitt som vi sedan stoppade i en sista sequence för att lägga till titlar och trimma lite.Total speltid c:a 35 minuter. Här upptäcker vi problemet!

Redan efter ett par minuter (eller som jag misstänker, det första tidskodsbrottet) så är bild/ljud-syncen helt åt hvete. Det diffar upp till någon sekund mellan ljud och bild där det är som värst.

Det problem jag tidigare haft med ljudsynk har ofta rört mycket längre projekt än vad det här är (förvisso då projekt som jag gjort i Final Cut Pro av äldre modell) och det jag undrar över är om vårt problem kommer sig av just bruten tidskod. Om så är fallet, finns det något att göra åt saken annat än att eftersynka manuelt? Hur löser iMovie det här? Jag har aldrig upplevt samma problem med tidskoden i iMovie som jag nu gjort...

Mycket tacksam för svar. Min hårddisk svämmar över!

/Jont Olof

Ska tillägga att jag använder FCE version 1.0.1.

• Oregistrerad
  • 2004-07-23 11:17

de flesta DV kameror är förinställda på 32khz ljud, medans capture funktionen i FCE är i 48khz, det kan orsaka sync problem. välj 32kzh preset om materialet är filmat så. sen är det inget bra att köra capture now. Kör capture klipp i stället och kör in ditt material i scener. där varje scen har ett namn. det bllir lättare både för dig och datorn att hantera materialet sedan, Jag rekommenderar inte capture now funknionen annat än i nödfall , även för pro-användare med FCP HD. Ditt problem är förmodligen det absolut vanligaste problemet för DV filmare,

• Oregistrerad
  • 2004-07-23 11:21

fånga inte över bruten tidkod*, det innebär bara problem. rulla fram över den brutna tidkoden och fortsätta fånga fårn nästa sammanhängande sekvens. din hårddisk skall helst inte bli mer 85-90% full. absolut inte mer. Då kan andra problem somhar med både system och mediaprestanda inträffa.

* Imovie, FCE 2.o FCO 4 , klarar att generera ny kod över bruten kod, men jag rekommenderar dig och alla andra att ändå att följa ovan råd.

Okej, tack! Det var ungefär vad jag var orolig för. Det finns alltså inget att göra med det gamla materialet som redan blir intankat på fel sätt?

/Jont Olof

1
Bevaka tråden