Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur långa DVD-filmer i DVDSP eller iDVD?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur långa filmer kan jag bränna i DVDSP (eget material) eller iDVD på en DVD? Håller på med ett långt projekt och behöver så mycket som möjligt! Är man begränsad till en timme eller har jag hört rätt någonstans att man kan få upp till två timmar?

Tacksam för svar!

/Jont Olof

• Oregistrerad
  • 2004-07-24 11:50

Den gamla begränsningen på 1,5 h i iDVD berodde kort och gott på att MPEG2-encodern hade fast inställd bitrate, vilket resulterade en fast maxtid för materialet
DVD Studio Pro kan ställas in valfritt, vilket i princip ger resultatet; hårdare komprimering = längre tid. Det finns ingen annan begränsning mer än de som är specificerade av DVD-standarden (kan inte dessa i huvudet)

Okej, tack! Jag är väldigt grön på DVD-området. Materialet är klassisk sång och musik där ljudet är väldigt viktigt. Är det troligt att vi kan få in 2 timmars material på en DVD med framför allt god ljudkvalitet, men även bra bild?

Jag har ännu inte införskaffat DVDSP och har därför inte jobbat med komprimering öht. Är dock mycket tacksam för svar eftersom vi redan påbörjat redigeringsarbetet av det massiva videomaterialet. Måste bilda mig en uppfattning om hur mycket vi måste korta ner materialet för DVD-formatet.

/Jont Olof

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-24 12:51

Du bör kunna ha ljudet okomprimerat även om jag aldrig jobbat i DVDSP. Kvaliteten på bildresultatet beror på vad du har för orginalmaterial, vad är det filmat med för kamera?

Kameran är en Sony PC100E mini-DV-kamera. Inget flashigt mao. Ljudupptagningen är dock mer seriös och gjord i 24 bitar 96 kHz med Turessonmickar, så det vore kul om man kunde behålla kvalisorten därifrån så gott som möjligt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-25 16:10
Ursprungligen av Jont Olof:

Kameran är en Sony PC100E mini-DV-kamera. Inget flashigt mao. Ljudupptagningen är dock mer seriös och gjord i 24 bitar 96 kHz med Turessonmickar, så det vore kul om man kunde behålla kvalisorten därifrån så gott som möjligt.

Bildresultatet blir helt ok, vet inte hur DVDSP hanterar ljud men komprimera inte alls eller så lite som möjligt som sagt...

• Oregistrerad
  • 2004-07-25 00:19

Då är det DVD Studio Por som gäller.

• Medlem
  • 2004-07-25 00:30
Ursprungligen av Schuckert:

Då är det DVD Studio Por som gäller.

Du glömde ett "r". DVD Studio Porr heter det ju.

• Oregistrerad
  • 2004-07-25 11:21

Det var ett "n" jag glömde. Det är ju utrikiska, för bövelen.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-25 11:43

nya iDVD som ingår i iLife 04 klarar 2h om man ställer in den på "Best" eller nått liknande. Den ska om jag inte minns fel, ha samma mpeg komprimerare som dvdsp

1
Bevaka tråden