Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken 3G-lur ska man välja

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-01 15:38

Jag har en nec e616 med Fri 150 och är i överlag nöjd. Luren har några egenheter och strular en aning ibland men på det stora hela är jag mycket nöjd. Det bästa med tre är priserna och möjlighet att ringa videosamtal. Jag fick den telefonräkningen och hade under förra perioden ringt ca 5,5 h röstsamtal, 2 h videosamtal, 60 sms, totalt låg fakturan på 303 kr. Det finns inte någon operatör som kan konkurrera med de priserna, framför allt inte i och med att man får luren gratis.

Några positiva saker med e616:
* inte allt för stor (jämfört med t.ex. z1010)
* två kameror
* menysystemet (tar dock ett tag att lära sig)
* bluetooth
* GPS

Några negativa:
* buggig programvara, omstarter, försvunna sms, samtal som bryts m.m.
* batteritiden, med det lilla batteriet klarar man knappt en dag

Om tre och Nec bara skulle få ordning på programvaran i luren skulle den vara riktigt trevlig. Nu är det rätt irriterande med samtal som kopplas ner i tid och otid samt sms som försvinner. Trots alla problem med telefonen ångrar jag inte mitt köp. Dock skulle jag nog välja LG:n istället om jag skulle köpa en 3G-telefon nu.

• Oregistrerad
  • 2004-08-01 17:43
Ursprungligen av Anton S:

Några negativa:
* buggig programvara, omstarter, försvunna sms, samtal som bryts m.m.
* batteritiden, med det lilla batteriet klarar man knappt en dag

Om tre och Nec bara skulle få ordning på programvaran i luren skulle den vara riktigt trevlig. Nu är det rätt irriterande med samtal som kopplas ner i tid och otid samt sms som försvinner. Trots alla problem med telefonen ångrar jag inte mitt köp. Dock skulle jag nog välja LG:n istället om jag skulle köpa en 3G-telefon nu.

De har ny programvara ute nu och uppgraderar luren i Tre-butikerna. Versionsnumret är ACPU:A025.63.11, CCPU:C623.R1Y.Q, kolla din version genom att trycka *#2820#. Jag lämnade in min lur vid Stureplan sent i fredags och fick hämta den dagen efter.
Den nya programvaran ska tydligen ge bättre standbytid, så jag testar att köra med slim-batteriet nu så får vi se om det stämmer...

Motorola A1000 bästa "telefon" just nu

• Oregistrerad
  • 2004-11-25 21:16

Nokia 6630 som jag har tycker jag är schysst...

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 15:09

För mig är det obegripligt att nån kan vilja ha 3G när det ännu är så dålig täckning. Spelar roll om man bor i en storstad - minsta venture utanför stadskärnan och den dör. I've tried it myself. Inte ens Comviq GSM funkar bra i vår sommarstuga och då pratar vi INTE 300 mil in i bushen heller.

Men men, måste ni så...

Rätta mig om jag har fel - men visst är det också så, att 3G-telefoner avger samma strålning som en mikrovågsugn? Samma frekvens alltså.

• Oregistrerad
  • 2004-12-01 18:17
Ursprungligen av petsematary:

För mig är det obegripligt att nån kan vilja ha 3G när det ännu är så dålig täckning. Spelar roll om man bor i en storstad - minsta venture utanför stadskärnan och den dör. I've tried it myself. Inte ens Comviq GSM funkar bra i vår sommarstuga och då pratar vi INTE 300 mil in i bushen heller.

Men men, måste ni så...

Rätta mig om jag har fel - men visst är det också så, att 3G-telefoner avger samma strålning som en mikrovågsugn? Samma frekvens alltså.

tja, som xtimmyx säger, man använder ju gsm nätet oxå. Jag har haft full täckning på ställen där jag tidigare saknat täckning helt, så i slutändan har man ju det bästa av två världar.

Sen det här med Comviq förstår jag inte. Om det är nåt som C e kassa på så är det ju täckning ute i skogen, så att "inte ens Comviq GSM funkar" säger väl inte så mycket?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-25 22:04

Om du inte är tvungen att ha videosamtal så är Nokia 6630 det självklara valet. Den är den ultimata mobiltelefonen.

Ursprungligen av xtimmyx:

Om du inte är tvungen att ha videosamtal så är Nokia 6630 det självklara valet. Den är den ultimata mobiltelefonen.

Varför då?!

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-11-25 22:38

Varför det är den ultimata telefonen?
#Symbian 8.0 som operativsystem vilket gör det möjligt att installera Symbian-program (avi-spelare, msn, syncprogram, 3D-spel, Emulatorer (Megadrive, Nintendo 8-bit, Gameboy Advance mfl), GPS:er osv...)
# 1.3Mp-kamera
#Minneskort (Ska som jag fattat det stöda upp till 512Mb vilket borde räcka mer än väl till både filmer och musik. Dessutom är det av typen Mobile Memorycard som är grymt snabbt)
#Snabb Bluetooth (Iaf snabbare än den jag hade på min 3660 som klarade 5kb/s, med 6630:n har jag varit uppe i 45:kb/s)
#Riktigt grym prestanda. 220Mhz (hörde nått om dubbla processorer men har det inte bekräftat), 10Mb ram. Ett exempel på prestandan i mobilen är Jbenchmark som är ett benchmarkprogram för mobiltelefoner där den får mellan 6100-6200 vilket kan jämföras med P910i som får 2500 eller A925 som även den får 2500 eller S700i som får 1800. Det är nästan lika mycket som alla dom tillsammans.

Behöver jag säga mer?

Senast redigerat 2004-11-25 23:13
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-01 15:25

Men bara för att man kommer utanför 3G-nätet blir ju inte telefonen obrukbar. Den går ju fortfarande på GSM-nätet.

Jag har bättre täckning inne i stan än vad jag hade med Vodafone. Fungerar bra på landet för mig.

Bevaka tråden